Pagina 1 van 1

eigenaardige ABS ?

Geplaatst: 04.08.2006 - 11:41
door Herzie
Hallo,

Ik zit met een probleempje met de ABS op mijn "nieuwe" tweedehandse V40 :
- de ABS geeft toch wel heel hevige schokken als hij zijn "zelftest" doet, ook als ik zeker niet hevig rem en de ABS zeker niet zou moeten werken. Deze schokken zijn voelbaar en onaangenaam voor de passagiers, is dit normaal ? ik had een lichte puls op mijn rempedaal verwacht, maar dit gaat veel verder
- na een twintigtal km op de autosnelweg, licht het ABS lampje op mijn dashboard op, wat volgens de manual betekent dat het ABS niet werkt. Inderdaad, als ik dan traag afrem tot stilstand, heb ik die schokken niet, is wel aangenamer, maar misschien minder veilig. Stilleggen van de motor en herstarten lost dit probleem op, maar op de autosnelweg heb ik geen zin om even te herstarten...
- nog een vraagje : is de balancering van het remmen anders bij een auto met ABS ? met andere woorden, kan ik die ABS gewoon uitschakelen en remmen zoals ik vroeger deed, of moet er dan iets aangepast worden ?

Zo, veel vraagjes, er komen er nog veel meer, maar ik hoopte bij de specialisten hier een antwoord te vinden ! Alvast bedankt !

groetjes uit België !

Fred

Geplaatst: 04.08.2006 - 11:45
door menjo
Dat de ABS al functioneerd bij normaal remmen is niet normaal, ik denk dat dat aan je wiel sensor(en) ligt. Dat het ABS lampje oplicht suggereert ook zoiets. Kan iets simpels zijn, draadje, of sensor los bijvoorbeeld.

De manier waarop het werkt, met hevige schokken in het pedaal, is wel normaal.

Bij mij was ooit de hele ABS computer kapot, toen werd mij gesuggereerd om de ABS gewoon uit te schakelen ipv een nieuwe computer te installeren (700 euro). Dus het kan uitgeschakeld worden. Ik zou hier echter nooit voor kiezen. Laat er eens een dealer/garage naar kijken, het kan dus best wat simpels of niet al te duurs zijn.

Geplaatst: 04.08.2006 - 11:53
door arnoud
Wat menjo ook al zei, bij normaal weer en normaal remmen zou je nooit je ABS mogen merken... De enige momenten dat ik de ABS uberhaupt heb gemerkt is bij sneeuwval met gladde ondergrond en bij sterk remmen op een blank staand stuk weg...

En ik zou het gevoel van de ABS omschrijven alsof je met kracht probeert ijsklontjes kapot te stampen?

Ik zou zo snel mogelijk er naar laten kijken, niet juist functionerende remmen kan extreem gevaarlijk zijn.

Geplaatst: 04.08.2006 - 11:55
door Herzie
Dag Menjo,

bedankt voor je reactie. ik heb nog één jaar waarborg, dus zal eens terug naar de garage moeten, maar ik wou eens weten wat het kan zijn, zodat ze me ginder niet met een kluitje in het riet sturen...

Geplaatst: 07.08.2006 - 09:10
door Herzie
Hallo nog eens,

Ik heb het eens nagevraagd bij een collega ex-V40 rijder (die nu via werk een V50 heeft...), en hij vond het ook vreemd dat de abs werkte als het niet nodig is. Dit op zich is al vervelend natuurlijk, zoals arnoudh omschrijft met die ijsklontjes, wel, als je dat gevoel aan elk rood licht ervaart, denk je dat er iets mis is (en nee hoor, ik rij niet zo sportief dat ik te bruusk rem, anders had ik geen 95 pk gekocht hé :) ).
Deze morgen eens op een eenzaam stuk zeer brede weg de omgekeerde test gedaan : het lichte "ABS" was weer aan, en bij bruusk remmen blokkeerden mijn wielen wel degelijk. Gevaarlijk...

Enfin, dealer met verlof tot volgende week, daarna eens langsgaan om het ding gefikst te krijgen. Hopelijk is het iets kleins, en valt het onder de garantie !

Ik hou je op de hoogte, groetjes,

Herzie

Geplaatst: 07.08.2006 - 13:07
door Remon
Het zou natuurlijk ook een remdruk cilinder kunnen zijn. Die geeft ook zo`n symptoom. Maar ik weet niet zeker of het abs lampje dan ook zou gaan branden.

Geplaatst: 07.08.2006 - 13:18
door Herzie
Remon schreef:Het zou natuurlijk ook een remdruk cilinder kunnen zijn. Die geeft ook zo`n symptoom. Maar ik weet niet zeker of het abs lampje dan ook zou gaan branden.
Dit klinkt zeer aannemelijk ! Ik heb ook het gevoel dat het maar van één kant komt (links). Maar da's misschien psychologisch.
Volgens mij heb ik eigenlijk twee aparte problemen met die ABS, en is het uitvallen van de abs na lange afstand autosnelweg (met gepaard het aanspringen van het lampje) iets apart...

Is er een manier waarop ik dat van die remdruk cilinder gemakkelijk kan testen ?

groetjes,

herzie

Geplaatst: 07.08.2006 - 18:57
door Remon
Dan moet je je voet een hele tijd pal op de rem houden. zo ver in drukken als je kan. Als je voet na verloop van tijd in weg zakt, is je remdruk cilinder lek. Duurt ongeveer een minuut.

Geplaatst: 08.08.2006 - 14:38
door Herzie
Dag Remon,

net over de middag eens een testje gedaan zoals je zei. Voet zakt niet noemenswaardig weg, zelfs niet na vijf minuten. Dit was wel bij stationair draaien van de auto, zo hoort het toch, veronderstel ik ? Of moet ik net de motor afzetten voor deze proef ?

herzie

Geplaatst: 08.08.2006 - 16:54
door Remon
Je kunt het nogmaal testen en dan inderdaad de motor uit zetten. Dan bouwt de rembekrachtiger geen druk meer op en kun je het beste het effect zien.

Succes


Remon

Geplaatst: 10.08.2006 - 16:22
door Herzie
Ik heb het eens stationair en met motor af getest. Geen noemenswaardige indrukking van het pedaal merkbaar...
Nog tips ? Misschien moet ik het geluid eens proberen op te nemen ? Het zijn telkens drie à vijf schokjes, en het lijkt alsof er iets schuurt tussen de schokjes door... (heb dat ooit eens met de audi A4 van grootmoeder gevoeld, waren toen de remblokken die versleten waren, maar hier komt er dat geklop bij. auto is net gekeurd, dus normaal gezien moeten ze dit toch gedetecteerd hebben als het de remblokken zijn ?)

ik zoek verder ! Ik begin wel te vermoeden dat de dealer mijn auto gestript heeft. Niet leuk om mensen te wantrouwen natuurlijk, maar dit mag toch niet voorkomen op de eerste rit van de dealer naar huis al !

groetjes,

Herzie