Pagina 1 van 1
Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 19:19
door SRI
Is dat niet meer zo tegenwoordig? Jaar of 10, 15 geleden moest je de eerste 1000km altijd voorzichtig aan doen, niet teveel toeren, en na 1000km olie controle ed. Zeker icm high performance blokken. Of mag je ze tegenwoordig (na x km elektriek) gewoon koud vol aanslingeren?
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 19:43
door NicoV40
M'n schoonouders hebben een nieuwe wagen gekocht, geen Volvo,, maar er is wel beschreven in het boekje e eerste 6000km niet boven de 2000rpm te gaan geloof ik.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 19:44
door lint
Dan gaat het de eerste 6000 kilometer niet echt snel vrees ik.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 19:59
door JeroenSpock
Voor nieuwe bussen was dat in 2014 ook het advies. De eerste 5000 km rustig rijden, niet te lang op hetzelfde toerental blijven rijden. Al vraag ik me af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.. zeker als je lange afstanden rijdt.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 20:11
door Oceanracer
Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 20:22
door NicoV40
lint schreef:
Dan gaat het de eerste 6000 kilometer niet echt snel vrees ik.
Is een diesel waar ik over praat, bij benzine zal het waarschijnlijk wel iets hoger liggen denk ik

Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 02.01.2016 - 21:25
door tune
Mijn dealer vertelde de eerste 1000km rustig aan te doen
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 04.01.2016 - 08:18
door evert65
Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 04.01.2016 - 21:51
door BlackcurrantV70
Ik heb deze vraag ooit aan iemand gesteld die destijds werkzaam was bij Opel in Antwerpen, hij deed daar de finale test op de rollenbank met nieuwe auto's en zijn antwoord was dat inrijden onzin was want dat elke nieuwe auto al tot aan (en voorbij) de rode zone van de toerenteller geweest is alvorens hij de fabriek verlaat....
Persoonlijk vermijd ik de rode zone toch als de pest

Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 04.01.2016 - 22:54
door Marcnij
Oceanracer schreef:
Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.
evert65 schreef:
Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van
Twee tegenstrijdige adviezen....
Ik sluit me aan bij Oceanracer.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 04.01.2016 - 23:10
door lint
Marcnij schreef:
Oceanracer schreef:
Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.
evert65 schreef:
Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van
Twee tegenstrijdige adviezen....
Ik sluit me aan bij Oceanracer.
Ik sluit mij ook aan bij het advies van Oceanracer.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 05.01.2016 - 00:44
door sanco
En ik sluit en daar ook overtuigd bij aan...
Ik heb 5 nieuwe auto's mogen rijden, waarvan ik zeker weet dat een aantal diesels ruim de 3 ton hebben gehaald, zonder (tussentijds) olieverbruik oid.
Wel na 1000-1500 km steeds wat meer gaan spelen met de toeren en de pk's, maar... alleen als ie lekker warm is, en zeker in het begin ook het nieuwe rijden niet overdrijven. Naderhand is dan ook een langere autobahn rit met hogere belastingen zeker aan te bevelen.
Tuurlijk zal het blok al even getest zijn, wellicht ook bij het transport, maar ik ben er als techneut van overtuigd dat dit bij gepaste belasting en op bedrijfstemperatuur inlopen nooit verkeerd kan zijn, om de draaiende delen even de tijd te geven waar nodig op elkaar in te slijten.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 05.01.2016 - 14:21
door evert65
Begrijpend lezen is blijkbaar geen vak meer dat op school onderwezen wordt tegenwoordig
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 05.01.2016 - 15:35
door Hans oet Twent
Gewoon met beleid dat ding inrijden. Wel eerst het blok mooi warm rijden, Daarna met steeds wisselende snelheden, toerentallen en versnellingen gaan rijden. Ja en als het kan gewoon ff richting de hogere snelheden ff pieken en weer terug laten zakken en dan weer ff pieken. Dan weer ff constant normaal terug laten zakken en dan vol gas d'r op en door trekken. En na de eerste duuzend km gewoon doen waarvoor hij bedoelt is gas geven en gaan. Niet van dat benauwde immers vake bin ie te bange.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 05.01.2016 - 16:44
door evert65
Ik kan het niet meer vinden, maar bij mij ging de knop om nadat ik een vergelijkend verhaal had gelezen over 2 wagens van hetzelfe merk
de ene werd rustig ingereden, de andere kreeg na het warmrijden een pak op z'n falie, die werd meteen in duitsland een goeie 1000km achtereen hoog op toeren en in km's losgelaten, na verloop van tijd bleek de hard aangepakte wagen vergeleken met die andere een echt veel soepeler motor te hebben , met ook een vlotter karakter
dus geef ' de sporen zou ik zeggen
anderzijds is het zo dat tegenwoordig de toleranties zo precies zijn dat van "inslijten " geen sprake meer behoeft te zijn zoals in de jaren 50 nog nodig was
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 05.01.2016 - 16:56
door Empereur
Blok warm rijden is altijd belangrijk natuurlijk - smering is dan pas in orde en olie is toch echt vrij belangrijk in een motor lijkt me!
Maar... is het met Hybride auto's toch anders rijden wat dat betreft; met de motor die aan en afslaat is het minder duidelijk hoelang de motor gelopen heeft - Gaan jullie echt allemaal eerst een stuk snelweg rijden voor je hem even voor de lol in de Power stand zet? ik heb volgens mij ook nog geen temperatuurmeters (koelwater en/of olie) van de benzine motor in het dash gezien?!
Bij aflevering zei de dealer tegen mij trouwens dat inrijden niet nodig was. Ik moest maar gewoon rijden zoals ik altijd rijd. En dat doe ik dan maar!
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 07.01.2016 - 16:49
door sanco
@ Evert, dat van dat begrijpend lezen ontgaat me eerlijk gezegd, terwijl ik toch echt meer van jouw generatie ben, dan je wellicht vermoed.
Dat verhaal van jou ken ik ook. Heb een buurman die al heel lang vrachtwagen chauffeur is, en ook daar komt voor dat na een miljoen km de rustig bereden truck afgevoerd kan worden, terwijl het altijd wat ruiger bereden exemplaar nog stug doorgaat. Maar, andersom hoor je natuurlijk ook.
Ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken, en aangezien het om mijn eigen centen gaat, kies ik voor de wijze die mij het beste gevoel geeft, en daarbij luister ik ook naar de motor. Het is tot nu toe mijn ervaring dat het een merkbaar verschil maakt of de auto 100 1000 of 5000 km heeft gedraaid, want met name in het begin zijn ze toch beduidend minder soepel. Dus er moet toch sprake zijn van iets van inslijten oid, tenzij het is in geprogrammeerd. Overigens, wat voor de 1 planken is, is voor de ander kinderspel... en te voorzichtig is ook zeker niet goed.
Tsja, en als je dan spreekt over een hybride, dan moet je het inderdaad maar overgeven. Dan is normaal rijden denk ik het beste wat je kunt doen. Je moet er dan ook maar vanuit gaan, dat dit is getest en dat de praktijk heeft bewezen dat de techniek het aan kan.
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 07.01.2016 - 19:35
door robert31
Ik zou zeggen, gewoon gebruiken met wisselende toerentallen. Niet te hoge maar ook zeker niet te lage toerentallen. Wel wat rustiger bij koude olie natuurlijk

Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 07.01.2016 - 19:37
door rsnhakan
Hans oet Twent schreef:
Gewoon met beleid dat ding inrijden. Wel eerst het blok mooi warm rijden, Daarna met steeds wisselende snelheden, toerentallen en versnellingen gaan rijden. Ja en als het kan gewoon ff richting de hogere snelheden ff pieken en weer terug laten zakken en dan weer ff pieken. Dan weer ff constant normaal terug laten zakken en dan vol gas d'r op en door trekken. En na de eerste duuzend km gewoon doen waarvoor hij bedoelt is gas geven en gaan. Niet van dat benauwde immers vake bin ie te bange.
+1
Re: Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
Geplaatst: 08.01.2016 - 23:44
door Johann
Gewoon rijden. Je kunt toch niet trappen in het NL verkeer. Heb me ook wijs laten maken dat er een inrij programma in de auto zit. Zou iets van 300 km actief zijn.
Verder zoals al aangeven gewoon niet helemaal op de bodem gaan en niet uren op 't zelfde toerental. Aantal km maakt niet zo heel veel uit. Aantal heat cycles is belangrijker.