Pagina 1 van 1
Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 03.01.2016 - 11:55
door chbt
Omschrijving probleem Volvo. V70 T (nieuw model) benzine. Bouwjaar 2000.
Koude start snel zonder probleem, wagen rijdt prima en accelereert snel. Blijft een hele tijd goed rijden als er maar niet gestopt wordt.
Na bijv. 10/20 km bij stoplicht of herstart na korte stilstand(na tanken bijv.) is het stationaire toerental (en ook de verlichting) zeer onregelmatig en danst (bokt) de auto. Trekkracht is dan sterk verminderd en bij het gas geven maakt de motor een enigszins ronkend geluid.
Snel accelereren is onmogelijk. Snelheid winnen gebeurt traag. “Na een kop koffie op 100”
Bij het starten na een korte stop( met warme motor) is het zelfs al een paar voorgekomen dat de motor ondanks het intrappen van het gaspedaal stationair blijft lopen.
Auto dan herstarten werkt dan weer wel.
Na een afkoelperiode van 1,5 uur loopt de wagen weer prima.
De wagen is voor dit probleem uiteraard in de garage geweest. Uitgelezen, bougies vervangen, bobines nagekeken e.d.. Geen verbetering.......
Het voorstel de distributieriem te vervangen (pas 40.000 km geleden vernieuwd) en problemen rond de nokkenas op te sporen, kortom een reparatie rond de € 1000,-- heeft ertoe geleid dat ik het probleem nu eerst voorleg aan dit forum, alvorens een volgende stap te nemen.
Alvast hartelijke dank voor uw reactie.
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 04.01.2016 - 06:18
door V.I.K.
chbt, ik denk dat je topic niet op de juiste plaats staat. Hier zullen niet veel techneuten je bericht lezen. Maar ik denk dat de moderator het topic wel op de juiste plaats voor je kan zetten.
Ik kan me niet vinden in het verhaal van de dealer. De nokken as en de distributie riem, daar kan volgens mij op dit punt niet zoveel mis mee zijn. Je riem is goed of niet goed. Je nokkenas staat wel goed of niet goed. Het geheel verspringt niet door temperatuur verschil.
Wat het wel is? Geen idee zonder gedegen onderzoek. Maar ik geloof meer in een stukje elektronica. Een sensor die door een hogere temperatuur andere waardes door gaat geven oid.
Maar wellicht komen er meer opmerkingen als je topic door meer mensen gelezen wordt.
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 04.01.2016 - 07:35
door evert65
Lmm of gasklepsensor denk ik , zeker de nokkenas of distri niet, alles wijst of een electronisch probleem, en ja die zijnniet altijd met uitlezen te vinden
ik raad je aan om hem eens nasr een volvospecialist te brengen en hem eens al rijdende uit te lezen
de garage, ( of beun) waar je nu kom z.s.m links laten liggen
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 04.01.2016 - 19:59
door eric vermeer
99% kan op een defecte gasklep maar uitlezen moet uitsluitsel geven
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 05.01.2016 - 23:34
door chbt
Hallo allen,
Dank voor jullie tips. Ik ga naar een Volvo specialist en houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Ik ben zelf ook benieuwd.
Groet
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 09.01.2016 - 11:26
door chbt
Hallo allen,
Zoals toegezegd een update....... Wellicht een uitnodiging tot advies.
Constatering bij dé Volvospecialist in mijn regio.
V70 (00-08),2000,B5244T3, Aflevering 8-1-2016 15:55:52
DDM Storing niet gevonden
DIM Storing niet gevonden
ECM-2A2A Achterste verwarmde lambdasonde, rij 1 verwarming - Onjuist signaal De storingscode is actief.
ECM-644A Nokkenasregeling - Onjuiste stand De storingscode is actief.
ECM-280A Voorste verwarmde lambdasonde, rij 1 - Signaal te hoog De storingscode is niet actief.
ETM Storing niet gevonden
PDM-003E Regeleenheid Signaal te hoog De storingscode is actief.
Naar mijn bescheiden mening is een probleem met de gasklep nu niet aangetoond.
Ik heb bedenktijd gevraagd. Heeft iemand nog een advies? Alvast mijn dank voor de moeite.
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 09.01.2016 - 15:44
door eric vermeer
Wat ik zo zie nu lijkt het erop dat de nokkenassen niet op tijd liggen en daar kan de motor ook erg rot van lopen, dit zie ik aan jou ECM-644A
De beide lambda storingen zijn een gevolg hiervan hoogstwaarschijnlijk.
Is er ondanks iets van de distributie los geweest? of ligt de riem te slap zodat hij een tand versprongen is?
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 09.01.2016 - 20:00
door evert65
Ah, uitlezen verschaft duidelijkheid, dus toch de nokkenas
wat is de conclusie van de specialist? Wij zijn over het algemeen maar armzalige amateurtjes , daarom zit ik er wel eens flink naast
dus de nokkenas zal wel een tandje verschoven zijn, 1 tandje kan hij wel hebben, zijn het er 3 dan kun je de motor naar z'n grootje sturen
met uitlezen kunnen ze toch okk zien of hij te vroeg of te laat staat?, even de boel op tijd laten zetten hoeft denk ik niet de hoofdprijs te kosten
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 10.01.2016 - 00:32
door Hapee
Ik ben absoluut geen expert in foutcodes van een Volvo, maar ik lees "ECM-644A Nokkenasregeling - Onjuiste stand De storingscode is actief". Dat roept bij mij de vraag op "heeft een V70 T een verstelbare nokkenas?". Ik meen dat Alfa en Honda een dergelijke techniek toepasten, maar ik weet niet of Volvo dat ook doet/deed. Als het wel zo is, dan lijkt het mij voor de hand liggen dat er ergens een sensor bij toenemende temperatuur niet helemaal jofel meer is. Bijvoorbeeld de voorste en/of achterste verwarmde lambdasonde! Of fantaseer ik nu?
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 10.01.2016 - 01:52
door Mirko
Het klopt dat Alfa ook een verstelbare nokkenas had, in ieder geval wel in de 156 1.8 twinspark welke ik gereden heb. De nokkenasversteller daarin was een onderdeel dat regelmatig defect ging echter indien de versteller defect raakte ging de magneetklep niet meer open en stond de nokkenas altijd in de "warme" stand. Het systeem is zo bedacht dat de nokkenas iets verschuif bij koude motor en "normaal" komt te staan bij een warme motor. Het probleem als deze defect raakte was dan ook precies andersom, de motor liep iets minder goed wanneer hij koud was en prima wanneer hij warm was. Ik heb nooit een foutmelding gehad toen deze defect was en de motor ging zeker niet zo slecht lopen als chbt omschrijft. Overigens werd de nokkenasversteller gewoon gestuurd op koelwatertemperatuur en niet op een lambadasonde.
Ik ben ook geen expert in Volvo motoren maar ik vermoed toch een nokkenas welke een tandje versprongen is op de distributieriem. Misschien is het redelijk eenvoudig te controleren of er genoeg spanning op de distributieriem staat of dat deze veel te slap staat, bij een redelijk nieuwe distributieriem zijn de tanden nog groot en schiet hij niet zomaar een tandje verder dus misschien doet de spanner zijn werk niet meer.
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 10.01.2016 - 09:19
door robert31
Mijn auto, c30 van 2007 heeft een verstelbaar nokkenastandwiel en heeft bij mij ook problemen gegeven. Volvo heeft dus wel motoren, in mijn geval een T5 met verstelbare nokkenastandwielen.
Weet niet of jouw auto het ook heeft...
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 10.01.2016 - 12:24
door eric vermeer
Model 285 uit 2000 heeft de turbomotor een verstelbare uitlaatnokkenas
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 10.01.2016 - 23:16
door Gerald de Groot
Gebruikelijk is dat eerst de solenoid bovenop de uitlaat-nokkenas wordt vervangen (als de oorzaak geen vervuiling is). Mocht dit niet helpen, dan zit het probleem waarschijnlijk in de verstelbare poelie van deze nokkenas. Wanneer deze wordt vervangen, is het raadzaam hier een specialist voor te raadplegen. Poelie kan in iedere willekeurige stand gemonteerd worden. Merktekens staan dan goed, maar de nokkenas helaas niet. Heb dat zelf helaas aan den lijve ondervonden.
Re: Motorproblemen bij warme motor.
Geplaatst: 11.01.2016 - 13:40
door Ramon&Ramon
Variabele timing niet goed,wellicht fout gemaakt bij het monteren van de distributieriem..