Pagina 1 van 1

Remvloeistof verversen

Geplaatst: 10.01.2016 - 21:38
door berke
Goedenavond mede Volvo'ers,

Zijn er bij het verversen van remvloeistof nog beperkingen, kun je volstaan met alleen pompen of moet ie aan de kast om de ABS-pomp open te zitten?

Ik hoor het graag.

Groet,
Ber

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 10.01.2016 - 22:45
door V70/2.4D/2003
De N hoeft niet aan de kast, de NN wel.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 11.01.2016 - 14:51
door mad2000
Is dat hogere wiskunde? N niet NN wel?

Normaal kun je bij alle auto's remvloeistof verversen zonder aan je abs te zitten. (is ook niet verstandig aan de abs pomp en leidingen te zitten!)
Ik vind het het handigste (met bijna nul kans op luchtbellen) om het reservoirtje leeg te halen met bijv een grote injectiespuit (-zonder naald- van de apotheek).

Maak je reservoirtje schoon met een niet pluizende doek of keukenpapier.
Vullen met nieuwe remvloeistof van het voorgeschreven type. (dot4 meestal).

Ontluchtingsnippeltje openen bij het wiel. (om de beurt, één voor eén....rechtsachter, linksvoor, linksachter en laatste rechtvoor)
Slangetje erop (aquarium luchtslang past goed)... Slangetje door de deksel van een jampot halen en in een laagje remvloeistof hangen tegen onbedoeld terugzuigen van lucht.

Zacht, pompend remmen... Pomp zo ongeveer 3/4 van het tankje met schone remvloeistof leeg...
Nippeltje dichtdraaien, reservoirtje weer vullen met schone remvloeistof en de volgende nippel open draaien.

Denk eraan... lefty loosie righty tighty.. oftewel linksom tegen de klok in los, rechtsom is vast.
En uiteraard dan wel gezien vanaf de kop van de nippel...(of bout). Vanaf de wielzijde gezien zit je er vaak verkeerd om voor en is het andersom.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 11.01.2016 - 22:10
door edraket
NN kan ook gewoon zonder fratsen of computer gespoeld worden, weet niet waar dat vandaan komt?? Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar als je niet zeker bent van een advies (of het gewoon niet weet) geef dan geen advies. Daar heeft namelijk niemand iets aan!

Zou dat niet dmv pompen doen, maar met een fatsoenlijk apparaat. Je zal de eerste niet zijn die zijn remcilinder stuk pompt omdat hij in een bereik komt waar hij normaal nooit zijn werk doet.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 11.01.2016 - 23:05
door lint
Ik denk dat de verwarring komt doordat bij wisselen van de remblokken de NN aan de kast moet.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 00:15
door Swisskid
Mijn advies:
Remmen, en alle andere onderdelen die met veilgheid te maken hebben, vind ik nou echt zaken die ik volledig overlaat aan mensen met kennis en ervaring.
Echte monteurs dus...
Als je het nodig vind om op een forum vragen te stellen over hoe je e.e.a. moet doen, dan heb je - imho - niet de kennis en ervaring die nodig hebt voor zoiets... Met andere woorden: Niet zelf doen dus...
Succes...

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 14:46
door sanco
lint schreef: Ik denk dat de verwarring komt doordat bij wisselen van de remblokken de NN aan de kast moet.
Dat is dan met name voor het terugstellen ( /calibreren ) van de elektrische achterremmen. Echter, ik heb in overleg met een merkmonteur de E motor (actuator) voorzichtig verwijderd van de klauw, de veelhoek XZN die dan zichtbaar wordt kun je dan voorzichtig terugdraaien. Dan passen je nieuwe blokken er in, en kan de motor weer op zijn plek. Auto is naderhand tijdens een beurt aan de kast gehangen, en ook specifiek op dit punt uitgelezen en "gecalibreerd" maar er was niets mis mee. Je moet dit wel met enig beleid en gevoel doen, maar echt lastig is het niet.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 14:52
door sanco
Swisskid schreef: Mijn advies:
Remmen, en alle andere onderdelen die met veilgheid te maken hebben, vind ik nou echt zaken die ik volledig overlaat aan mensen met kennis en ervaring.
Echte monteurs dus...
Als je het nodig vind om op een forum vragen te stellen over hoe je e.e.a. moet doen, dan heb je - imho - niet de kennis en ervaring die nodig hebt voor zoiets... Met andere woorden: Niet zelf doen dus...
Succes...
Vind ik niet helemaal terecht Swisskid....
Topicstarter kan dit best al jaren bij diverse auto's zelf hebben gedaan, en vraagt in feite of er nog speciale dingetjes zijn waar hij evt. rekening mee moet houden voor deze auto.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je zonder enige kennis , dit soort zaken beter kunt uitbesteden, maar de stelling dat een vraag al duidt op onkunde of onervarenheid vind ik te ver gaan. Ik heb altijd geleerd dat je van vragen wijs kunt worden, en daarnaast, daar is toch ook een forum voor? Om elkaar waar mogelijk te helpen? Nu heb ik gelukkig een goede band met de garage en de monteurs, en mag en kan daar ook dit soort dingen overleggen, maar er zijn van die grote paleizen, waar je als klant niet gewenst bent in de werkplaats, al is het maar voor een vraag, dus is de drempel soms best hoog om een dergelijke vraag daar te stellen....

Vind te tip van Ed over het mogelijk te ver / diep doorpompen overigens wel een heel zinvolle.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 20:04
door mad2000
Edraket heeft gelijk... dat had ik moeten zeggen. Trap nietje rempedaal tot de bodem in! Er zit vaak een ' randje' in je hoofd remcilinder door ouderdom/slijtage/roest, etc... trap je daar iedere keer ( bij pompen) je rubber afsluit ringetje langs dan kun je er inderdaad op wachten dat je hem kapot maakt.
Je kunt best zonder speciale apparatuur remvloeistof verversen maar denk wel even na en trap niet verder als je normaal doet bij het remmen.

Swisskid overdrijft behoorlijk. Typische angstreactie van iemand die zelf niets durft te doen/ doet aan zijn auto. Alleen je stelling is wat baud.
Dus als ik het leer van en monteur die het op school heeft geleerd dan is wat ik doe onveilig? Moet je eens anders invullen... de leraar leert het de leerling... dat is ook eigenlijk hetzelfde als wat je stelt.. ook niet veilig dus?!

Ik durf rustig te zeggen dat ik ruim 25jaar zoveel mogelijk zelf doe. Omdat ik het leuk vind en omdat je er slimmer van wordt....
Van olie verversen, bougies, lambda sondes vernieuwen. Tot een radiateur en hydraulisch stuurhuis vervangen.... Er is nog niks fout gegaan, ik heb nog geen garage hulp ingeroepen ( als het niet lukte) en er is bij de APK nooit iets afgekeurd. Gewoon doen... auto rijden en op je verkering klimmen heb je ook moeten leren.... oefenen....

No offence... ik klus lekker verder 8-)

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 20:55
door berke
Ik doe al jaren zoveel mogelijk zelf, heb wel wat ervaring

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 12.01.2016 - 21:39
door BlackcurrantV70
Ach ergens snap ik swisskid wel een beetje, zou de eerste niet zijn die op internet wat gelezen heeft en dan zelf voor de eerste keer gaan sleutelen, dus enige voorzichtigheid kan geen kwaad.

Ik deed bij de 240 alles zelf, maar vanaf de V70N laat ik het over aan de dealer, zou het wel willen zelf doen maar heb er gewoon de tijd niet meer voor.

Winter/zomerbanden wissel doe ik nog wel zelf :-)

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 20.03.2016 - 08:14
door berke
Gisteren heb ik de remvloeistof ververst, de zomerbanden gingen er toch op.

Iemand in de auto laten pompen, met wielen wisselen mee klein uurtje werk.

Was toch wel nodig, heeft er 3 jaar, 80.000km ingezeten, de eerste 2 keer pompen was de remvloeistof troebel en toen kwam de heldere vloeistof. Doorzichtige slang op ontluchtingsnippel, niet te diep pompen, dan is het goed te doen.

Re: Remvloeistof verversen

Geplaatst: 20.03.2016 - 09:18
door Maurits@Parts4Swedes
sanco schreef:
lint schreef: Ik denk dat de verwarring komt doordat bij wisselen van de remblokken de NN aan de kast moet.
Dat is dan met name voor het terugstellen ( /calibreren ) van de elektrische achterremmen. Echter, ik heb in overleg met een merkmonteur de E motor (actuator) voorzichtig verwijderd van de klauw, de veelhoek XZN die dan zichtbaar wordt kun je dan voorzichtig terugdraaien. Dan passen je nieuwe blokken er in, en kan de motor weer op zijn plek. Auto is naderhand tijdens een beurt aan de kast gehangen, en ook specifiek op dit punt uitgelezen en "gecalibreerd" maar er was niets mis mee. Je moet dit wel met enig beleid en gevoel doen, maar echt lastig is het niet.
Callibreren doe je, nadat je enkele keren op het pedaal hebt getrapt, door de parkeerrem drie keer in en uit te schakelen. Nog wat meer info vind je hier, klik op algemene handleiding.