Pagina 1 van 2

Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 11.01.2016 - 10:58
door vinox
Hoi. Ik heb me zonet even voorgesteld, en ga hier verder voor het specifieke gedeelte, ik ben op zoek naar advies. Er is in Nederland een niet normale hoeveelheid aan keuze wat betreft Volvo's, dus wat hulp is welkom. Ik ben op zoek naar een V70 2000-2007 diesel, vermogen is niet zo belangrijk, zo compleet mogelijk (zwart leren interieur enz), en waarschijnlijk een manuele omdat dat toch altijd wat betrouwbaarder is. Nu weet ik van Volvo niet veel (BMW is mijn merk altijd geweest), dus ik weet niet waar ik moet op letten. Km standen, mankementen, enz. Dan wel Volvo specifiek natuurlijk, de algemene dingen zoals onderhoudshistoriek aanwezig, type vorige eigenaar, verkoper, BOVAG/NAP, etc spreken allemaal voor zich. Al wat ik weet is dat de distributieriem moet vervangen worden om de 160k naar verluid? En dat ik niet te bang moet zijn van hoge km standen. Dat laatste is wel waar natuurlijk, maar omdat ik er toch een 30k per jaar op zal zetten en er toch wel graag een tijd mee wil doen, mag het ook niet te extreem zijn. Als laatste: budget is niet heel ruim, zit rond de 10k. Maar zoals ik heb gezien op Autoscout is daar toch al behoorlijk wat voor te vinden. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 11:06
door Hans oet Twent
Wel ga eens praten met een dealer over de D2, D3, D4 en D5........ Is wellicht wat onduidelijk maar toch.
D5 is de enige 2.4ltr 5 Cylinder met 163PK en later met 180PK en weer later met 200+ pk's (meen ik?)
D3 is de enige 2.0ltr 5 Cylinder en is later een D4 geworden. De D3 is tegenwoordig een 2.0ltr 4 cylinder met 150PK
D4 was een 2.0ltr 5 Cylinder en is nu een 2.0ltr 4 cylinder met 181PK en dubbele turbo.
D2 was eerste een 1.6ltr 4 cylinder en is nu een 2.0ltr diesel

Ik heb een D5 gehad met 163PK modeljaar 2006. Nu een D4 181PK modeljaar 2016.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 11:09
door lint
Een V70 is een goede keus maar als je een auto gaat kopen van 10 jaar oud met de nodige kilometers moet je voorzichtig zijn. Als je een V70 hebt gevonden is een aankoopkeuring door een Volvodealer verstandig.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 11:11
door Hans oet Twent
lint schreef: Een V70 is een goede keus maar als je een auto gaat kopen van 10 jaar oud met de nodige kilometers moet je voorzichtig zijn. Als je een V70 hebt gevonden is een aankoopkeuring door een Volvodealer verstandig.
100 PUNTEN!!! Eensch!

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 11:41
door lint
Dank u zeer. Jij hebt ook ervaring op het gebied van een V70 met ervaring.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 11:51
door vinox
Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 12:42
door Hans oet Twent
vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Deze is een 2.0 diesel die uit de stal van PSA komt. (Citroën/Peugeot) Volvo en Ford hebben deze motoren gebruikt. Zelf met deze motor in 2 Mondeo's gereden. De eerste met 167K en de 2e met 180K ingeleverd. Tot die tijd probleemloos. Geen sprinter maar wel een prima blok.

Wellicht zijn er hier meer jongetjes en meisjes die een v70 met deze motor hebben of hadden.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 13:11
door Discovery
vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Ik zou die laten staan en een 5-cilinder zoeken. 2.0d met hogere km-standen zijn niet heel betrouwbaar. Overigens is je startpost wat verwarrend, je hebt het over model 2000-2007, vervolgens kom je met D4 welke alleen in model 2007-huidig is geleverd en heb je het over 140 en 170 pk welke alleen in 2000-2007 model als benzine zijn geleverd.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 13:12
door vinox
How, daar ga ik dan toch wel rekening mee houden. Als ik een Volvo koop wil ik ook een echt Volvo blok. Tnx voor de tip!

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 13:20
door vinox
Discovery schreef:
vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Ik zou die laten staan en een 5-cilinder zoeken. 2.0d met hogere km-standen zijn niet heel betrouwbaar. Overigens is je startpost wat verwarrend, je hebt het over model 2000-2007, vervolgens kom je met D4 welke alleen in model 2007-huidig is geleverd en heb je het over 140 en 170 pk welke alleen in 2000-2007 model als benzine zijn geleverd.
Kijk daaraan zie je dat ik er nog niet in thuis ben :) Post aangepast, thx.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 20:18
door Tsjemp
Waak er voor dat de diesels met roetfilter op tijd hun beurten hebben gehad. Te vroeg is goed, te laat is killing.
En mijn advies obv ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Wanneer er geen seviceboekje of verleden aanwezig is, verder zoeken.
Verder hang ik de theorie aan dat je de sterkste motorisering moet nemen.
Deze hoeven minder hard te werken en gaan dus langer mee.
De D5 is dus wel de beste motor. Je hebt deze respectievelijk in 2.4D 175pk, 185pk, 205 en 215pk.
De oudere D5 motoren tot 2006 hebben 163pk, geen roetfilter en voorzover ik weet onverwoestbaar!

Let er bij een automaat (geartronic) op dat deze soepel schakelt, zeker ook handmatig.
Vanaf 185 pk is de gt een 6-bak, daarvoor een 5-bak. De 5-bak laat de motor wat meer toeren (geluid) maken op de snelweg.

En zoals gezegd. Laten keuren door een Volvo dealer.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 20:34
door BlackcurrantV70
De 24D van 2006=2007 heeft ook de 6 traps geartronic met 163pk.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 D4

Geplaatst: 11.01.2016 - 21:36
door Mart van der Steeg
Tsjemp schreef: Waak er voor dat de diesels met roetfilter op tijd hun beurten hebben gehad. Te vroeg is goed, te laat is killing.
En mijn advies obv ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Wanneer er geen seviceboekje of verleden aanwezig is, verder zoeken.
Verder hang ik de theorie aan dat je de sterkste motorisering moet nemen.
Deze hoeven minder hard te werken en gaan dus langer mee.
De D5 is dus wel de beste motor. Je hebt deze respectievelijk in 2.4D 175pk, 185pk, 205 en 215pk.
De oudere D5 motoren tot 2006 hebben 163pk, geen roetfilter en voorzover ik weet onverwoestbaar!

Let er bij een automaat (geartronic) op dat deze soepel schakelt, zeker ook handmatig.
Vanaf 185 pk is de gt een 6-bak, daarvoor een 5-bak. De 5-bak laat de motor wat meer toeren (geluid) maken op de snelweg.

En zoals gezegd. Laten keuren door een Volvo dealer.
Diesel 2.4D (5 pits) 163 pk tot en met de laatste asem van de S60 classic (eind 2009) geleverd (V70 eerder gestopt met dit type, las later dat het over V70 ging).
Voordelen: 6 bak en nieuwer type verstuivers, grünesumweltauspuffsticker.
Nadelen: EGR, kat en wervelkleppen die soms wat problemen kunnen geven.
Na 2007 dacht ik wervelkleppen gemodificeerd, software kat regeneratie aangepast.
EGR tijdig laten schoonmaken, zie forum sponsoren. Oliewissel ca. 15.000 km. Af en toe even 'trappen' waarbij V >> Vmax NL

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 12.01.2016 - 12:27
door Snellebaksteen
De eerste D5 met 163pk is redelijk onverwoestbaar. De mijne uit 2003 staat ondertussen op bijna 480.000km en ik rij er niet kinderachtig mee. Regelmatig een lange snelle trip naar D is heel goed voor de auto, van een uurtje trappen knapt hij echt op.
Met een chipje wordt de wagen niet alleen veel sneller maar ook veel zuiniger, ik rij met gemak 1:18.

Ik heb een blogje bijgehouden de afgelopen 5 jaar over wat er gebeurd is aan de D5 vanaf het moment van aankoop in 2010.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 963.0.html

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 12.01.2016 - 14:23
door 4wielen
Tsjemp schreef: En mijn advies obs EIGEN (?) ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Kleine toevoeging. Als je je aan de regeltjes houdt, is de 185 pk variant volgens mij een prima keuze...

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 12.01.2016 - 14:46
door Tsjemp
4wielen schreef:
Tsjemp schreef: En mijn advies obs EIGEN (?) ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Kleine toevoeging. Als je je aan de regeltjes houdt, is de 185 pk variant volgens mij een prima keuze...
Je weet nooit hoe je voorgangers met de auto omgegaan zijn.
Verder moet iedereen dit voor zichzelf uitmaken.
Ik deel mijn ervaring en die van vele anderen.
Als het je overkomt ga je er naar zoeken en vind je veel, ook hier op het forum

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 12.01.2016 - 14:58
door 4wielen
Tsjemp schreef: Je weet nooit hoe je voorgangers met de auto omgegaan zijn.
Dat klopt, maar:
+ altijd een onderhoudsboekje erbij vragen!
+ checken op regelmatige oliewissel
+ behoorlijk jaarkilometrage (> 20.000 per jaar)
+ aankoopkeuring

Ben je denk ik al een heel eind...

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 08.02.2016 - 12:42
door Classic
Mijn 2.4D Geartronic (163 pk, Euro 4, dus mét roetfilter) van oktober 2005 heb ik ruim 3 jaar geleden gekocht met 240 k op de klok. Volledig dealeronderhouden, met 6 mnd. Bovag-garantie. Tijdens en vlak na de garantie veel ellende gehad. In stappen uiteindelijk een complete bakrevisie (incl kleppenhuis en koppelomvormer), nieuwe verstuivers en nieuwe klepstoters/tuimelaars. Je wilt niet weten wat dat heeft gekost. Daarnaast twee nieuwe draagarmen en een wiellager.

Nu staat er 350 k op de klok en de laatste anderhalf à twee jaar weinig problemen meer gehad, behoudens een airco-condenser en een achterruitenwissermotor. Remmerij gaat bij mij heel lang mee. Met een setje voorste remschijven/-blokken rijd ik meer dan een ton. Een auto met een km-stand van 250 tot 300 k zou ik alleen kopen met aantoonbaar nieuwe verstuivers en klepstoters/tuimelaars, want volgens mij ben je met vrijwel elke 2.4D/D5 van deze generatie anders al snel aan de beurt. Verder krijgt een automaat het flink voor de kiezen als er veel met een caravan is gereden. Ik zou dan ook nooit meer een auto kopen met trekhaak. Bij auto's met handbak zit je met deze km-stand weer gauw aan een nieuwe koppeling/vliegwiel. Het is een heerlijke reisauto, maar de kwaliteit is veel slechter dan van mijn oude V70 Classic. Die rijdt na bijna 6 ton nog rond met de eerste motor/kop/turbo/automaat, zonder revisies. Alleen verstuivers zijn na ca. 530 k vervangen. Maar ja, daar mag je geen Duitse stad meer mee in en ook Utrecht en Rotterdam zijn inmiddels verboden terrein...

Binnenkort ga ik nog meer rijden (ca. 50k/jaar) en ik hoop dat ik de 5 ton kan volmaken zonder al te hoge kosten. Dan heeft de auto zijn geld wel weer opgebracht, maar het eerste jaar was ik er eigenlijk helemaal klaar mee en wilde ik hem het liefst een schop geven. Gelukkig uiteindelijk het hoofd koel gehouden, maar bij de volgende auto ga ik nog veel zorgvuldiger uitzoeken waarop ik moet letten, zeker als het een diesel met roetfilter betreft.

Praktisch nadeel van de V70 van deze generatie vind ik de enorme draaicirkel, bovendien is de beenruimte achterin veel minder dan je zou verwachten. Onlangs proefgezeten in een Renault Mégane Estate, en die heeft achterin echt veel meer beenruimte. Bagageruimte en hoofdruimte van de V70 zijn weer groter en praktischer, vooral vanwege de hoekige lijnen. Verder gaat er bij een V70 op leeftijd in het interieur wel het een en ander meetrillen/-rammelen, piepen en kraken. Vind ik persoonlijk ook behoorlijk irritant, maar sommigen horen het niet eens... Stoelen zijn geweldig, stabiliteit tot op zeer hoge snelheid uitstekend en het verbruik heel redelijk, zeker gezien de prestaties. Wat dat betreft ook een ideale vakantie-auto, zeker met Nivomats. Maar een bochtenridder is het bepaald niet. De auto voelt bij vlot bochtenwerk behoorlijk log en zwaar aan.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 09.02.2016 - 00:21
door stap
Bij mij een positief verhaal. Na een v70 classic op lpg die ik tegen de 7 ton weg heb gedaan rij ik nu een jaar of twee in een '02 D5 zonder roetfilter. Handgeschakeld, eerste koppeling zit er nog in

Bij aanschaf stond de km teller ongeveer op 475000, en nu op zo'n 575000. Bij aanschaf goed gecontroleerd, en op mijn gevoel afgegaan. Zonder garantie.. Het meeste aan onderhoud doe ik zelf, wat ik tegen ben gekomen zijn een accu, dynamo en startmotor. Daarnaast reguliere dingen als banden en olie maar niks vreemds.
Doet het altijd, ik ben er zeer tevreden over.
Wel af een toe een rammel in het onderstel maar dat is simpel op te lossen. Ik spaar de auto niet, rij hem bedrijfsmatig met vaak een zware aanhanger erachter.

Zwakke punten: intercooler, draagarmen, rammeltje.

Re: Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

Geplaatst: 09.02.2016 - 08:00
door V70/2.4D/2003
Hennes in Nijmegen heeft twee hele mooie V70N staan, een 2004 en een jongere. Beide vol qua opties en Hennes is een goed adres. Een tip zeg maar.