Pagina 1 van 1

Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 18.01.2016 - 13:31
door jringel77
Hi all,

Heeft bij jullie de dealer nog iets gezegd over het inrijden van de auto?

Bij mij is hier niks over verteld en ik lees tegenstrijdige berichten op het internet. Hoe hebben jullie dit aangepakt (vt) of pakken jullie dit aan (tt)

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 18.01.2016 - 13:46
door lint
Gezond verstand gebruiken en de belasting van de nieuwe motor geleidelijk opvoeren. De dealer vertelt hier meestal niets over maar in de handleiding staat wel iets vermeld over het inrijden.

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 18.01.2016 - 14:40
door Flumer
Ik heb het destijds gevraagd aan de dealer. Zijn advies: inrijden is niet perse nodig, maar het is wel verstandig om de motor niet direct al te zwaar te belasten. Ik kon wat hem betreft dat weekend al de topsnelheid uitproberen, als de motor maar goed warm was en als ik maar niet permanent plank gas zou rijden.

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 18.01.2016 - 16:27
door jringel77
Thanks voor jullie reacties, ik kon niks vinden in de handleiding vandaar. Het enige wat ik kon vinden is dat het verstandig was om pas na 1000 km met een aanhanger te gaan rijden.

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 18.01.2016 - 19:44
door DanielD1976
Wat ik altijd doe bij inrijden:
-geen hoge toeren
-zwaar belasten, maar niet te lang zodat de motor (lees zuigers, kleppen etc.) niet te heet wordt. Dit wel pas nadat de motor rustig is warm gereden
-geen constant toerental

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 19.01.2016 - 09:17
door fret
Wat ik altijd doe bij inrijden:
-geen hoge toeren
-zwaar belasten, maar niet te lang zodat de motor (lees zuigers, kleppen etc.) niet te heet wordt. Dit wel pas nadat de motor rustig is warm gereden
-geen constant toerental
+1

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 20.01.2016 - 09:22
door manneke-D
Goed warmrijden (dus korte stukjes vermijden), geen hoge toeren, niet te zwaar belasten (zeker niet met een koude motor) is me allemaal duidelijk.
Maar dat van het constante toerental, hoe voorkom je dat?
Moet je dan, bijvoorbeeld bij een langere snelwegrit, verschillende snelheden aanhouden, in verschillende versnellingen rijden?

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 20.01.2016 - 10:28
door Joh@n
Mijn V40 is 's ochtends opgehaald en stond 's avonds al in Parijs. Dag erna ging hij 's avonds weer terug, na 1,5 dag stond er al 1000km op de teller. Heb nooit echt een specifieke inrij-procedure gevolgd met mijn auto's, gewoon zorgen dat hij warm is en lekker gaan rijden. Hoge toeren heb ik de eerste tijd wel vermeden, maar dat is dan ook alles. Als hij maar goed warm is :)

Re: Nieuwe v40 inrijden?

Geplaatst: 21.01.2016 - 07:08
door DanielD1976
Goed warmrijden (dus korte stukjes vermijden), geen hoge toeren, niet te zwaar belasten (zeker niet met een koude motor) is me allemaal duidelijk.
Maar dat van het constante toerental, hoe voorkom je dat?
Moet je dan, bijvoorbeeld bij een langere snelwegrit, verschillende snelheden aanhouden, in verschillende versnellingen rijden?
Ik heb inderdaad als ik op de snelweg reed, in zowel de 5 als de 6 gereden en met verschillende snelheden.
Beide zijn zo lang dat het toerental niet te hoog wordt.

Het niet te zwaar belasten van een warme motor is juist niet goed. De zuigers moeten juist op de cilinders inslijten en dat lukt niet met een lage belasting.
Als je de motor niet zwaar belast tijdens het inrijden, kunnen de cilinderwanden "verglazen". Dit is een harde slijtvaste laag langs de cilinderwanden, waardoor de cilinderwand en zuigerveren niet goed op elkaar kunnen inslijten.
Deze zware belasting ook niet te lang doen, maar in periodes van zo een 15-30 sec maximaal, anders wordt alles weer te warm waardoor weer verglazing kan optreden.
Bij high performance motoren kan die verglazing de reden zijn om zo een motor na 1500km al te reviseren en opnieuw te beginnen met inrijden.
Dit is ook de reden waarom hoge toeren afgeraden wordt, omdat dan door de hogere wrijvingsenergie sneller verglazing optreedt.
Wisselend toerental was volgens mij (maar weet ik niet zeker) vanwege kleine verschillen in aangrijpingspunt van de zuigerkracht bij verschillende toerentallen en hiermee een zo gelijk mogelijk slijtage patroon te krijgen.

Nu zal dit overigens bij een D2 of D4 iets minder van belang zijn, maar dit is de theorie van inrijden.