Pagina 1 van 1

Stuurhuis problemen

Geplaatst: 19.01.2016 - 13:18
door edwinzp
Vier jaar geleden is bij mijn XC70 het stuurhuis vervangen. Inwendige lekkage volgens de dealer wat het probleem van tegensturen geeft in de bochten.
Nadat het stuurhuis was vervangen waren de problemen opgelost.
Inmiddels dus 4 jaar verder en ongeveer 60.000km verder doet het probleem zich weer voor. De dealer zegt geen garantie te geven op de reparatie van 4 jaar geleden en ze gaan proberen met flushen het probleem op te lossen?
Mijn vraag is kan dit met flushen worden opgelost? Immers een inwendige lekkage van een keerring kan hier toch niet mee worden opgelost. En een stuurhuis mag niet binnen 4 jaar/60k km weer defect gaan?

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 19.01.2016 - 17:01
door Hans oet Twent
Ehm er is een soort van middel om dit probleem op te lossen. Iets van forte of zo. Misschien ff Google raadplegen. Is een tube baidewee. Wat olie aftappen, tube die voeg je er aan toe, beetje sturen en niveau weer op peil brengen met nieuwe olie.
Zo zat het geloof ik in elkaar weet het niet precies meer.....

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 19.01.2016 - 22:03
door edraket
Ben toch bang dat je stuurhuis weer stuk is. Er is interne lekkage en dat is ook met een forte ehandeling niet te repareren. Er zijn geen onderdelen voor verkrijgbaar, dus repareren is ook geen optie.

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 24.02.2016 - 22:20
door BlackSpider
60.000 Km voor een stuurhuis is wel extreem weinig. Van zo'n product mag je toch een langere levensduur verwachten.

Volledige kosteloos repareren lijkt mij ook niet fair, maar een flinke reductie op de factuurprijs lijkt mij niet meer dan normaal, dan wel niet wettelijk verplicht als je kijkt naar de wetgeving omtrent garantie bij een verwachte levensduur.

Misschien een zinloze en simpele vraag, wat is de grondoorzaak van de lekkage? De nieuwe stuurhuizen van volvo zijn verbeterd en lekkage bij de vervangende exemplaren heb ik nog niet van gehoord, zeker niet binnen zo korte tijd.

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 24.02.2016 - 23:50
door Mirko
BlackSpider schreef: 60.000 Km voor een stuurhuis is wel extreem weinig. Van zo'n product mag je toch een langere levensduur verwachten.

Volledige kosteloos repareren lijkt mij ook niet fair, maar een flinke reductie op de factuurprijs lijkt mij niet meer dan normaal, dan wel niet wettelijk verplicht als je kijkt naar de wetgeving omtrent garantie bij een verwachte levensduur.

Misschien een zinloze en simpele vraag, wat is de grondoorzaak van de lekkage? De nieuwe stuurhuizen van volvo zijn verbeterd en lekkage bij de vervangende exemplaren heb ik nog niet van gehoord, zeker niet binnen zo korte tijd.
Een kleine aanvulling op het verhaal rond de garantie bij een verwachte levensduur, mocht je ooit met je dealer/garage een dispuut hierover krijgen, officieel heet dit in de "garantie-wereld" (waar ik op het gebied van electronica nog weleens mee te maken heb) het " Conformiteitsbeginsel" Vaak weten dealers of garages precies wat dit betekend en inhoud en wordt je serieus genomen als dit ter sprake wordt gebracht.

Grof gezegd is het zo dat na de garantie periode de kosten voor de gebruiker vermenigvuldigd worden met de leeftijd van het product gedeeld door de verwachte levensduur (bij auto's dacht ik 10 jaar of 200.000km) bij een auto van 5 jaar oud houd dit dus in dat 50% van de kosten voor de klant zijn. (reparatie van 1000 euro x (5/10) = 500 euro). Overigens is dit afhankelijk van het product enkel geldig voor de onderdelen of voor onderdelen en arbeid, bij een auto geld deze regeling alleen voor de onderdelen kan ik me herinneren, of de regeling ook geldig is voor tweedehands auto's of onderdelen durf ik niet te zeggen maar het is altijd te proberen.

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 28.04.2016 - 11:38
door edwinzp
De dealer wil een klein beetje doen met coulance maar het blijft veel geld voor iets wat een paar jaar gelden al is vervangen. Helaas zijn er geen after market onderdelen beschikbaar en is dit alleen via Volvo te bestellen....

Re: Stuurhuis problemen

Geplaatst: 03.05.2016 - 18:47
door BlackSpider
Maar wat is de oorzaak van de lekkage?

En is het nieuwe stuurhuis wel afgevuld met de juiste olie. Er zijn helaas nog steeds dealers die niet altijd even scherp zijn als bijvoorbeeld een leerling een keuze moet maken m.b.t. de juiste ATF / CHF. :police:

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden, 60.000 KM is echt extreem weinig. Als de auto na montage van dit stuurhuis altijd bij diezelfde dealer is onderhouden mag ook de vraag gesteld worden wat zij in die periode dan aan onderhoud hebben gedaan.

Nogmaals, een nieuw exemplaar binnen 60.000 KM kapot kan mijn inziens alleen veroorzaakt worden door een fout in het product, verkeerde olie, verkeerde montage, schade door bijvoorbeeld stoepranden mee te nemen in een bocht, maar niet door normale slijtage. :-/

Ik zou die berg stuurhuizen wel eens willen zien als ze bij alle volvo S60, V70, XC70 en S80's vervagen moeten worden bij 60.000 km :police: :devil: :devil: :alien: