Nieuwe V70 besteld
Geplaatst: 20.01.2016 - 20:17
Ik ben niet zo'n hele grote contributeur van dit o-zo mooie en gezellige forum, maar ik wil toch even 'mijn verhaal' kwijt.
Vorig jaar mei moest onze V40 (D2 Momentum, Intro Line MY2013) voor wat garantiepunten bij de dealer op bezoek. Op de oprit van de dealer stond een prachtige V70 D4 MT (weinig gelopen, altijd achter het hek gestaan) op me te wachten. De volgende dag was ik vrij en die gelegenheid hebben we een heerlijk stuk met de V70 gereden. Ik had al heel lang de wens om eens, eens de trotse eigenaar te zijn van wat ik de mooiste stationwagon vind. Maar mijn vrouw vond 'm altijd te groot (voor haar). Gelukkig is dat veranderd en is zij ook enthousiast geworden. Na afloop van die 'proefrit' waren we het er over eens: er gaat in de toekomst een V70 komen.
Want ook al waren we, en zijn we nog steeds enthousiast over onze V40, er zijn voor ons toch een paar puntjes waaraan we ons zijn gaan storen. Het onderstel is te strak afgesteld en mist comfort. De hoedenplank zit ons steeds in de weg, ieder keer als ik iets uit de kofferruimte wil pakken moet ik opletten dat ik mijn hoofd niet stoot. En als we met onze hondjes weggaan moet iedere keer die hoedenplank eruit en daarna er weer in. We waren met de rolhoes in de V50 verwend.
Ik heb nooit echt het idee gehad dat ik motorisch met de 115 pk van de 1.6d en de D2 veel tekort kwam, we konden altijd goed mee in het verkeer en snel-optrekkers en hardrijders zijn we totaal niet (nou ja, soms dan als het moet). Maar na geproefd te hebben van die D4 was het toch wel een stap terug.
We hebben de maanden daarna goed rondgekeken en bedacht wat we wilden. Daar waren we het gelukkig snel over eens: een jonggebruikte V70, minimaal in Nordic+ uitvoering. Kleur maakt niet veel uit, interieur liefst niet zwart. Alleen de afweging diesel of benzine kostte wat meer tijd. Uiteindelijk hebben we, kijkend naar wat en hoeveel we rijden, gekozen voor benzine.
Toen moest de V40 afgelopen november voor een onderhoudsbeurt weer naar de garage. En daar stond een prachtige V70 T5 GT (nog minder gelopen, altijd achter het hek gestaan) op me te wachten. Omdat ik (toevallig) de volgende dag vrij had, hebben we met deze schone ook een stukje rondgereden.
Mijn vrouw was nooit een voorstander van een automatische versnellingsbak. Ze heeft jaren geleden eens in een leen-V70 GT (toeval?) een stukje gereden om het gemak van een automaat te ervaren. Maar dat eindigde in een noodstop omdat ze het rempedaal gebruikte als koppeling. Gelukkig is er niets misgegaan, alleen leek het er op dat mijn automatenwens altijd wens zou blijven, want van haar hoefde dat automatische niet meer.
Die ochtend na het boodschappen doen zei mijn vrouw, die na al die jaren toch wel weer eens een nieuwe poging wilde wagen: "Ik zet even het winkelwagentje weg". Waarop ik dacht: "Ik ga op de bijrijdersplaats zitten, dan moet ze wel een stukje rijden." En dat was de ommekeer. Uiteraard was het eerste stuk rijden wat onwennig: schijnbewegingen naar de versnellingspook en zo. Ik had haar wel gezegd dat ze haar linker been opgetrokken moest houden. Toen we de volgende dag de auto weer inleverden was ze definitief om: als er een V70 komt dan wordt het een automaat.
Met de komst van de Polar-uitvoeringen werd een nieuwe V70 realistisch en hebben we toch maar besloten om in ieder geval één keer in ons leven een nieuwe auto te kopen en samen te stellen zoals wij dat zouden willen. Niet dat er zoveel te kiezen valt bij die Polar's... maar het gaat om het idee.
Vorige week was het dan zover: de afspraak met de verkoper om een nieuwe auto samen te stellen en te bestellen. Het erg plezierige en gezellige gesprek met de verkoper duurde het grootste deel van de middag. Niet dat 'ie veel hoefde uit te leggen en te adviseren hoor. We wisten precies wat we wilden.
Dit was de bestelling waar ik aan het eind van de middag mijn handtekening onder heb gezet: V70 T4 Geartronic Polar+, Magic blue metallic, sandstone/beige interieur, met de extra's IntelliSafe Pro Line, modern wood houtinleg en comfort-pakket (achteruitrijcamera, sunblinds en bagageruimte-mat). Met dus de gloednieuwe 2-liter Volvo-motor en de eveneens gloednieuwe 6-versnellings Geartronic. Geen idee hoe het gaat rijden (in ieder geval iets minder dan die T5) want we hebben in deze motor/bak-combinatie geen proefrit gemaakt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het heerlijk gaat rijden.
Eind maart wordt de V40 na 15 maanden genieten ingeleverd en staat in de showroom de V70 onder het doek op ons te wachten. Na het lange plannen van het afgelopen jaar begint nu het lange wachten. Eerst de weken aftellen, spoedig de nachtjes slapen aftellen. Heel spannend allemaal.
Vorig jaar mei moest onze V40 (D2 Momentum, Intro Line MY2013) voor wat garantiepunten bij de dealer op bezoek. Op de oprit van de dealer stond een prachtige V70 D4 MT (weinig gelopen, altijd achter het hek gestaan) op me te wachten. De volgende dag was ik vrij en die gelegenheid hebben we een heerlijk stuk met de V70 gereden. Ik had al heel lang de wens om eens, eens de trotse eigenaar te zijn van wat ik de mooiste stationwagon vind. Maar mijn vrouw vond 'm altijd te groot (voor haar). Gelukkig is dat veranderd en is zij ook enthousiast geworden. Na afloop van die 'proefrit' waren we het er over eens: er gaat in de toekomst een V70 komen.
Want ook al waren we, en zijn we nog steeds enthousiast over onze V40, er zijn voor ons toch een paar puntjes waaraan we ons zijn gaan storen. Het onderstel is te strak afgesteld en mist comfort. De hoedenplank zit ons steeds in de weg, ieder keer als ik iets uit de kofferruimte wil pakken moet ik opletten dat ik mijn hoofd niet stoot. En als we met onze hondjes weggaan moet iedere keer die hoedenplank eruit en daarna er weer in. We waren met de rolhoes in de V50 verwend.
Ik heb nooit echt het idee gehad dat ik motorisch met de 115 pk van de 1.6d en de D2 veel tekort kwam, we konden altijd goed mee in het verkeer en snel-optrekkers en hardrijders zijn we totaal niet (nou ja, soms dan als het moet). Maar na geproefd te hebben van die D4 was het toch wel een stap terug.
We hebben de maanden daarna goed rondgekeken en bedacht wat we wilden. Daar waren we het gelukkig snel over eens: een jonggebruikte V70, minimaal in Nordic+ uitvoering. Kleur maakt niet veel uit, interieur liefst niet zwart. Alleen de afweging diesel of benzine kostte wat meer tijd. Uiteindelijk hebben we, kijkend naar wat en hoeveel we rijden, gekozen voor benzine.
Toen moest de V40 afgelopen november voor een onderhoudsbeurt weer naar de garage. En daar stond een prachtige V70 T5 GT (nog minder gelopen, altijd achter het hek gestaan) op me te wachten. Omdat ik (toevallig) de volgende dag vrij had, hebben we met deze schone ook een stukje rondgereden.
Mijn vrouw was nooit een voorstander van een automatische versnellingsbak. Ze heeft jaren geleden eens in een leen-V70 GT (toeval?) een stukje gereden om het gemak van een automaat te ervaren. Maar dat eindigde in een noodstop omdat ze het rempedaal gebruikte als koppeling. Gelukkig is er niets misgegaan, alleen leek het er op dat mijn automatenwens altijd wens zou blijven, want van haar hoefde dat automatische niet meer.
Die ochtend na het boodschappen doen zei mijn vrouw, die na al die jaren toch wel weer eens een nieuwe poging wilde wagen: "Ik zet even het winkelwagentje weg". Waarop ik dacht: "Ik ga op de bijrijdersplaats zitten, dan moet ze wel een stukje rijden." En dat was de ommekeer. Uiteraard was het eerste stuk rijden wat onwennig: schijnbewegingen naar de versnellingspook en zo. Ik had haar wel gezegd dat ze haar linker been opgetrokken moest houden. Toen we de volgende dag de auto weer inleverden was ze definitief om: als er een V70 komt dan wordt het een automaat.
Met de komst van de Polar-uitvoeringen werd een nieuwe V70 realistisch en hebben we toch maar besloten om in ieder geval één keer in ons leven een nieuwe auto te kopen en samen te stellen zoals wij dat zouden willen. Niet dat er zoveel te kiezen valt bij die Polar's... maar het gaat om het idee.
Vorige week was het dan zover: de afspraak met de verkoper om een nieuwe auto samen te stellen en te bestellen. Het erg plezierige en gezellige gesprek met de verkoper duurde het grootste deel van de middag. Niet dat 'ie veel hoefde uit te leggen en te adviseren hoor. We wisten precies wat we wilden.
Dit was de bestelling waar ik aan het eind van de middag mijn handtekening onder heb gezet: V70 T4 Geartronic Polar+, Magic blue metallic, sandstone/beige interieur, met de extra's IntelliSafe Pro Line, modern wood houtinleg en comfort-pakket (achteruitrijcamera, sunblinds en bagageruimte-mat). Met dus de gloednieuwe 2-liter Volvo-motor en de eveneens gloednieuwe 6-versnellings Geartronic. Geen idee hoe het gaat rijden (in ieder geval iets minder dan die T5) want we hebben in deze motor/bak-combinatie geen proefrit gemaakt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het heerlijk gaat rijden.
Eind maart wordt de V40 na 15 maanden genieten ingeleverd en staat in de showroom de V70 onder het doek op ons te wachten. Na het lange plannen van het afgelopen jaar begint nu het lange wachten. Eerst de weken aftellen, spoedig de nachtjes slapen aftellen. Heel spannend allemaal.