Pagina 1 van 1

Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.

Geplaatst: 25.01.2016 - 20:07
door Classic
Momenteel ben ik aan het rondkijken naar een lichter en zuiniger alternatief voor mijn V70 2.4 D Geartronic 6 (okt. 2005, 350.000 km). Na veel problemen met de motor (verstuivers, klepstoters en tuimelaars) en automaat (kleppenhuis, koppelomvormer, algehele revisie) van mijn V70 wilde ik eigenlijk geen Volvo meer. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu zit ik toch ook te denken aan een V50 met de 2,0-liter dieselmotor van Ford-Peugeot en een automaat, vanaf 2008.
Hoe staat het met de betrouwbaarheid van deze configuratie? Ik weet dat ook deze diesel nog wel eens problemen met de EGR-klep heeft en dat de V50 wel graag wiellagers lust. Maar deze motor kent toch niet dezelfde problemen met klepstoters en tuimelaars als de 5-cilinderdiesels met roetfilter, hoop ik? En evenmin de ellende met kapotlopende turbo's van de 1.6D?

En hoe staat het met de automaat? Is dat een andere bak dan de Geartronic in de V70? Want ook daarmee zijn nogal wat problemen, weet ik uit eigen ervaring. Ook hoor ik graag wat andere aandachtspunten van de V50 2.0D automaat zijn. Alvast bedankt!

Re: Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.

Geplaatst: 25.01.2016 - 20:11
door ijsga
Volgens mij gaat dit om de Powershift automaat (met dubbele koppeling), daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar wat ik door de jaren heen heb gelezen was niet altijd positief.

Re: Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.

Geplaatst: 25.01.2016 - 20:30
door Paul
Nee maar dat is internet he....Er zijn ook mensen die nergens last van hebben...

Re: Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.

Geplaatst: 25.01.2016 - 20:54
door arnoud
Ik heb er vanaf nieuw bijna 200.000km mee gereden en dat is op een enkele hik van de automaat probleemloos geweest. Maar dat waren vooral 200kkm recht vooruit blazen over de snelweg. Kan me voorstellen dat anders bereden exemplaren zich anders gedragen.

Het enige wat me stoorde was de constante blauwe pluim en roet op mijn witte V50...

Re: Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.

Geplaatst: 26.01.2016 - 13:42
door Cascarsi
Tja. Vertel mij maar eens welk dieselblok met roetfilter níet deze 'problemen' tegenkomt. Ik zie het meer als standaard onderhoud.

Ik rijd zelf een V50 2.0d handbak, ik heb specifiek eentje gekozen pré roetfilter. Gekocht bij 312k km, nu 385k km. Motorisch alleen een defecte EGR gehad, vrij snel na aankoop. Die EGR zat er op het moment van afbreken pas 70k km in. Ik heb een tijdje afgedopt rondgereden en toen toch maar vervangen.
Verder alleen dingetjes: schokdempers achter, veer linksvoor, contactslot, bandjes voor....dat soort werk, dat beschouw ik gezien de km stand ook gewoon als onderhoud.