Pagina 1 van 1
Hulp gevraagd voor mijn V50
Geplaatst: 28.01.2016 - 11:27
door selwyn
Ha beste Volvo experts,
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat tips. Mijn Volvo V50 uit dec 2006 heeft koelwatertemperatuurkuren. Ik heb al wat op het forum gezocht en deel van de suggesties aan andere leden uitgevoerd/ laten voeren. Maar probleem is er niet minder op geworden (lijkt eerder erger te worden).
Probleem is het volgende, sinds kort geeft de temperatuurmeter aan dat de auto niet warm meer wordt. Begon met dalende temperaturen bij rijden op de snelweg. Probleem is inmiddels wat uitgebreid. Alleen als de auto lang stationair draait zonder te rijden komt de temperatuur nog mooi in het midden. Rijdend komt het niet verder dan 1 of 2 streepjes op de meter. Als je gaat rijden nadat hij in stilstand op warm stond dealt de temperatuur meteen.
Inmiddels heb ik de themostaat laten vervangen (voor een nieuwe 89 graden thermostaat). Was het probleem niet. Inmiddels ook de koelvloestofsensor vervangen. Maar probleem bestaat nog steeds. Groot nadeel van dit alles is dat het autootje nu ook zuipt als een dolle omdat hij de hele tijd in standje koud gaat stationair. Kost snel 150 km op de tank. Wie heeft ideeen/ suggesties? Want zo gaat het rijplezier wel erg van de auto af.
Dank voor jullie hulp.
Groet,
Selwyn
Re: Hulp gevraagd voor mijn V50
Geplaatst: 28.01.2016 - 11:34
door Walter
Hallo Selwyn,
Allereerst heb ik je bericht even verplaatst naar het juiste board. Vwb de problemen is het misschien ook handig als je vermeld welk type motor je hebt. Daarbij ben ik benieuwd of de auto is uitgelezen op storingcodes etc.
V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 28.01.2016 - 11:36
door selwyn
Beste mede V50/V40 rijders
Ik heb een Volvo V50, 2.0 liter benzine uit 2006. Recent begon de temperatuur te dalen tijdens het rijden. Eerst een beetje inmiddels komt de koelvloeistof temp meter niet meer boven 1/4e. Heb paar maanden geleden ook nieuwe radiateur moeten laten monteren, wellicht heeft dat er wat mee te maken.
Wat heb ik los van die radiator laten doen wegens dit probleem? Een nieuwe thermostaat en nieuwe koelvloeistofsonsor laten monteren. Maar probleem blijft bestaan, sterker nog, is eerder erger dan minder erg geworden.
Wat ik vreemd vind, de verwarming van de auto doet het nog prima, maar de auto blijft wel de hele tijd hoog in de toeren stationair. Dat laatste correspondeert met de "koude motor"stand van de auto. Alleen het functioneren van de verwarming doet weer anders vermoeden. Kan iemand mij helpen aan tips over hoe verder nu? Wil gewoon graag weer lekker rijden met de auto
Dank voor jullie hulp!!!!
Selwyn
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 28.01.2016 - 11:43
door RoaldH
selwyn schreef:
Beste mede V50/V40 rijders
Ik heb een Volvo V50, 2.0 liter benzine uit 2006. Recent begon de temperatuur te dalen tijdens het rijden. Eerst een beetje inmiddels komt de koelvloeistof temp meter niet meer boven 1/4e. Heb paar maanden geleden ook nieuwe radiateur moeten laten monteren, wellicht heeft dat er wat mee te maken.
Wat heb ik los van die radiator laten doen wegens dit probleem? Een nieuwe thermostaat en nieuwe koelvloeistofsonsor laten monteren. Maar probleem blijft bestaan, sterker nog, is eerder erger dan minder erg geworden.
Wat ik vreemd vind, de verwarming van de auto doet het nog prima, maar de auto blijft wel de hele tijd hoog in de toeren stationair. Dat laatste correspondeert met de "koude motor"stand van de auto. Alleen het functioneren van de verwarming doet weer anders vermoeden. Kan iemand mij helpen aan tips over hoe verder nu? Wil gewoon graag weer lekker rijden met de auto
Dank voor jullie hulp!!!!
Selwyn
Temperatuur sensor kapot?
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 28.01.2016 - 12:08
door Walter
MODS EDIT: even twee dezelfde topics samengevoegd. Nu wel twee keer probleemomschrijving maar met verschillende inhoud en daarom laten staan
antwoord en vraag
Geplaatst: 28.01.2016 - 12:20
door selwyn
Walter schreef:
MODS EDIT: even twee dezelfde topics samengevoegd. Nu wel twee keer probleemomschrijving maar met verschillende inhoud en daarom laten staan
gaat om een 2.0 benzene
En: is de temperatuursensor een andere dan de koelvloeistofsensor?
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 28.01.2016 - 13:07
door Luuk87
Nee dat is hetzelfde ding.
Ongeacht of die thermostaat vervangen is, dit klinkt als een permanent open thermostaat (kort-circuit defect). Hoe het ook zij, het lange circuit staat permanent open waardoor de motor niet op temperatuur wordt gehouden maar altijd maximaal gekoeld. Dat werkt zonder rijwind nog wel oké, maar in deze omstandigheden heeft de radiator veel te veel capaciteit om op volle kracht te mogen werken (zoals je nu merkt).
Probeer eens een tijdje met de airco uit (rustig) te rijden? De airco forceert de koelventilator, die gaat uit als de airco uit gaat.
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 31.01.2016 - 16:34
door selwyn
Beste Luuk, Dank voor je tip. Ga ik eens proberen. En ga hem woensdag laten uitlezen. Hoop dat het dan weer allemaal top werkt en ik na kan gaan denken welke volgende lange reis ik met de Volvo kan gaan maken. Ik hou je op de hoogte
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 03.02.2016 - 09:53
door selwyn
Beste Luuk, net de Volvo aan de computer gehad. Geen storingen maar de motor wordt niet warmer dan 55 a 60 graden. Lijkt inderdaad erop dat de thermostaat permanent openstaat. Nog enige ideeen over hoe dit problem op te lossen? Bij de garage weten ze het ook even niet meer
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 03.02.2016 - 14:28
door E.Werker
Lijkt mij redelijk logisch, thermostaat vervangen. Eventueel eerst testen met een pannetje of water uit een waterkoker.
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 03.02.2016 - 15:54
door Cascarsi
Je zou niet de eerste zijn die een defecte thermostaat uit een doosje trekt...ik check ze zelf altijd vóór montage...
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 03.02.2016 - 21:28
door E.Werker
Bij de 1.8 zit de thermostaat aan de voorkant van het blok, aan de kant van de bumper. Ik dacht dat de 2.0 erg op de 1.8 leek, beide duratec blokken van Ford.
Zojuist mijne vervangen, ontzettende rotklus ivm de locatie onder het inlaat spruitstuk.
wat er bij de zwarte thermostaat huizen, waar de thermostaat in zit, wel wil gebeuren is dat het huis stuk gaat die de thermostaat op zijn plek houdt. Hierdoor komt de thermostaat scheef in het kanaal te zitten, en kan er dus koelvloeistof langs stromen, wat het "open thermostaat" verklaart.
Re: V50 koelingsproblemen
Geplaatst: 04.02.2016 - 09:07
door Luuk87
Als de garage een kapotte thermostaat heeft gemonteerd is dat op z'n minst knullig te noemen, denk dat enige coulance dan wel op z'n plek is. Vind het persoonlijk best bijzonder dat ze de auto uitlezen, geen error vinden, en dan maar concluderen dat ze het niet meer weten. Een thermostaat is gewoon een met was gevulde klep. Als de was smelt/uitzet wordt die opengeduwd waardoor het lange circuit open gaat. Dat werkt progressief dus bij meer hitte gaat hij verder open waardoor een groter gedeelte van de koelvloeistof via de radiator gaat. Hierdoor wordt de motor vrij accuraat op temperatuur gehouden mits het ding goed werkt. Was is echter niet met een computer uit te lezen dus als hij niet goed werkt kun je de stekker eraan hangen wat je wil.
Gewoon ouderwets hersens gebruiken, die thermostaat en/of de montage daarvan deugt niet.