Pagina 1 van 1

Stilstaan

Geplaatst: 07.08.2006 - 14:27
door Ollecram
Hallo mensen,

Ik rijd per jaar min 20.000 km met mijn dieseltje.

Alleen rijd ik door de week niet (mijn werk bevindt zich op fietsafstand). Dus, de auto staat stil op werkdagen.

In het weekeinde pakken we de auto alleen voor wat langere afstanden (min 100 km). De meeste kilometers maken we in de vakanties (Spanje). Kortom; we vermijden korte ritjes waarbij de motor niet op temperatuur komt.

Vraag: is het schadelijk voor de motor dat die niet elke dag draait? Als ik alleen in de weekeinden afstanden rijd, wordt de condens wel uit de olie gereden? Of moet ik echt elke 3 a 4 maanden de olie verversen?

Cheers!

Marcel

Geplaatst: 07.08.2006 - 14:40
door Okke
Lijkt me helemaal goed juist. Van de te kleine ritjes komt je motor en olie niet op temperatuur, waardoor het aandeel water groter wordt (en de smerende werking minder wordt). Dat is dan pas vooral te merken als je op vakantie gaat: water verdampt door de grote rit en je oliepeil daalt. Alleen als je vaak korte ritjes maakt zou ik mijn olie vaker verversen. Nu volstaat bijvullen tot aan maximum.

Geplaatst: 07.08.2006 - 14:47
door Ollecram
Wanneer is de olie/motor eigenlijk op temperatuur? Na een kilometertje of 60?

Geplaatst: 07.08.2006 - 15:14
door Okke
Met dit weer is na 20 Km de motor wel op temperatuur, als het echt goed koud is zal het ietsje langer duren.

Geplaatst: 07.08.2006 - 15:42
door ps-amazon
van stilstaan slijt een auto niet echt, tenzij het maandenlang is; wekelijks één of twee ritjes van minimaal een uur of een kilometer of 30-40 is prima, komt de zaak mooi op temperatuur en heb je geen last van condens op vervelende plekken; olieverversen dus gewoon volgens het boekje.

Als je eenmaal rijdt dan komt het water redelijk snel op temperatuur, alhoewel dat per auto ontzettend kan verschillen; mijn Astra turbodieseltje doet er soms wel 30 minuten over, mijn oude Amazon is aan het eind van de straat al op 90 graden; maar watertemperatuur zegt niet alles, de olietemperatuur is veel belangrijker, en de olie wordt komt veel later op de juiste bedrijfstemperatuur dan de koelvloeistof; eigenlijk is een olietemperatuurmeter minstens net zo belangrijk. Als je een oliedrukmeter hebt, zie je dat na verloop van tijd de druk iets afneemt, dat betekent dat de olie op de juiste temperatuur is; heb je die meters niet, wacht dat een minuut of 15-20 en ga dan pas volgas

Geplaatst: 07.08.2006 - 16:59
door Ollecram
Kijk, da's duidelijk.

Ik hoef me richting Spanje dus geen zorgen te maken over slecht smerende olie met de daar bij behorende uit elkaar knallende motorblokjes!

Ik reed tot aan een jaar geleden 60.000 km per jaar. Bovenstaande zorgen had ik dus niet :-)

Geplaatst: 07.08.2006 - 17:40
door joost
Enuh, rustig warm rijden natuurlijk!

Joost.

Geplaatst: 07.08.2006 - 18:19
door Ollecram
joost schreef:Enuh, rustig warm rijden natuurlijk!

Joost.
Absoluut! Eerste 30 km op opa-speed (niet meer dan 2500 rpm). Daarna lekker de cc op 150...

Off topic:
Komende week even naar Duitsland toe. Weet nog steeds niet hoe hard dat ding loopt. Wel even 170+ gereden maar dan moet je ook snel weer op de rem (lang leve de A12!). Wat me wel opvalt, is het gemak waarop de 170 wordt gehaald.

Geplaatst: 08.08.2006 - 11:11
door Axemen
Volgens de specs zou ie de 185 halen maar mijn ervaring is dat in de loop van de jaren er wel 5 tot 10 kilometertjes per uur afgaan, ok, in ieder geval bij niet-volvo's...

En hoe komt dat dan is de vraag die bij me opkomt ?


Groet Peter

Geplaatst: 10.08.2006 - 10:34
door kuiper
Wanneer is de olie/motor eigenlijk op temperatuur? Na een kilometertje of 60?
Wat in vrijwel alle auto's node gemist wordt is een olietemperatuurmeter. Die is eigenlijk veel belangrijker dan een koelwatertemperatuurmeter (een waarschuwingslampje bij oververhitting volstaat m.i.). De olie wordt immers veel langzamer warm dan het koelwater. En dan denk je dat je al toeren kunt gaan maken terwijl de motor niet op temperatuur is.
Mijn Corvette geeft wel de olietemperatuur aan (digitaal). En idd na zo'n 20 km is de auto op temperatuur, maar dat is dan ook een 6 liter motor met veel meer olie dan een gewone 4 cylinder 2 liter. Bij mijn C70 t5 schat ik dat het binnen 10 km al goed is.

En wie had er 20 jaar geleden al zo'n handige digitale olietemperatuurmeter....... de Volvo 480 turbo!
Kom daar nu eens om bij Volvo. Ook het turbometertje ontbreekt tegenwoordig. Bah.

Kuiper

Geplaatst: 10.08.2006 - 10:38
door bart simpson
dat had de phase 1 X40 optioneel ook tot 1999

Geplaatst: 10.08.2006 - 10:41
door V480-S60
Kuiper,

Niet alleen de 480Turbo maar ook gewoon de 480ES en GT hebben een olietemperatuur meter.
Alle 480's met het mooie infosystem (boardcomputer) hebben dat.
(Dus alleen de standaard 2 liter S versies hebben dit niet)

En ik baal nog steeds van het feit dat in de latere ongeblazen versies de oliedruk en voltmeter niet meer geplaatst zijn.

Geplaatst: 10.08.2006 - 10:43
door Ber
tja....ik rij dus relatief wel veel korte ritjes met mijn diesel,
je ziet ook dat zodra ik een lange rit maak dat mijn verbruik ook gelijk FORS daalt!

Moet ik me nu dan echt zorgen gaan makne,
of gewoon de olie iets vaker verversen (en kan ik dat zelf??)

Ber

Geplaatst: 10.08.2006 - 10:52
door kuiper
Niet alleen de 480Turbo maar ook gewoon de 480ES en GT hebben een olietemperatuur meter.
Alle 480's met het mooie infosystem (boardcomputer) hebben dat.
Hé, dat wist ik niet (ik heb ook alleen turbo's gehad). Ik dacht dat alleen de turbo een boordcomputer had en dat in de ES op die plek een klok zat of zoiets.
En ik baal nog steeds van het feit dat in de latere ongeblazen versies de oliedruk en voltmeter niet meer geplaatst zijn.
Precies, we krijgen steeds minder metertjes. Jammer hoor, vooral die analoge, want dat oogt zo mooi.

Kuiper

Geplaatst: 10.08.2006 - 11:18
door bart simpson
Vind het ontbreken van een turbodrukmeter op een R ook jammer

Geplaatst: 10.08.2006 - 11:27
door V480-S60
kuiper schreef:
Niet alleen de 480Turbo maar ook gewoon de 480ES en GT hebben een olietemperatuur meter.
Alle 480's met het mooie infosystem (boardcomputer) hebben dat.
Hé, dat wist ik niet (ik heb ook alleen turbo's gehad). Ik dacht dat alleen de turbo een boordcomputer had en dat in de ES op die plek een klok zat of zoiets.
In de 440 en 460 hadden idd alleen de Turboversies een infosystem dat vrijwel gelijk was aan dat in de 480.

Ber,
Olieverversen kan je makkelijk zelf. Moet je alleen wel even de ruimte voor hebben (plus natuurlijk het liefst een brug) om de oude olie af te tappen. En natuurlijk de oude olie bij de chemokar aanbieden. Ik heb het bij mijn eerste 440 wel gedaan. En je moet natuurlijk niet bang zijn om vettige handen te krijgen.
Het is wel zo dat je olie sneller verouderd als die niet goed op temperatuur komt. (Dus tijdens korte ritjes.)
Zorgen hoef je je echter niet te maken. En desnoods ga je voor olieverversen even naar de plaatselijke garage.

Geplaatst: 10.08.2006 - 11:30
door Ber
okee....ik lees het al,
Ber rijdt wel naar de garage,
veel verder als een paar bruggetjes over de sloot komen we hier nl niet...

bang voor vies ben ik absoluut niet,
maar heel veel tijd heb ik eigenlijk ook niet...
tja, lot van een ondernemer...

Ber

Geplaatst: 10.08.2006 - 12:18
door pieter007
olie verversen gaat zeker ook zonder brug ,
gewoon onder de auto gaan liggen op de grond
een opvangbakje onder de stop en de stop eruit draaien ...
als het gedaan is met lopen de stop er terug in

en dan nieuwe olie langs boven erin (wel letten op de juiste hoeveelheid en kijken met de pijlstok of dit juist is