Pagina 1 van 1
Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 01.02.2016 - 09:06
door I-Volvo
Goedendag,
Ik rij een Volvo S40 2.0D uit 2005 met op dit moment een kilometerstand van ongeveer 266.000.
Sinds afgelopen donderdag heb ik ineens problemen met de koppeling.
Bij het indrukken van de koppeling blijft de pedaal bijna helemaal onderin hangen.
Ik kan deze zelf wel met mijn voet terug naar boven duwen waardoor deze goed lijkt te zijn.
Het vreemde is, is dat op dat moment het 'active' koppelings moment 2cm van de bodemplaat is.
Hij ontkoppeld en koppelt wel volledig maar blijft dus onderaan hangen.
Wat ik zelf nog vreemder vind is dat het probleem niet constant is.
Vanaf zaterdag een goede 250-300 kilometer gereden terwijl er niks aan de hand lijkt te zijn.
Toen ik zondagavond weer thuis kwam was het probleem weer terug gekomen.
Is dit echt het verhaaltje van de koppeling vervangen of kan het ook iets anders (hopelijk goedkoper) zijn?
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 01.02.2016 - 09:55
door Luuk87
Probeer eerst eens het reservoir bij te vullen en de koppeling te ontluchten, dat is niet zo moeilijk en kost in ieder geval bijna niets. Je krijgt jouw symptomen als er lucht in de leiding zit.
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 01.02.2016 - 15:46
door E.Werker
Dit heb ik in het verleden ook meegemaakt, dat was een lekke rembekrachtiger. Als het de koppelingscylinder in de versnellingsbak is, zal inderdaad alles er onderuit moeten en is het verstandig om de hele zaak te vervangen, koppeling, vliegwiel, drukplaat, lager etc.
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 02.02.2016 - 08:54
door Luuk87
Hij vroeg naar een goedkopere optie dus vandaar :p
Als er lucht in de leidingen zit komt dat ergens vandaan en de slavecilinder van de koppeling zit in de bell-housing van de versnellingsbak, dus moet die eraf. Als je daar eenmaal bent ben je inderdaad gek als je de koppeling niet meeneemt want met die kilometerstand is zelfs de meest voorzichtig behandelde koppeling/DMF zo goed als op (tenzij hij recent vervangen is maar dat maak ik uit je verhaal niet op). Als je zover bent dat je bak eraf is, is koppeling en vliegwiel vervangen niet moeilijk meer maar de onderdelen daarvoor kosten zo'n 600 euro, plus arbeid.
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 02.02.2016 - 08:55
door I-Volvo
Luuk87 schreef:
Probeer eerst eens het reservoir bij te vullen en de koppeling te ontluchten, dat is niet zo moeilijk en kost in ieder geval bijna niets. Je krijgt jouw symptomen als er lucht in de leiding zit.
Dank je wel voor de tip Luuk87. Dit gaat ik zo snel mogelijk laten uitvoeren (heb helaas zelf niet de tijd ervoor) en laat het resultaat nog weten!
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 03.02.2016 - 14:07
door I-Volvo
Alles is nu goed nagekeken en helaas zijn we er achter gekomen dat de druklager lekt. Het plan is nu om gelijk alles aan te pakken (riem is kort geleden ook nog vervangen) en dan kan deze schoonheid er weer kilometers er tegen aan!!!
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 04.02.2016 - 09:22
door Luuk87
Succes met de operatie... 't is een flinke

Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 04.02.2016 - 11:43
door I-Volvo
Luuk87 schreef:
Succes met de operatie... 't is een flinke
Dat vind mijn bankrekening ook...
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 09.02.2016 - 08:47
door I-Volvo
Gelukkig is de koppeling ondertussen gemaakt.
Helaas blijkt tijdens de proefrit dat er nog steeds lucht in het systeem zit en er nog iets aanloopt.
En aangezien ook hier (Brabant) keurig netjes carnaval wordt gevierd kan dit nog wel een paar dagen extra kosten voordat het nagekeken en opgelost is.
Gelukkig (denk ik dan...) kan ik de auto van mijn vader lenen: een Volkswagen Lupo 3L. Wat een terugval op comfort!!!
Re: Problemen met de koppeling van een Volvo S40 2.0D
Geplaatst: 09.02.2016 - 11:00
door Luuk87
Is de koppelingsleiding wel goed ontlucht na het vervangen? Kan goed dat je reservoir wat leeg is gelopen door de lekkage onderin, en je sowieso lucht hebt aangezogen. Het aanlopen is een tweede, dan gaat er toch iets mis. Wanneer loopt het aan en hoe klinkt het?