Pagina 1 van 1

verminderd remmen

Geplaatst: 01.02.2016 - 11:54
door steven.vuylsteke
Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 01.02.2016 - 12:04
door coqrouge
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Hallo Steven,
Het zou zomaar kunnen dat de roest op de schijfremmen de boosdoener is. Een laag remvloeistofniveau betekend normaal gesproken 2 mogelijkheden, óf de remblokken zijn al behoorlijk versleten óf je hebt ergens lekkage.

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 01.02.2016 - 15:40
door E.Werker
Als er veel roest op de schijven zit, kan het inderdaad zo zijn dat de eerste paar rempogingen minder succesvol zijn. De roest tussen de blokken en de schijven moet dan eerst weggeremd worden, voordat het volledige remoppervlak weer gebruikt wordt door de blokken.

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 01.02.2016 - 17:41
door Fredhead
Hoe is de staat van de remolie?

Aangezien je in de Alpen zit zal het daar nog wel vriezen en slechte remolie zit water in en dat bevriest weer.
Ook dit zorgt voor een sterk verminderde remwerking

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 02.02.2016 - 11:22
door steven.vuylsteke
de staat van de remolie, dat is een goede vraag.
Geen idee hoe ik dat controleren kan, maar ik denk dat ik aan vervanging toe ben. En zoals je zegt, als het vriest ( wat deze winter niet elke dag het geval is .... +10graden vandaag op 1200m )en er vervriest water in de oude olie ....

ik kijk uit naar het volgende onderhoud.

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 02.02.2016 - 17:25
door coqrouge
Vanouds wordt remvloeistof om de 2 jaar vervangen bij een beurt. Er zijn ook onderhoudsbedrijven die het vochtgehalte in de vloeistof meten. Hierdoor kan er afgeweken worden van de eerder genoemde termijn. Ik weet niet of het vloeistoftankje transparant is maar verse vloeistof is helder en oude amber tot bruin. Zéker in de alpen wil je niet met vocht in je remvloeistof rondrijden. Op een gegeven moment, met een flinke afdaling, doen ze het gewoonweg niet meer...

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 15.02.2016 - 09:07
door Wim J
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 15.02.2016 - 09:47
door Fredhead
Een automaat heeft zijn eigen olie

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 15.02.2016 - 23:51
door E.Werker
Wim J schreef:
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?
Lijkt me niet logisch, tenzij er een lek zit in het koppelingscircuit. Die olie blijft in het systeem, en loopt niet elke keer terug in het reservoir.

Re: verminderd remmen

Geplaatst: 17.02.2016 - 10:39
door Wim J
E.Werker schreef:
Wim J schreef:
steven.vuylsteke schreef: Hoi,

sinds eergisteren merkte ik op dat mijn eerste rem-actie moeizaam verloopt.

ik zit dus nog steeds in de alpen, hopen zout gestrooid op de wegen, eergisteren en gisteren bakken regen.

wat ik merkte bij het wegrijden van de parking dat mijn eerste rem impuls de wagen niet echt remde. ik moest nog eens goed doorstampen om hem tot stilstand te brengen.
vanaf mijn tweede derde pomp beweging vlot het eerder weer als normaal.

wat ik merkte vandaag bij het nazien van de remvloeistof enzo, die staan op pijl +- minimum, maar er toch nog iets boven. maar dat de remschijven door die grote hoeveelheid zout ( en water ) extreem roestig staan tegen de morgen.

kan het enkel door de roest zijn dat mijn eerste rem impuls zo zwak overgebracht wordt op de schijven ? of moet ik toch nog wat vloeistof bijvullen of zit er mss ergens anders een fout in ?

mvg en een fijn februari
Als je een manuele bak mocht hebben valt eerst je ontkoppelingspedaal tegen de vloer als je te weinig remvloeistof hebt. Deze tapt letterlijk van het zelfde vaatje maar de connectie zit iets hoger. Dus voor je niet meer kan remmen door te weinig remvloeistof kan je al even niet meer ontkoppelen,... en sta je dus al aan de kant met ontkoppelingsproblemen voor de remproblemen opduiken.
Weet niet hoe dat zit bij automaat?
Lijkt me niet logisch, tenzij er een lek zit in het koppelingscircuit. Die olie blijft in het systeem, en loopt niet elke keer terug in het reservoir.
Niet logisch? Ik heb er wel mee aan de kant gestaan met dit euvel! Natuurlijk verlies je die olie enkel door een lek in het circuit (koppeling- of remcircuit of reservoir)