Pagina 1 van 2
Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 20:53
door Tsjemp
Toch nog maar eens een topic over de D5.
Na een slechte ervaring met een D5 uit 2006 ben ik toch weer gevallen voor een D5 en nu een uit 2011.
Volvo geeft een interval aan van 30.000 km en de specialisten, waaronder de alom gewaarde Obbe van Volvotune adviseren toch 15-20.000 km aan te houden.
Wat is wijsheid?
Voorzover ik weet zijn er geen regeneratieproblemen bekend met D5 motoren van 2009 en jonger.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 21:20
door lint
Er zijn op het forum meerdere D5 rijders die de motorolie na 20.000 kilometer verversen.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 21:24
door strui901
20dkm
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 21:33
door Fredhead
Ik zou Obbe zijn advies opvolgen.
Doe dit zelf ook, rijd tussen de 15 en 20 duizend kilometer en dan gaat er nieuwe olie in.
Door het regenereren wordt je olie dunner en raakt het vervuilder en verliest het dus flink zijn werking.
Op een wat hogere kilometerstand zorgt dit voor problemen met de klepstoters wat een dure reparatie tot gevolg heeft.
Overigens hebben diverse dealers de interval ook weer terug gebracht naar 20.000 km
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 22:18
door Mart van der Steeg
Ook hier ca. 2x per jaar verversen, dus na 10.000-15.000 km.
Die paar tientjes voor preventie van motorschade is het mij wel waard.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 22:22
door BlackcurrantV70
Ik heb dit verleden jaar besproken met mijn dealer, en gezegd dat als bvb 15k beter is, ik best 2x per jaar wil langs komen, maar daar werd me op het hart gdrukt dan 30k echt geen probleem is.
Ik doe om en bij de 23-25k per jaar en ga dus gewoon 1x per jaar voor omderhoud.
Tot nu toe 115.000km gelopen en geen problemen dusver.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 22:25
door Mart van der Steeg
Ik combineer oliewissel meestal met zomercheck en in november met APK/beurt/winterbanden.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 03.02.2016 - 23:04
door MN-NL
Ik hou 15~20 tkm aan (nu overigens met een D5 uit 2004 dus zonder roetfilter, daarvoor een nieuwere met roetfilter). Ik vind de motor wat rauwer klinken na rond die km's en, na oliewissel, merkbaar mooier lopen. Naar mijn subjectieve mening is het dus wijs het oliewisselinterval wat in te korten.
Voor mij een doe het zelf klusje, half uurtje is het gepiept inkl. nieuw oliefilter. Kost bij elkaar iets van € 65 daaromtrent.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 10:34
door steven.vuylsteke
ik ging gisteren langs voor verversing van de olie.
aangekocht : Castrol Edge Professional BMW LL04 0W-30 Motoröl 0W30 TITANIUM FST
deze keer gekeken hoe heel dat boeltje uit elkaar gaat en terug in elkaar. Vanaf heden doe ik deze job zelf. half uurtje werk ( incl opkrikken van de boel indien nodig.) Had ik dit vroeger geweten, ik deed het al veel langer zelf!
nu,bij deze olie kreeg ik te horen dat ik er gerust 30k op zou kunnen rijden en dat de olie op zich dan geen probleem zou zijn, gewoon de filter vervangen en dan kan hij er best nog wat aan.
iemand ervaring met deze stijl van filtervervangen alvorens de olie ?
nu ik zelf de olie job voor mijn rekening neemt, gaat de kostprijs van de vervanging sowieso al met 60% naar beneden van 210 euro bij de officiele volvo verdeler, naar 65 euro (7l olie) + 15 euro ( filter).

:D
Toch denk ik voor deze nieuwe -doe-het-zelf-prijs mijn interval op 20k te houden.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 10:51
door Fredhead
Je zegt het zelf al, gewoon de interval lager houden
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 11:07
door Mart van der Steeg
fredhead schreef:
Je zegt het zelf al, gewoon de interval lager houden
En als je alleen het filter vervangt, zul je ook olie moeten bijvullen, omdat het oliefilter ook olie opneemt.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 11:15
door MN-NL
De zin van olie niet vervangen, alleen filter, ontgaat mij een beetje?????
Dat filter vangt wat troep op die in de olie terecht komt maar met de km's loopt de kwaliteit (smeereigenschappen + dopes/toevoegingen) van de olie echt terug.
Als je het langere interval aanhoudt kan je het filter ook wel laten zitten.
My 2c
Marc
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 13:00
door E.Werker
Ging de auto in het verleden halverwege het/de service interval ook naar de dealer om oliefilter te vervangen? Zo nee, lekker laten zitten. Als je het toch zelf doet, en per keer 130 euro uitspaart kan het vervangen van olie en filter toch ook wel wat eerder dan 30k? Lijkt me echt veel en veel te lang, ongeacht of het mogelijk is etc.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 06.02.2016 - 14:58
door edraket
steven.vuylsteke schreef:
ik ging gisteren langs voor verversing van de olie.
aangekocht : Castrol Edge Professional BMW LL04 0W-30 Motoröl 0W30 TITANIUM FST
Dit is niet de juiste olie voor een 2008 d5. Er hoor ACEA A5/B5 in. Waarom heb je gekozen voor deze olie?
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 11:43
door steven.vuylsteke
ja, verdoeme. daar kom je nu met iets aan edraket.
wel omdat mijn maat bij Gastrol werkt en ik hem dus mooi vertrouwde dat hij mij wel het juiste product zou bezorgen. Niet dus ....
Wel even zelf proberen na te gaan wat deze specs allemaal beteken ....
ACEA A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature / High shear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
ACEA C3 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines, with a minimum HTHS viscosity of 3.5mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life. Warning: these oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
dus afgezien van de minimum HTHS viscosity is er eigenlijk weinig verschil in deze, of sla ik hier spijtig genoeg de bal compleet mis.
dan rest mij de laatste vraag : dop eruit, leeglopen en hervullen of kan ik er dan toch 10/15k op rijden en er dan uitsmijten ter vervanging van de a5/b5. ( nu ik toch weet hoe het zelf moet gebeuren

)
ja waarom de garagist mij vertelde enkel de oliefilter te vervangen blijft mij ook een raadsel en bij het reeds uitsparen van de garagist kan de olie en filter er wel vanaf!
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 12:04
door edraket
Wat betreft de C3 olie:
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.
Kijk even op tribolex.nl/ACEA.html. Daar staat eea duidelijk uitgelegd. Zelf denk ik dat je er wel 150000 km mee kan rijden. De moderne oliën zijn veelal ontwikkeld voor specifieke aanpassingen aan de moderne motoren. Een roetfilter en verlengde verversingsinterval zijn daarin een treffende voorbeelden. Er worden modificaties toegepast (toevoegingen) die ervoor zorgen dat bijv de olie stabiel blijft de komende 30.000km. Maar ook dat verdunning van de olie met dieselolie minder effect heeft op de smerende werking. Dat gaat altijd ten koste van andere kwaliteiten, en bij moderne motoren kan dat tot schade leiden.
Ik zou het er na max 15000 km uit halen en verversen met de juiste olie.
Ik vraag me overigens af wat je maat bij castrol doet, want hij had natuurlijk heel eenvoudig even kunnen nakijken welke olie je nodig had gehad...
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 12:09
door Thijs
fredhead schreef:
Ik zou Obbe zijn advies opvolgen.
Doe dit zelf ook, rijd tussen de 15 en 20 duizend kilometer en dan gaat er nieuwe olie in.
Door het regenereren wordt je olie dunner en raakt het vervuilder en verliest het dus flink zijn werking.
Op een wat hogere kilometerstand zorgt dit voor problemen met de klepstoters wat een dure reparatie tot gevolg heeft.
Overigens hebben diverse dealers de interval ook weer terug gebracht naar 20.000 km
Volgens mij als de juiste update in de auto zit wordt de olie niet meer verdund door de diesel. Als dit het geval zou zijn zou zoals voor de update het oliepeil moeten stijgen.
Ik kan het fout hebben, maar ik ververs de olie eerder omdat er roetdeeltjes in de olie terecht (kunnen) komen welke de kanaaltjes kunnen doen verstoppen. Dat de olie zelf qua temperatuur en dopes de 30000 km aan kan geloof ik wel, maar voor die tijd is het vuil opnemende vermogen van de olie uitgenut en krijg je dus afzettingen. Vandaar eerder verversen.
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 12:11
door steven.vuylsteke
ow, in de email van mijn volvodealer waar de auto vandaan kwam kreeg ik deze olie
Beste,
De specificaties voor de olie zijn: 0W30 – ACEA A3/B3/B4. Merk speelt geen rol, als die specificaties maar correct zijn.
Met vriendelijke groeten
zelf terug gemaild :
Hoi,
maakt A3/B3 tov A5/B5 uit ? omdat ik online ondertussen een paar maal tegenkwam modellen vanaf 2006 A5/B5 vernoemt.
mvg,
stefaan
antwoord :
Beste,
0W30 is wel het belangrijkste inderdaad.
Met vriendelijke groeten,
volvo
-----------
ja, mijn maat is momenteel bezig met het doorspelen en opstellen van bestellingen. en niet direct met de aanrading van de correcte olie voor elk type wagen.
ik kijk de link op tribolex grondig na, hartelijk dank hiervoor!
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 12:14
door Thijs
185 pk is A5B5 olie. Ik heb het vermoeden dat de dealers zelf er ook niet altijd de juiste olie in gooien..
Re: Olie verversen D5-2011
Geplaatst: 07.02.2016 - 12:31
door steven.vuylsteke
ja wel thijs zoals gezegd.
volvo handleiding spreekt over een sticker onder de motorkap met de juiste specificaties. Mijn sticker vermeld enkel tot waar de olie op de pijlstok zou moeten rijken en niet welk type erin gekapt moet worden.
dan zoek ik op en vind ik idd dat het A5B5 zou zijn en dan meld de officiele volvo garage dat het a3/b3 zou moeten zijn.
Ze maken er toch zelf ook een wel gekruide soep van.
at edraket, dank je voor de nuttige website. wat ik eruit geleerd heb, wel C klasse hebben ook een hoeveelheid zwavel en fosfor bij de uitstoot aanwezig, waar A/B producten 'enkel' sulfaatas als uitstoot getal vermeld. viscositeit is naargelang hetzelfde tussen wat ik nu heb en wat er voorgeschreven wordt. als die zwavel en fosfor er doorgebrand wordt kan het dus wss geen kwaad. ik wacht nu ook nog eens de officiele uitleg van castrol af om te zien wat zij van raad geven ivm deze producten.