Pagina 1 van 4
En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 17:48
door Duufje
Na meer dan 6000 prettige kilometers vandaag plots geen beweging meer in te krijgen. Draaien aan de startknop geeft nog wat reactie maar niet meer in de drive te krijgen. Afgesleept, een ford als leenauto...... Ik hoop dat ik hem weer snel terug heb
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 18:09
door lint
Dat is niet zo mooi, enig idee over de oorzaak van het niet meer functioneren van de auto?
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 18:37
door Duufje
Electronisch probleem. Startknop schakelt contact deels in, echter niet in versnelling te krijgen. Ook niet van elektronische handrem af. Sleepdienst eigenaar had het al 2 keer gezien, negatieve accupool eraf zou kunnen helpen. Moet van Volvo assistance naar een dealer (eigen dealer is nog gesloten met de carnaval) Gaat nu naar dealer in Nijmegen. Heb ook liever dat goed wordt uitgezocht wat de oorzaak is.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 18:54
door Hans oet Twent
Duufje schreef:
Electronisch probleem. Startknop schakelt contact deels in, echter niet in versnelling te krijgen. Ook niet van elektronische handrem af. Sleepdienst eigenaar had het al 2 keer gezien, negatieve accupool eraf zou kunnen helpen. Moet van Volvo assistance naar een dealer (eigen dealer is nog gesloten met de carnaval) Gaat nu naar dealer in Nijmegen. Heb ook liever dat goed wordt uitgezocht wat de oorzaak is.
Helemaal mee eens. De auto zit natuurlijk vol met elektronica. Er kan wel eens een bug in komen. En dat is niet alleen bij Volvo maar bij ieder ander merk het geval. Blijft wel heeel vervelend, sterkte.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 19:34
door BraboFrits
Klinkt als kinderziekte. Dat is nu eenmaal het lot van de voorhoede (als in eigenaars van de allereerste series).
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 08.02.2016 - 23:47
door Fredraket
Bekende foto! Ook al op Facebook voorbij zien komen. Jammer dat je problemen hebt. Wel een fraaie auto. En verstandig om ermee naar de dealer te gaan. Lijkt mij dat er net iets teveel elektronica in zit om zelf mee te proberen. Succes.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 09.02.2016 - 16:32
door Duufje
Hij is weer thuis. Uitgelezen en opnieuw software ingelezen was de oplossing. Garage verzekerde mij dat er geen hardware kapot was. Bedankt Henk Scholten Nijmegen dat het weer snel gefixed is ( eigen dealer had carnavals sluiting ) Nu maar hopen dat de 'eentjes en nulletjes' op hun plaats blijven zitten
New XC 90 Software fouten
Geplaatst: 09.02.2016 - 17:12
door JFRB
Triestig dit te moeten zien. Overkwam mij eind oktober 2015 ook al.
Samen met een heel verhaal wat er allemaal verkeerd kan gaan.
Mijn triestig software verhaal heb al beschreven op dit forum.
Gisteren nog de volgende foute werking mee gemaakt.
Op weg naar Leiden werd het veel te warm in de wagen. Dus ik verlaag de temperatuur en nog eens en nog eens.......
Geen enkel verkoeling te merken. Zet alles op low en automatisch. Gevolg nog meer warmte en aan gedampte vensters.
Oplossing gegeven door de dealer. Zet de wagen stil en herstart de wagen.
Daarna bleek het opgelost te zijn.
Geweldig, als je Volvo het niet meer doet, ga aan de kant , leg hem stil en vertrek dan terug....
Triestig en nog eens triestig.
Zeker als je vorige week alles op een fatsoenlijke manier hebt aangeklaagd bij Volvo Belgie, en als antwoord krijgt dat , indien er problemen zich voordoen, zal opgelost worden volgens de geldende garantie voorwaarden....
En wat daarna .....
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 09.02.2016 - 20:45
door Volvogel
Voelt een beetje als opnieuw Windows opstarten.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 09.02.2016 - 21:10
door RoaldH
Oude tijden herleven. Dit was ook het geval met de V60 PIH begin 2013...
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 09.02.2016 - 22:44
door lint
Misschien toch ook iets te snel op de markt gezet door fiscale stimulans.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 10.02.2016 - 18:15
door thavipah
Als je dit soort ellende niet wilt hebben dan moet je een auto kopen die een jaar of drie op de markt is. Dan zijn alle kinderziektes er inmiddels uit (door vroege kopers zoals wij) en heb je weinig ellende.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 11.02.2016 - 15:50
door 123669
Dit probleem heb ik ook een keer gehad en i.p.v. een eeuwigheid te wachten om weggesleept te worden heb ik de "power button" gebruikt. Tijdelijke oplossing: 10 minuten de minpool van de accu (linksachter in de kofferruimte) er af houden. Daarna werkt alles weer. Dus zorg er voor dat je een steeksleutel nummer 10 bij je hebt

10 minuten wachten lijkt een eeuwigheid maar volgens een informele bron zinvol. Wel daarna naar de dealer en weer updates er in gekregen volgens dealer.
Dat van die updates is niet te controleren helaas. Weet iemand hoe je dat zelf kan zien, welke updates er in zitten? Misschien maar een VIDA abonnement nemen...
<klagen aan>
Wat ik wel een dikke min vind is dat verhaal dat het allemaal zo lang duurt om het uit te lezen en te updaten etc. Dit blijkt te komen door een absurd lage (internet?) snelheid naar de server van de fabriek. Zonder deze verbinding kan men niets doen. In deze tijd van internet, glasvlezer etc... klinkt mij dat heel erg vreemd in de oren. Het is ook een grote frustratie voor de dealer die soms meerdere keren een update opnieuw moet starten omdat de verbinding halverwege wordt verbroken.
<klagen uit>
Het blijft niettemin een feest om in te rijden en een pracht van een auto.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 11.02.2016 - 16:20
door Conradi
Klopt 123669!
In de werkplaats hoor ik ze ook steen en been klagen over de trage reactie van de Zweedse servers. Ik begreep dat men nu lokaal in NL servers aan het plaatsen is.
Tja, mijn auto zuipt meer software dan benzine

Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 11.02.2016 - 18:13
door thavipah
Het is jammer dat Volvo heeft vastgehouden aan het garagebezoek om een update te krijgen. Zeker in de garantieperiode betekent dit een enorme belasting voor de dealers. Tesla heeft dat slimmer en beter gedaan. Gewoon lekker thuis updaten via WiFi. Dan weet je ook dat al je klanten de kans hebben om met de laatste software rond te tuffen.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 11.02.2016 - 19:33
door 123669
Dat updaten in de werkplaats vind ik goed te verdedigen en is, naar mijn mening, wel zo veilig. Het is een hele goede keuze. Door af te dwingen dat kritieke software onderdelen alleen via een fysieke verbinding is aan te passen, vergroot volvo de veiligheid enorm. Namelijk op die manier is er de grootst mogelijke controle dat de software niet aangepast kan worden door derden en wordt de kans heel erg klein dat onbevoegden eigen code er in kunnen stoppen.
Zogenaamde over-the-air (OTA) updates zijn weliswaar heel gebruikersvriendelijk maar onveiliger via het publieke internet. Ondanks alle beveiling die je kunt inbouwen, dat trouwens heel veel werk is om bij te houden, blijft het een publiek netwerk waar professionele hackers bij kunnen en er brood in zien om volvo (pogen) te kunnen chanteren met software-hacks. Volgens mij worden trouwens niet-kritische software van bijv. de navigatie wel als OTA gedaan.
Ik vind wel dat volvo meer moet melden aan zijn klanten over deze dealer updates. Van alle eigenaren is wel een e-mail beschikbaar bij VCNL dus het hoeft niet eens op een website te staan. Wil je begrip hebben voor fouten dan is het beste om dat je klant te laten weten en het meldt dat er aan gewerkt wordt. Ik zou dat heel fijn vinden. Misschien hoort mijn commentaar eigenlijk bij the thread over software-bugs.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 11.02.2016 - 19:48
door petercv
OTA updates kunnen heel veilig zijn door het signen van de updates met een certificaat die door de auto kan worden gecontroleerd. Alleen als men het certificaat weet te bemachtigen én de update server weet te faken (iets wat ook met de juiste technologie kan worden gedetecteerd) kan men een update aanpassen. Heb je weleens gehoord van Windows of iPhone updates die gehackt waren met code? Ik niet, er bestaat wel malware maar die staat los van de updates.
Maar als ze al de distributie naar dealers op dit moment niet goed hebben (trage verbindingen etc.) dan zijn ze er mij inziens ook nog niet aan toe om rechtstreeks naar consumenten updates te verspreiden. Voor een grote organisatie die zoiets niet gewend is vergt dat nogal wat aanpassingen in hun proces. Omdat Tesla relatief nieuw is en klein is zoiets voor hun veel simpeler in te voeren.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 12.02.2016 - 10:00
door IkeV70
Het trieste is: 10 jaar geleden was dit probleem er ook al, wanneer men mijn V70N wilde updaten: Zeer slechte / trage verbinding met de servers van de fabriek. Blijkbaar heeft dit probleem geen prioriteit binnen de organisatie.
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 16.02.2016 - 22:18
door Anne900
Helaas mijn auto heeft het nu voor de 2e keer. Auto staat al een week bij dealer zonder oplossing.....
Re: En dan doet hij het niet meer...,
Geplaatst: 17.02.2016 - 01:50
door Duufje
Vandaag eigen dealer gesproken. Vermoedelijk stukje software die preconditioning niet op tijd liet afslaan ge-update . Hierdoor werd accu te ver ontladen en dan start hij niet meer.