(open) kogel-transplantatie wervelklep V70 D5 MY06
Geplaatst: 13.02.2016 - 12:49
Tevreden en (meestal) glimlachend heb ik er inmiddels ruim 100.000 kilometers op zitten met mijn in 2012 gekochte (Belgische) V70 diesel uit 2006.
Tijdens een bezoekje aan Tunex werd het motorblok weer in oude glorie hersteld en van 126pk naar een veilige 208pk (300 naar 465Nm) gekieteld, uiteraard binnen de veilige marges. Daarna heb ik naast de trouwe beurten bij Henk Scholten alleen een gasklep laten vervangen en sinds kort ook de intercooler en condensor. Geen slechte onderhouds score voor een super fijn rijdende en bijna alles vervoerende veilige Volvo.
Wat er doorheen fietst is nu een klein mankementje dat vermoedelijk de wereld in is geholpen door een Zweedse stagiere in het ontwerpproces van de wervelklep van dit magistrale en heerlijk klinkende motorblok: Een kunststof kogeltje waar een trekstangetje van € 8 op zit geklikt dat veel sneller slijt dan de bedoeling is. Dat er iemand anders gewerkt heeft aan de servomotor waarop de andere kant van het stangetje wordt geklikt moge duidelijk zijn: deze heeft een metalen kogeltje zo als "het heurt".
Een maand geleden heeft Henk Scholten er een nieuw stangetje (met schroefje om de boel een beetje strakker te knijpen om het versleten kogeltje) op gezet en uiteraard kijk ik dan even mee onder de motorkap
. Deze heeft maar een maandje gewerkt om er op 100 km van huis weer af te floepen. Samen met de monteur van de ANWB constateerde ik dat een noodoplossing van een elastiekje van € 0,10 een mooie noodoplossing was om thuis te komen. Deze trekt het stangetje naar de binnenkant van de kogel waardoor deze op zijn plek blijft zitten.
Wat ik graag wil doen om de zaak wat permanenter te herstellen is een metalen kogel bevestigen om of i.p.v. de afgesleten kunststof kogel.
Hierdoor hoeft er alleen maar een stangetje van € 8 te worden vervangen wat een reparatie van € 1.100 (klep, hydraulische leidingen en uurkloon) uitspaart. Voorwaarde is uiteraard dat de wervelklep heel soepeltjes moet lopen, anders is er binnen in iets fout (roetaanslag) en zal vroeg of laat de hele stang die aan de wervelklep vastzit afbreken.
Wie van jullie heeft hier last van en interesse in een degelijke oplossing waar je weer mee vooruit kunt?
Als het alleen voor mezelf is maak ik een so-so oplossing die me weer wat respijt geeft echter als er meer mensen interesse hebben wil ik wel wat meer tijd steken in een degelijke oplossing die langer meegaat.
Tijdens een bezoekje aan Tunex werd het motorblok weer in oude glorie hersteld en van 126pk naar een veilige 208pk (300 naar 465Nm) gekieteld, uiteraard binnen de veilige marges. Daarna heb ik naast de trouwe beurten bij Henk Scholten alleen een gasklep laten vervangen en sinds kort ook de intercooler en condensor. Geen slechte onderhouds score voor een super fijn rijdende en bijna alles vervoerende veilige Volvo.
Wat er doorheen fietst is nu een klein mankementje dat vermoedelijk de wereld in is geholpen door een Zweedse stagiere in het ontwerpproces van de wervelklep van dit magistrale en heerlijk klinkende motorblok: Een kunststof kogeltje waar een trekstangetje van € 8 op zit geklikt dat veel sneller slijt dan de bedoeling is. Dat er iemand anders gewerkt heeft aan de servomotor waarop de andere kant van het stangetje wordt geklikt moge duidelijk zijn: deze heeft een metalen kogeltje zo als "het heurt".
Een maand geleden heeft Henk Scholten er een nieuw stangetje (met schroefje om de boel een beetje strakker te knijpen om het versleten kogeltje) op gezet en uiteraard kijk ik dan even mee onder de motorkap

Wat ik graag wil doen om de zaak wat permanenter te herstellen is een metalen kogel bevestigen om of i.p.v. de afgesleten kunststof kogel.
Hierdoor hoeft er alleen maar een stangetje van € 8 te worden vervangen wat een reparatie van € 1.100 (klep, hydraulische leidingen en uurkloon) uitspaart. Voorwaarde is uiteraard dat de wervelklep heel soepeltjes moet lopen, anders is er binnen in iets fout (roetaanslag) en zal vroeg of laat de hele stang die aan de wervelklep vastzit afbreken.
Wie van jullie heeft hier last van en interesse in een degelijke oplossing waar je weer mee vooruit kunt?
Als het alleen voor mezelf is maak ik een so-so oplossing die me weer wat respijt geeft echter als er meer mensen interesse hebben wil ik wel wat meer tijd steken in een degelijke oplossing die langer meegaat.