Automatische versnellingsbak defect?
Geplaatst: 15.02.2016 - 17:16
Beste allemaal,
Afgelopen week op weg naar huis verschijnt plotseling de foutmelding 'versnellingsbak service spoed' in beeld inclusief een rood gevarendriehoekslampje bij mijn XC90 2.9 T6 uit 2005. Op dat moment rijdt de auto ook anders. Minder power, minder reactief en schakelt niet echt (lekker) meer. De volgende ochtend naar de dealer met de vraag wat er aan de hand kan zijn (de buikpijn begon al na het lezen van diverse reacties op het internet). Men las de volgende foutcodes uit: TCM002A, TCM002F, TCM0028, TCM0029 maar kon erg weinig inhoudelijks vertellen. Men had niet meer dan 50 mtr gereden.Men had de boel gereset, de melding was weg en ik moest maar verder rijden tot dat de storing terug kwam. Dan kon men verder kijken aan de hand van de foutmeldingen. Er was een diversiteit van 'oplossingen' en van geen van alle werd ik echt blij.....
De korte reis naar huis (< 5KM) was niet echt een feestje. Hoewel het schakelen beter ging liep de bak niet lekker en voelde het schakelen erg onrustig. De volgende dag had ik meer tijd dus een aantal dingen combineren om een stukje te rijden. Binnen 10 minuten kwam opnieuw de foutmelding terug. De avond van te voren had ik nog e.e.a. op het web opgezocht en kwam een 'specialist' tegen in de buurt. Men wist alles van automatische bakken af i.c.m. 4X4 etc. Daar de reactie van de dealer mij niet echt gerust stelde doorgereden naar de 'specialist'. Na een korte uitleg en een stukje rijden heeft men de auto uitgelezen: foutcode TCM002A. Na intern ruggespraak aldaar kwam men met de mededeling dat de luchtmassameter defect moest zijn en dat dit tot zeer grote waarschijnlijkheid de oorzaak van de klachten moest zijn. Immers een defecte luchtmassameter geeft verkeerde waardes aan het motormanagement systeem en dat zorgt ervoor dat de bak verkeerd schakeld. Als kers op de taart het heugelijke nieuws dat een defecte luchtmassameter er voor kan zorgen dat de automatische bak defect is en komt revisie om de hoek.
De luchtmassameter is inmiddels vervangen maar de auto rijdt nog steeds niet als het moet. De schakelmomenten zijn abrupt, af en toe 'slipt' de bak en soms duurt het iets langer voordat je vooruit gaat. De conclusie is een bakrevisie....
Heeft iemand ervaringen met deze klachten want een ruilbak via Volvo is 6.3K Euri, via de specialist bijna 5K Euri en van beide bedragen trekt het bloed rond de neus weg. Is het mogelijk om direct de versnellingsbak uit te lezen? Is dit normaal na 150K KM rijden? Het oliepeil is perfect, de olie ziet er goed uit etc. en tot afgelopen week nergens last van gehad. De auto liep als een zonnetje!
Graag jullie advies, mening, tips, suggesties etc. Ik zie een diversiteit aan 'revisie specialisten' en ben inmiddels begonnen met het aanschrijven van een aantal.
Afgelopen week op weg naar huis verschijnt plotseling de foutmelding 'versnellingsbak service spoed' in beeld inclusief een rood gevarendriehoekslampje bij mijn XC90 2.9 T6 uit 2005. Op dat moment rijdt de auto ook anders. Minder power, minder reactief en schakelt niet echt (lekker) meer. De volgende ochtend naar de dealer met de vraag wat er aan de hand kan zijn (de buikpijn begon al na het lezen van diverse reacties op het internet). Men las de volgende foutcodes uit: TCM002A, TCM002F, TCM0028, TCM0029 maar kon erg weinig inhoudelijks vertellen. Men had niet meer dan 50 mtr gereden.Men had de boel gereset, de melding was weg en ik moest maar verder rijden tot dat de storing terug kwam. Dan kon men verder kijken aan de hand van de foutmeldingen. Er was een diversiteit van 'oplossingen' en van geen van alle werd ik echt blij.....
De korte reis naar huis (< 5KM) was niet echt een feestje. Hoewel het schakelen beter ging liep de bak niet lekker en voelde het schakelen erg onrustig. De volgende dag had ik meer tijd dus een aantal dingen combineren om een stukje te rijden. Binnen 10 minuten kwam opnieuw de foutmelding terug. De avond van te voren had ik nog e.e.a. op het web opgezocht en kwam een 'specialist' tegen in de buurt. Men wist alles van automatische bakken af i.c.m. 4X4 etc. Daar de reactie van de dealer mij niet echt gerust stelde doorgereden naar de 'specialist'. Na een korte uitleg en een stukje rijden heeft men de auto uitgelezen: foutcode TCM002A. Na intern ruggespraak aldaar kwam men met de mededeling dat de luchtmassameter defect moest zijn en dat dit tot zeer grote waarschijnlijkheid de oorzaak van de klachten moest zijn. Immers een defecte luchtmassameter geeft verkeerde waardes aan het motormanagement systeem en dat zorgt ervoor dat de bak verkeerd schakeld. Als kers op de taart het heugelijke nieuws dat een defecte luchtmassameter er voor kan zorgen dat de automatische bak defect is en komt revisie om de hoek.
De luchtmassameter is inmiddels vervangen maar de auto rijdt nog steeds niet als het moet. De schakelmomenten zijn abrupt, af en toe 'slipt' de bak en soms duurt het iets langer voordat je vooruit gaat. De conclusie is een bakrevisie....

Heeft iemand ervaringen met deze klachten want een ruilbak via Volvo is 6.3K Euri, via de specialist bijna 5K Euri en van beide bedragen trekt het bloed rond de neus weg. Is het mogelijk om direct de versnellingsbak uit te lezen? Is dit normaal na 150K KM rijden? Het oliepeil is perfect, de olie ziet er goed uit etc. en tot afgelopen week nergens last van gehad. De auto liep als een zonnetje!
Graag jullie advies, mening, tips, suggesties etc. Ik zie een diversiteit aan 'revisie specialisten' en ben inmiddels begonnen met het aanschrijven van een aantal.