Pagina 1 van 1
Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 00:34
door cootjuh
Al enige tijd merk ik wat druppels olie op de oprit.
Ik heb de auto op een.brug gehad en de lekkage zat helemaal vooraan achter de bumper, waar precies weet ik niet omdat we de bumper er niet hebben afgehaald maar de bumper was van onder toch vrij nat.
Nu heb ik niet veel km gereden na de laatste olie check maar kon na mijn verbazing toch 2 liter olie bijvullen.
Olie roken onder het rijden doet hij niet alleen als je wat vermogen vraagt dat hij zwart rookt.
Ik lees van alles op internet zoals een lekkende intercooler of een verstopte carterventilatie maar waar zijn die 2 liter olie heen ??
Brandstof verbruik volgens comp is 6.7/100
Geen olie bij de koelvloeistof.
Zijn er kwalen bekend bij een D5 van 2004 ?
Hoop niet dat het de turbo is
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 10:50
door lint
Je verhaal lijkt het meest op een lekkende intercooler. Moet toch de voorbumper eraf om het goed te kunnen zien. Een defecte carterventilatie kan ook nog.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 12:57
door V70/2.4D/2003
We gaan wedden; het is de intercooler.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 13:01
door cootjuh
Ok ik accepteer wel.dat het de intercooler kan zijn maar hoe kan ik 2liter olie kwijtraken op 10.000km
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 17:37
door cootjuh
Stel, het is de carterventlatie die dicht zit en hij lekt is de intercooler olie. Kan ik hier nog mee blijven doorrijden enkele tijd ?
Ik heb volgende week een ritje van 500km op staan namelijk
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 17:48
door Fredhead
Ik zou eerst eens gaan kijken met de bumper eraf in plaats van aannames te maken
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 18:19
door lint
Verstandig advies, eerst de diagnose goed stellen en dan verder.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 19:20
door cootjuh
Ik ga morgen de bumper eraf halen maar daar schreef ik ook "STEL HET IS......"
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 19.02.2016 - 19:28
door 1-wiel
Bumper hoeft er niet af. Je kunt de bak onder de radiateur en intercooler loshalen( 2x m6 boutje)
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 20.02.2016 - 09:49
door Fredhead
cootjuh schreef:
Ik ga morgen de bumper eraf halen maar daar schreef ik ook "STEL HET IS......"
Maar stel dat het wat anders is....
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 20.02.2016 - 11:27
door lint
Dan moet het andere euvel worden opgespoord en gerepareerd worden.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 20.02.2016 - 23:22
door cootjuh
Vandaag bakje onder de koelers los gehaald. Daar zie je goed dat de intercooler nat is. Ook de EGR slang is vanbinnen vochtig.
Slangetje van.carterventlatie naar turboslang blaast een beetje.
Morgen ga ik de onderste slang van de intercooler loshalen om eens te zien of daar mijn 2ltr olie in verstopt zit.
Kan ik met dit.euvel 500km rijden ? Zou dinsdag naar Amsterdam moeten.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 20.02.2016 - 23:24
door cootjuh
Rubber slang van.de erg
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 08:37
door V70/2.4D/2003
De aanslag in de slang is "normaal" maar schoonmaken is altijd goed, evenals de mixer en zo mogelijk het gehele egr gebeuren.
Vwb een ritje Amsterdam: die intercooler lekt wat en heeft een functie. Er moet een frisse is, dat mag helder zijn, maar op de gok en zonder garantie kom je daar Amsterdam nog wel mee op en neer.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 09:15
door cootjuh
Ok thnx. De slang is moeilijk te zien maar dat is geen droge roet maar helemaal nat van de olie.
Vorige maand deze nog los gehad en schoon gemaakt. Toen zat er wel.droge roet in
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 10:49
door BasG
Waarschijnlijk staat je intercooler "vol" olie, daar is de olie dus gebleven. De slang ernaar toe mag niet nat zijn, de koek die je op de foto ziet is echt niet normaal. Er hoort daar namelijk geen olie te zijn....Heb hetzelfde gehad, bleek uiteindelijk te worden veroorzaakt door een dichtzittende carterontluchting. De druk die dan wordt opgebouwd moet ergens heen. Dat ergens is in dit geval waarschijnlijk via de keerring in de turbo die de druk niet kan weerstaan. Daarom loopt de olie via de slang de intercooler in. Moet echt wel wat aan gebeuren anders kun je straks alle keerringen gaan vernieuwen. Als je geluk hebt kan de intercooler worden leeggemaakt en schoongemaakt, net als de slang ernaar toe. Nog geen lekkage bij de nokkenas keerringen en/of turbo? Je kunt er nog wel mee rijden als je oliepeil goed in de gaten houdt, maar wacht niet te lang met reparatie! Zijn complete carterontluchting setje voor...
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 11:08
door Fredhead
Ik zou de intercooler gewoon vervangen, kosten je de kop niet als je het zelf doet of bij bijvoorbeeld een specialist.
Ritje Amsterdam zou nog moeten kunnen, wat verder ook nog wel waarschijnlijk maar wacht we inderdaad niet te lang mee.
Eerdaags is er mogelijk meer stuk.
Trouwens geen foutmelding als je meer vermogen vraagt?
Ik had bij mijn vorige S60 een lekkende intercooler en die ging in de noodloop + storing zodra er wat gevraagd werd
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 11:14
door lint
Waarschijnlijk dus een defecte intercooler en inderdaad vervangen dat ding. Niet te lang mee doorrijden met dit defect.
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 21.02.2016 - 19:41
door cootjuh
Ok thnx. De slang is moeilijk te zien maar dat is geen droge roet maar helemaal nat van de olie.
Vorige maand deze nog los gehad en schoon gemaakt. Toen zat er wel.droge roet in.
Slang van.intercooler los gehaald en......... droog.
Toch maar een nieuwe cooler bestellen dan
Re: Olie lekkage vooronder
Geplaatst: 25.05.2016 - 09:10
door riffii
Op dit moment heb ik exact hetzelfde! Smerige zooi onderin de auto tot aan de motorsteun toe.
Je kunt testen of het je intercooler is door met draaiende motor een beetje remreiniger te nevelen in de buurt van de radiator aan de binnenzijde.
Als je intercooler lekt en valse lucht aanzuigt dan zal die nevel aangezogen worden en je motor hogere toeren maken.