Pagina 1 van 2
Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 08:12
door madcrow81
Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 08:33
door Paul
Met Save kan hij niks verbruiken als je genoeg electra hebt (volgens mij 30%). Maar je gaat dan natuurlijk op diesel rijden, dus ik weet niet of je het aan een stagaire hebt gevraagd...?
Want heb je niet genoeg electra dan rij je op diesel en gaat hij genereren.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 08:37
door rsnhakan
Bij 130 km/h verbruikt onze V60 ongeveer tussen de 7 en 8 L op de 100 km.
De SAVE modus gebruiken wij alleen om de accu op een later moment te gebruiken. Dit komt zelden tot nooit voor.
De standen Pure en AWD worden hier het meest gebruikt. Pure om de accu op te rijden tot er nog een capaciteit van 10 km over is. Vervolgens AWD en de laatste 10 km weer in Pure.
Gemiddeld verbruik bij 80k per jaar: ongeveer 5-5,5L/100km.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 10:20
door Spezi
Volgens mij zit het als volgt als je de Save-stand geselecteerd hebt:
Bij een accubereik van 0-20 km zal het systeem middels de motor opladen tot 20 km. Hierdoor wordt je dieselverbruik hoger.
Bij een accubereik van 20-50 km rijdt de auto alleen op de motor en zal het de accu ook niet opladen. Volgens mij zou dan je verbruik niet anders moeten zijn.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 10:25
door rsnhakan
Spezi schreef:
Volgens mij zit het als volgt als je de Save-stand geselecteerd hebt:
Bij een accubereik van 0-20 km zal het systeem middels de motor opladen tot 20 km. Hierdoor wordt je dieselverbruik hoger.
Bij een accubereik van 20-50 km rijdt de auto alleen op de motor en zal het de accu ook niet opladen. Volgens mij zou dan je verbruik niet anders moeten zijn.
Punt 1 klopt.
Aanvulling op punt 2: de auto zal bij minimale belasting toch de diesel uitschakelen en elektrisch verder rijden. Wanneer de diesel weer wordt ingeschakeld, wordt de accu opgeladen tot en met het punt wanneer de dieselmotor werd uitgeschakeld.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 10:35
door IkeV70
Accu opladen op de motor is nooit gunstig. Je kunt de extra diesel die dat kost (natuurlijk kost het opladen van de accu extra brandstof, de energie moet ergens vandaan komen) kun je beter gebruiken om te rijden. Dat is efficienter.
De SAVE functie zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken als je accu meer dan half vol is (of wanneer het echt heel belangrijk is dat je verderop een stuk electrisch kunt rijden)
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 10:48
door Spezi
Ja, ik heb ook begrepen dat het helemaal niet gunstig is om je accu op te laten laden door Save te selecteren. Als ik nu nog voor bijv. 10 km accubereik heb kan ik niet de Save-stand selecteren omdat de auto dan weer meer gaat verbruiken. Nu moet ik dan een beetje kloten met de pook om niet m'n accu leeg te rijden (voor dat laatste stukje binnendoor), maar ook niet bij te laden (en het verbruik laag te houden).
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 11:43
door sergestoord
AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 13:30
door Paul
gewoon in de handbak zettem
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 20:59
door zender
Volgens mijn info en ook de training zit het zo
1) in de save stand met een accu lading van 20 T/m 50 houd hij de accu lading vast en verbruikt hij de extra opgewekte energie als bij hybrid stand.
2) van 0 tot 15 gaat hij opladen tot aan 20, dit kost diesel maar als je als eindpunt bijvoorbeeld A.dam hebt kun je dan nog wel de laatste 20 gebruiken en kan dit zuiniger zijn dan op -- in de hybrid stand
3) de zuinigste manier van rijden is pure tot aan de grote weg (A of N wegen) daarna over op save stand tot dat je weer van de A of N weg af gaat en in de stad komt. ( dit natuurlijk bij lange afstanden)
Bijvoorbeeld Zwolle Breda.
Heb je op de terug weg nog 20 over maak je dit op het laatste deel van het traject op in de stand pure.
Ritten tot 40-50km kun je natuurlijk helemaal in pure afleggen.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 21:02
door Paul
En dan nog aangevuld als je weet dat je bijvoorbeeld 20km trajectcontrole hebt, zet hem op de cruise en dan de automaat in zijn zes. Dan rijdt hij heel zuinig op zijn dieseltje.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 21:30
door Millimetervreter.
Volgens mij genereerd de auto ook in AWD tot 20 km.
Ik vind dat eigenlijk vervelend, vaak wil ik als ik nog 5 km elektrisch over heb dit bewaren voor het laatste stukje naar huis.
Ik zie hier nu dat je dan de bak gewoon in handbediend moet zetten dus. Heb je nog wat te doen ook

Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 21:32
door Paul
Nee dat was een tip en werkt prima, natuurlijk alleen als je een constante snelheid moet rijden. Anders moet je zo meteen werken, dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 21:39
door Millimetervreter.
Snap ik, maar ik vind het nu vervelend dat als je onder die 20 km zit je niet zonder te generen kan saven, dus ik ga de bak in manual toch proberen. Het zal meestal toch snelweg zijn dus hup in de zes en lekker het dieseltje laten roffelen

.
Re: Save functie
Geplaatst: 20.02.2016 - 23:06
door stoerebink
Hoi Madcrow,
Het klopt wat hierboven staat (behalve de eerste reactie van Paul).
De SAVE BATTERY-functie laadt je batterij op als hij (ongeveer) onder de helft van de lading komt. Daardoor neemt je dieselverbruik flink toe.
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
En het voorkomt dat eeuwige bijladen, waardoor je verbruik omhoog schiet.
Wat betreft je verbruik: ik herken dat. De mijne (geleverd 4 maanden geleden) zuipt ook als een gek. Ik rij gemiddeld 1:13 en boven de 125 km/u zit ik op 1:10. Tenminste: als je het electrisch rijden niet meetelt.
Een echte zuipschuit. Maar, man man man... wat een heerlijke wagen mét power.
Groeten!
Re: Save functie
Geplaatst: 21.02.2016 - 01:12
door Tukker999
Paul schreef:
gewoon in de handbak zettem
Juist
Re: Save functie
Geplaatst: 23.02.2016 - 10:06
door Spezi
sergestoord schreef:
AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
Re: Save functie
Geplaatst: 23.02.2016 - 12:45
door RoaldH
madcrow81 schreef:
Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
Bij 130km/h rij ik ongeveer 6 à 7 L/100km.
Re: Save functie
Geplaatst: 23.02.2016 - 12:47
door RoaldH
Spezi schreef:
sergestoord schreef:
AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
DE ISG houdt de accu op inderdaad op peil. Zodra de snelheid constant is dan is het verbruik vrijwel identiek als in Hybrid.
Re: Save functie
Geplaatst: 24.02.2016 - 08:27
door sergestoord
Spezi schreef:
sergestoord schreef:
AWD is de oplossing om 10 km elektrisch over te houden
Bedankt voor de tip! Ik heb het gisteren geprobeerd en het klopt dat de motor dan niet regenereert, maar ook niet de elektromotor gebruikt bij constante snelheid. Viel me wel op dat in de bocht de elektromotor heel licht bijschakelt, dat zal met de wegligging te maken hebben!
Stuk handiger dan hem in de handbak zetten vind ik zelf.
Gebruik het zelf ook het meest op non-elektrische ritten. Bijschakelen van de elektromotor in de bocht heeft inderdaad te maken met het voorkomen van uitbreken, best tof.