Pagina 1 van 2
nieuwer type grille 140
Geplaatst: 09.08.2006 - 11:02
door dopdedouwer
Op de volvo 140 zijn in de loop der tijd een aantal verschillende fronten geweest. Nu vind ik de allereerste niet zo mooi. En de laatste ook weer minder. Ik weet niet precies wanneer welke neus/grille werd gebruikt. Maar hier een gok:
de laatste vanaf '73 ong.

Op zich best een leuke grille alleen vind ik de rest van de auto weer net wat te modern. De achterkant is bijna 240. De oude 140 achterkant is mooier, vind ik.
de "middelste" '71 tot '73

Dit vind ik zelf de mooiste.
dan heb je nog de eerste versie tot '71 ofzo:

Ook deze wagen heeft van die mooie achterlichten en type plaatjes.
Nu de vraag. Kun je de grille van het eerste type (onderste foto)vervangen door het 2e exemplaar (2e foto)? Over de bevestiging kon ik niets vinden.
Op deze foto heb ik wel de bovenkant bevestiging van het 2e type gezien
Geplaatst: 09.08.2006 - 11:20
door Maurice Pierik
Eh... het eerste type is chronologisch gezien die aluminiumkleurige (modeljaar 67-72)
Het tweede type is zwart met diagonaal (modeljaar 71-72) (Ja, het eerste type grille is op de basisuitvoering parallel geleverd aan het tweede type).
Deze twee griilles kun je onderling uitwisselen.
Dit kún je zien aan jouw tweede foto. Het embleem op de motorkap verklapt namelijk dat dit een veel ouder type is dan de grille doet vermoeden.
Type 3 (modeljaar 73-74) is een kunststof exemplaar. Ik weet dat de spatborden iets anders zijn, met oog op die losse richtingaanwijzers. Of de uitsnijding aan de voorkant van de auto anders is, weet ik niet zeker. Ik heb geen idee of de bevestiging veschillend is.
Ik vermoed dat het wel zou kunnen. Alleen die lompe richtingaanwijzers verwijderen betekent plamuren.
Geplaatst: 09.08.2006 - 11:52
door dopdedouwer
Dank je maurice,
Dat van dat plaatje op de motorkap was me nog niet opgevallen. Dit lijkt er op de duiden dat de grilles van de eerste series uitwisselbaar zijn. Of hij heeft het plaatje op zn kap geplakt

.
De laatste (kunststof) grille lte plaatsen in een eerder model, lijkt inderdaad te veel moeite. Omdat dan inderdaad de knipperlichten anders zijn.
Om de eerste 2 types uit te wisselen moet er dan worden "geknutseld" of zitten de bevestigingen gewoon op de zelfde plaats?
Geplaatst: 09.08.2006 - 12:16
door Maurice Pierik
Volgens mij zijn grilles type 1 en 2 gewoon uitwisselbaar.
Geplaatst: 09.08.2006 - 16:43
door Henri144
Er was ook nog iets met de grille icm met de motor die de auto had..... Volgens mij had een 140 met een injectiemotor een andere grille dan een B20A of B. Zoiets. Maar wat ik weer wel weet is dat het oude type grille aan de binnenkant van de voorspatborden vastgezet moet worden (binnen in de wielkas als het ware) en volgens mij hebben die nieuwere grilles (-n?) dat niet meer, die zitten alleen 'voor' vast.
Mooi plaatje van die gele trouwens..... Kan ik ook eens zien hoe die van mij er uit hoort te zien...

:D
Geplaatst: 09.08.2006 - 17:03
door Maurice Pierik
en ik maar denken dat jij je kist had gepoetst

Geplaatst: 09.08.2006 - 17:09
door Henri144
en ik maar denken dat jij je kist had gepoetst
Kan je nagaan hoe erg ie d'r uitziet

:D
Geplaatst: 09.08.2006 - 17:11
door Henri144
Om de eerste 2 types uit te wisselen moet er dan worden "geknutseld" of zitten de bevestigingen gewoon op de zelfde plaats?
Aan de buitenkant te zien zitten ze op dezelfde manier vast (ook al vanwege dezelfde knippers voor)
Geplaatst: 09.08.2006 - 18:06
door Battlecruiser
Hou er alleen wel rekening mee dat de grilles van 1973 erg floten...
Het was indertijd voor mij als jonge fietser heel makkelijk om blindelingseen '73 en '74 Volvo te herkennen: je hoorde ze al honderd meter van tevoren aan komen fluiten.
Geplaatst: 09.08.2006 - 18:27
door dopdedouwer
Henri144 schreef:Er was ook nog iets met de grille icm met de motor die de auto had..... Volgens mij had een 140 met een injectiemotor een andere grille dan een B20A of B. Zoiets. Maar wat ik weer wel weet is dat het oude type grille aan de binnenkant van de voorspatborden vastgezet moet worden (binnen in de wielkas als het ware) en volgens mij hebben die nieuwere grilles (-n?) dat niet meer, die zitten alleen 'voor' vast.
Mooi plaatje van die gele trouwens..... Kan ik ook eens zien hoe die van mij er uit hoort te zien...

:D
Ja dat van die verschillende types is inderdaad geweest weet ook niet meer precies hoe het zit. Heeft iets met GL-uitvoering te maken dacht ik.
Maar die bevestiging welke bedoel je precies met oude en nieuwere. De 1e en 2e? Of is de nieuwere de 3e?
Geplaatst: 09.08.2006 - 18:58
door Maurice Pierik
Even databeest aangesproken. Die komt met de volgende neuzen:
Er zijn drie soorten 'a', 'b', 'c', zie plaatje.
a1 tref je aan op alle 140'ers van modeljaren 67 t/m 70.
a2 (embleempje erbij) zit op de 140 Standaard en 145 Express van modeljaren 71 t/m 72.
b1 hoort op een 140 de Luxe van modeljaren 71 t/m 72.
b2 (met losse verstralers vóór de grille) op de 140 Grand Luxe van modeljaren 71 t/m 72.
b3 (met ingebouwde verstralers) op de 142 GT van modeljaren 71 t/m72.
c1 (geheel zwart) zit op een 140 Standaard/145 Express van modeljaren 73 t/m 74.
c2 (met grijze strepen boven en onder) op alle overige 140'ers van modeljaren 73 t/m 74.
(Standaard = L; de Luxe = DL; Grand Luxe = GL; 140 =142/144/145)
Ik voel me niet aansprakelijk voor typfouten

Geplaatst: 09.08.2006 - 19:09
door dopdedouwer
Welk beestje gaf je dit mooie antwoord? Netjes zeg.
Ik voel me niet aansprakelijk voor typfouten.
Is Grand Luxe niet GL, of is GL ook weer het zelfde als GT? Weer wat geleerd.
Geplaatst: 09.08.2006 - 19:42
door Henri144
a2 (embleempje erbij) zit op de 140 Standaard en 145 Express van modeljaren 71 t/m 72
Dan heeft mijn 140 (1970!!) een embleempje gejat van een jonger broertje.....
Maar die bevestiging welke bedoel je precies met oude en nieuwere. De 1e en 2e? Of is de nieuwere de 3e?
De nieuwere is de derde. Bij No. 1 en 2 loopt de hele grille tot achter de koplampen en (althans bij mij) is vastgemaakt in de wielkas. Bij No. 3 denk ik niet dat Volvo voor dit handige (oh nee, grapje) systeem gekozen heeft

Geplaatst: 09.08.2006 - 19:47
door Henri144
Is Grand Luxe niet GL, of is GL ook weer het zelfde als GT? Weer wat geleerd.
Volgens mij staat er echt voluit geschreven 'Grand Luxe' als het er een is..... (achter op de auto). Als het goed is, staat een type op de typeplaatjes op de zijkanten.
Hou er alleen wel rekening mee dat de grilles van 1973 erg floten...
In 2006 hoor je dat niet meer, tenzij je een 7-bak met overdrive geinstalleerd hebt

Geplaatst: 09.08.2006 - 20:03
door Maurice Pierik
Op de 140-serie werden de Luxe en Grand Luxe languit geschreven.
(Vaak wordt dit afgekort... vandaar)
(Ik zal die typfout weghalen, een Grand Luxe is gelijk aan een GL).
Een GT is een GT, en volgens mij altijd een 2-deurs. Die dingen zijn maar in een beperkt aantal landen geleverd.
@ Henri144. Op jouw kist zit zo'n 'B20' embleem. Op dat plaatje is een 'Volvo embleem'. Als het goed is staat bij jouw op de motorkap een Volvo-embleem.
Dus om nog preciezer te zijn... naast bovengenoemde varianten kan er ook wel een extra embleempje aangetroffen worden. (Afhankelijk van de trotsheid van de uitvoering).
Geplaatst: 10.08.2006 - 14:31
door Henri144
@ Henri144. Op jouw kist zit zo'n 'B20' embleem. Op dat plaatje is een 'Volvo embleem'. Als het goed is staat bij jouw op de motorkap een Volvo-embleem.
Ja, op die manier
Geplaatst: 14.08.2006 - 09:39
door Funk
Mijn Volvo (bovenste foto) heeft zoals je ziet wel een van de laatste grille's terwijl het een '72'er is. Echter is 'ie begin jaren '90 geimporteerd, dus misschien is 't ook wel willekeur van de RDW geweest welk model ze hebben gepakt voor de 1e toelating.
Geplaatst: 14.08.2006 - 10:34
door whitehorsekart
Lijkt me onwaarschijnlijk, de RDW is niet zo gokkerig!
Aan de hand van het chassisnmummer moet je kunnen achterhalen wanneer en waar je auto gebouwd is.
Geplaatst: 14.08.2006 - 13:22
door RRRR_Ramon
Funk schreef:Mijn Volvo (bovenste foto) heeft zoals je ziet wel een van de laatste grille's terwijl het een '72'er is. Echter is 'ie begin jaren '90 geimporteerd, dus misschien is 't ook wel willekeur van de RDW geweest welk model ze hebben gepakt voor de 1e toelating.
Ook wanneer bijvoorbeeld het originele kenteken uit het land van herkomst destijds erbij zat dan haalt de RDW daar de "datum eerste toelating" vanaf.
Onze 142 is in 1999 vanuit Zweden hierheen geïmporteerd en de "datum eerste toelating" is van het originele Zweedse kenteken af gehaald. Verder kan men uit het chassisnummer in ieder geval een maand en jaartal van fabricage halen.
Geplaatst: 14.08.2006 - 19:16
door Maurice Pierik
Funk schreef:Mijn Volvo (bovenste foto) heeft zoals je ziet wel een van de laatste grille's terwijl het een '72'er is. Echter is 'ie begin jaren '90 geimporteerd, dus misschien is 't ook wel willekeur van de RDW geweest welk model ze hebben gepakt voor de 1e toelating.
Nee hoor... dat klopt allemaal wel.
Die grille hoort op modeljaar 73-74.
Modeljaar begint echter
meestal rond augustus het jaar ervóór.
Dus dat kan heel goed.