Martijn's klushoekje V50 T5 2004

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Inmiddels zijn we weer geruime tijd verder en is er helaas nog steeds niet getuned :'(
Maar niet getreurd, heb de tuner wel even een berichtje gedaan om te vragen wanneer die tijd heeft.
Tevens ook meteen om de achterste lambdasonde uit te laten schrijven, want had deze week de eerste CEL en blijkbaar teveel uitstoot :p
We gaan eens kijken of er misschien wel rond de 300pk uit te halen is. Gezien de motorische staat zou dat haalbaar moeten zijn.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Gezien je aanpassingen zou richting 300PK wel haalbaar moeten zijn, hangt ook af van de rollenbank natuurlijk, sommige zijn wel iets positiever ingesteld als andere. Als je insteek een minimale 275 PK is ben je straks ook niet teleurgesteld als het 285pk word. De mijne had met alle aanpassingen en octaan 102 zonder tuning een 223PK. Dat had de auto origineel al moeten hebben, maar onze auto's halen zonder aanpassingen meestal maar net de 200pk, Volvo is iets positiever, misschien bij -10 graden gemeten daar in zweden ;)

De enige voorwaarde is natuurlijk wel goede brandstof. Nu heb ik het voordeel dat ik vlakbij de grens woon en gisteren de auto heb volgetankt (zoals altijd) met ARAL octaan 102 a €1.399 per liter, met octaan 95 of 98 ga je het niet halen zonder bio ethanol bij te voegen....

hou ons op de hoogte van je tuningsvoortgang!

Een ander voordeel van in Duitsland tanken is ook dat je de auto even kan doortrekken zonder al te veel zorgen te maken, wel opletten op medeweggebruikers. En mijn broertje was ook mee met zijn 290 pk sterke golf 6 GTI door JD aangepakt en 290PK:

[youtube]G-Oz7G4Waxw[/youtube]
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

je hebt bhp en whp vergeet dat niet.

Vliegwiel pk's zoals de fabrikant opgeeft zijn niet te vergelijken met wiel pk's zoals een dyno meet. Verliezen van soms wel 20-30% op de aandrijflijn zijn heel normaal.

Meestal heeft een dyno specialist wel een omreken tabelltje voor wat de brake horseepower / crankshaft horsepower ongeveer is bij een wheel horsepower meting.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

alle tuners geven gewoon het kruskas pk hoor, anders zijn teveel mensen teleurgesteld.... Sommige maken een verliesberekening run, andere pakken gewoon een standaard tabel erbij. Als we dan toch bezig zijn vergeet ook niet het verschil tussen de bhp waar jij het over hebt en de Nederlandse pk's....

Beste is gewoon vergelijken op de weg, zoals op het filmpje kan zien zijn bak verhoudingen ook belangrijk, de versnellingen van mijn T5 zijn langer dan de dsg van mn broertje al zal de 6de versnelling wel weer ongeveer gelijk zijn.

Ook tussen de bak van een volvo T5 en een focus ST220 zijn verschillen dacht ik, aan de buitenkant is de bak hetzelfde.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Bas1982 schreef: Gezien je aanpassingen zou richting 300PK wel haalbaar moeten zijn, hangt ook af van de rollenbank natuurlijk, sommige zijn wel iets positiever ingesteld als andere. Als je insteek een minimale 275 PK is ben je straks ook niet teleurgesteld als het 285pk word. De mijne had met alle aanpassingen en octaan 102 zonder tuning een 223PK. Dat had de auto origineel al moeten hebben, maar onze auto's halen zonder aanpassingen meestal maar net de 200pk, Volvo is iets positiever, misschien bij -10 graden gemeten daar in zweden ;)

De enige voorwaarde is natuurlijk wel goede brandstof. Nu heb ik het voordeel dat ik vlakbij de grens woon en gisteren de auto heb volgetankt (zoals altijd) met ARAL octaan 102 a €1.399 per liter, met octaan 95 of 98 ga je het niet halen zonder bio ethanol bij te voegen....

hou ons op de hoogte van je tuningsvoortgang!

Een ander voordeel van in Duitsland tanken is ook dat je de auto even kan doortrekken zonder al te veel zorgen te maken, wel opletten op medeweggebruikers. En mijn broertje was ook mee met zijn 290 pk sterke golf 6 GTI door JD aangepakt en 290PK:

[youtube]G-Oz7G4Waxw[/youtube]
Ik heb helaas alleen de mogelijkheid om de enige echte 98 te tanken, namelijk de BP Ultimate. Nergens hier een firezone in de buurt met 102 en woon ook niet echt in de buurt van de Duitse grens :p
We gaan het wel zien, alles is meer dan nu haha.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

je zou met je tuner kunnen afspreken om te tunen met 10% bio ethanol, wordt veel in de vag wereld gedaan. Weet alleen niet of onze blokken/leidingen dat leuk vinden. Is goedkoop te kopen in ltr. flessen bij de action dacht ik. Lees ook van tuners dat de octaan 102 van firestone niet dezelfde resultaten haalt als de 102 van Aral.....

Een groot verschil gaat het sowieso wezen, je herkend de auto niet meer terug, het wordt een beest. het koppel wat bij 2500 toeren al vrijkomt is zo heerlijk. voor tunen is het comfort en gaat het vermogen er geleidelijk in, nu knalt het erin.

Afbeelding

De rode lijnen origineel en blauw na de tuning. +/- 150Nm en 70Pk winst was het bij mij, dat is meer vermogen wat menig eco wagentje heeft tegenwoordig. Nu je de aanpassingen hebt gedaan zeg ik snel tunen!
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Bas1982 schreef: je zou met je tuner kunnen afspreken om te tunen met 10% bio ethanol, wordt veel in de vag wereld gedaan. Weet alleen niet of onze blokken/leidingen dat leuk vinden. Is goedkoop te kopen in ltr. flessen bij de action dacht ik. Lees ook van tuners dat de octaan 102 van firestone niet dezelfde resultaten haalt als de 102 van Aral.....

Een groot verschil gaat het sowieso wezen, je herkend de auto niet meer terug, het wordt een beest. het koppel wat bij 2500 toeren al vrijkomt is zo heerlijk. voor tunen is het comfort en gaat het vermogen er geleidelijk in, nu knalt het erin.

Afbeelding

De rode lijnen origineel en blauw na de tuning. +/- 150Nm en 70Pk winst was het bij mij, dat is meer vermogen wat menig eco wagentje heeft tegenwoordig. Nu je de aanpassingen hebt gedaan zeg ik snel tunen!
Ik ga idd zsm heen. Aral geeft op hun site aan dat ze als vervanger in NL de 98 van BP adviseren als tegenhanger van de 102 wat ze in Duitsland aanbieden. Dus dat wordt op 98 testen in iedergeval.
Hij gaat het samen met een andere tuner doen, die verstand heeft van de Volvo blokken, aangezien hij zelf nog nooit een T5 gechipt heeft. Hij staat bekend als een verdomd goede VAG tuner en is 1 van de beste Lupo 3L chippers. Maatwerk ten top, daarom vertrouw ik het hem ook wel toe. Ze kunnen perfect afstellen op de testbank en zijn er voor het maatwerk de hele dag mee bezig. Kost totaal 450 en gaat zoals het nu lijkt 7 oktober gebeuren.(helaas net te laat voor de dag in Elst)
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Bas1982 schreef: [...]

[Video]
Vette video. Gaat wel hard geloof ik.
Geen last gehad van vochtig asfalt?

Vanwaar het toeteren aan het einde?
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Ging inderdaad wel redelijk hard we gingen van 90 naar +/- 240 en weer terug naar de 85 omdat de bestuurder van de bus niet goed in de spiegel keek. Het asfalt was niet vochtig, was net voor de grens overgang een paar spetters geweest, maar asfalt was droog.

De claxon gebruikte ik om even de bestuurder van de bus erop te wijzen dat hij de volgende keer beter in zijn spiegel moet kijken, omdat mn broertje en ik ongeveer even hard remmen lijkt het minder hard te verminderen de snelheid. Mijn auto ging heel ff in de abs zelfs. Het was binnen 4 seconden van +/- 240 terug naar 85. Ik heb Xenon en mn broertje heeft Bixenon met LED, als je wel eens in Duitsland heb gereden kun je goed zien als auto's 200+ eraan komen door de lampen die flikkeren in de spiegel daar dat de automatische hoogteregelaar het niet meer kan bijbenen. Dan kun je beter even wachten met inhalen als je maar net iets harder rijdt dan de vrachtwagens.

De afstand op de camera lijkt ook groter dan het in werkelijkheid is....
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Zo, maar weer eens een update vanaf mijn kant.
Vandaag is de auto aan het kuurtje geweest en de uitkomst is: 265pk en 508nm

Nu is het alleen wel zo dat de turbo de druk(1.2bar) amper kwijt kan. Hij slaat af en toe dood, net of remt die af op de turbo. Kan dit komen door de stock dumpvalve en stock turbo control valve?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

MartijnAbel schreef: Zo, maar weer eens een update vanaf mijn kant.
Vandaag is de auto aan het kuurtje geweest en de uitkomst is: 265pk en 508nm

Nu is het alleen wel zo dat de turbo de druk(1.2bar) amper kwijt kan. Hij slaat af en toe dood, net of remt die af op de turbo. Kan dit komen door de stock dumpvalve en stock turbo control valve?
Zo Martijn, 508 nm! Top man, kijk uit dat je de klinkers in Drachten wel laat liggen. Ik heb helaas geen oplossing voor je druk probleem, misschien Dennis of Obbe even vragen?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bas1982 schreef: Ging inderdaad wel redelijk hard we gingen van 90 naar +/- 240 en weer terug naar de 85 omdat de bestuurder van de bus niet goed in de spiegel keek. Het asfalt was niet vochtig, was net voor de grens overgang een paar spetters geweest, maar asfalt was droog.

De claxon gebruikte ik om even de bestuurder van de bus erop te wijzen dat hij de volgende keer beter in zijn spiegel moet kijken, omdat mn broertje en ik ongeveer even hard remmen lijkt het minder hard te verminderen de snelheid. Mijn auto ging heel ff in de abs zelfs. Het was binnen 4 seconden van +/- 240 terug naar 85. Ik heb Xenon en mn broertje heeft Bixenon met LED, als je wel eens in Duitsland heb gereden kun je goed zien als auto's 200+ eraan komen door de lampen die flikkeren in de spiegel daar dat de automatische hoogteregelaar het niet meer kan bijbenen. Dan kun je beter even wachten met inhalen als je maar net iets harder rijdt dan de vrachtwagens.

De afstand op de camera lijkt ook groter dan het in werkelijkheid is....
Er was vroeger een stukje wettekst die luide "hoe hard rijd u? Ik rijd zo hard dat ik het voertuig altijd kan stoppen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is.
De Duitsers kennende hebben zij dat nog beter dicht getimmerd, vind het nogal wat om je leven zo in andermans handen en kunnen te leggen.
No way dat ik met 240 en broertje in het kielzog op auto's aan kwam denderen waar je niet van weet of ze je gezien hebben en in de gaten hebben dat je ze nadert met dergelijke snelheid.
Er is ergens jurisprudentie van een man die met 200 in een auto daverde die probeerde om zijn blijvende invaliditeit te claimen bij de partij die niet had gezien dat hij op Freie strecke met 200 reed.
Rechter wees hem af omdat hij geen rekening had gehouden met medeweggebruikers.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

BasG schreef:
MartijnAbel schreef: Zo, maar weer eens een update vanaf mijn kant.
Vandaag is de auto aan het kuurtje geweest en de uitkomst is: 265pk en 508nm

Nu is het alleen wel zo dat de turbo de druk(1.2bar) amper kwijt kan. Hij slaat af en toe dood, net of remt die af op de turbo. Kan dit komen door de stock dumpvalve en stock turbo control valve?
Zo Martijn, 508 nm! Top man, kijk uit dat je de klinkers in Drachten wel laat liggen. Ik heb helaas geen oplossing voor je druk probleem, misschien Dennis of Obbe even vragen?
Haha idd, die klinkers trekken er zo wel uit ja :p
Heb al een aantal mensen bericht over hoe en watz maar het kan idd wel nuttig zijn om Dennis of Obbe even te vragen.
Het rijdt wel echt gigantisch bruut moet ik zeggen. Maar ik neem nog maar even pas op de plaats ivm het doodslaan. Wil niks slopen namelijk.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Dankzij Bas1982 even een originele Pierberg TCV besteld en die komt ergens halverwege volgende week binnen. Hopen dat dan de problemen verholpen zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan komt er alsnog een CBV van Forge/IPD/Viva o.i.d.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Deze week even de CBV besteld bij europeantuning en de pierburg TCV is ook binnen. 1 november naar de volvo specialist in langezwaag op aanraden van hunter parts. Zodra dat geregeld is en het doodslaan van de turbo over is, maar even het turbo druk metertje installeren en opnieuw op de bank bij een ander :D

De foutmelding en CEL van de achterste lambdasonde is helaas weer teruggekomen. Daar maar weer even mee terug.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Helaas het probleem nog steeds aanwezig qua wegvallen van vermogen :-(
Zal wss iets zijn met de wastegate die vol opengezet wordt en daardoor dus geen enkel turbo vermogen meer heeft. Nu zou dit op te lossen moeten zijn middels een aanpassing in de tuning, maar helaas is het geen prioriteit van de tuner om dit opgelost te krijgen... ik zal komende week wederom contact opnemen met de tuner om op zeer korte termijn met een oplossing te komen. Lukt dit niet, zetten ze de stock software maar weer terug, inclusief mijn zakje geld, en dan ga ik wel naar een ander.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Balen zeg... Hopelijk weet hij het te fixen.
Anders idd geld terug en ergens anders gaan kijken...
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

De melding van de lambdasonde kun je verhelpen door een cel restrictor te plaatsen van bv Ferrita.
En het probleem met het vermogen, is dat niet gewoon een vacuüm lek? Ergens een slangetje gescheurd?
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Vandaag na mijn garagebezoekje even bij de chiptuner geweest en die geeft aan niks te kunnen doen aan het doodslaan bij schakelen bij vol vermogen... :( dus de tuning gaat er binnenkort af en terug naar stock. Geld terug en dan op zoek naar een andere tuner. Iemand nog tips qua volvo tuning met testbank?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Wat zou een mogelijk probleem kunnen zijn voor het doodslaan van de turbo? Als het te maken heeft met het verhogen van de turbo-druk, zal het ook na een volgende tuning de kop opsteken.

Wellicht toch een vorm van boost-cut of fuel-cut? Iets in de vorm van een beveiliging ter bescherming van de motor? Een jaren 90 turbo-blok uit mijn vorige auto (japanner) had dat ook, bij boost creep ontstond er een lean-situatie, wat opgemerkt werd waardoor de auto automatisch de brandstof tegenhield (fuel cut) en je ook een soort "doodslaan" had. Als dit gebeurde zat je wel bijna met je bek op het stuur, zo plotseling en hard was die reactie.

Simpelweg een functie om de motor te beschermen tegen een te arm mengsel in combinatie met hoge temperaturen.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”