Pagina 1 van 2

Zwaardere batterij

Geplaatst: 29.02.2016 - 13:57
door Jan2855
Omdat in mijn V50 een Webasto Thermo Top Evo5 is ingebouwd en mijn batterij aan vervanging toe is denk ik er over om een wat zwaarder te nemen.
Ik heb het dan over een 85Ah met 800 Amp koudstart. Dit is de zwaarste die nog in de bak past volgens mij.
Mijn vraag is of ik dit zonder het risico van foutmeldingen kan doen. Wie heeft hierop en antwoord?

Jan

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 29.02.2016 - 15:39
door wim de jong
Ik weet niet of je een start/stop systeem hebt, maar dan kan het niet zomaar.
Zowel de laad- als de ontlaadstroom wordt gemeten door een kastje in de minleiding van de accu, voordat deze op massa wordt aangesloten.

De min van de accu zit dus niet rechtstreeks aangesloten op massa van de auto.
Zie ook het bijgevoegd schemaatje.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 29.02.2016 - 16:23
door Jan2855
Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb een 2.0 benzine en geen start/stop systeem. Bij foutmeldingen denk ik aan BC, Canbus en zulk soort dingen. Ik heb geen idee!

Jan

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 29.02.2016 - 23:07
door mad2000
Dan gebeurd er niks.... ik heb ook al ruim een jaar een 900amp cca accu in de xc90.
Dat is in mijn benzine xc meer start vermogen als een diesel xc heeft.

Waarom?
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan" :-) en hij was goedkoper als een lichtere versie.
Plus... ik rij weinig. De auto staat vaak een week stil dus ik had graag een flinke reserve aan energie.

Je startmotor zal er geen last van hebben. Hij kan maar x amp. verbruiken bij het starten dus dat wordt niet ineens meer.
En de kabels zijn aangepast op zijn maximale verbruik... dus daar gebeurd ook niks mee.

Gewoon doen

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 19:28
door evert65
85Ah is behoorlijk overtrokken voor een benzine , ik denk dat je dynamo die accu niet vol krijgt
90Ah is voor een diesel, al het max omdat die dynamo max 90 levert, dus een accu van 100Ah is leuk maar zet geen zoden aande dijk
, voor benziene is dat het zelfde verhaal ca 65Ah is zat

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 19:35
door MN-NL
Evert, dat klopt helaas niet. De accu wordt door de dynamo geladen tot hij vol is. Is de accu groter, duurt het laden tot vol gewoon langer. Zie het maar als een emmer onder een kraan. Grotere emmer, kraan langer open.

De accu is vol op het moment dat hij een bepaalde tegenspanning levert. Dat wordt door de spanningsregelaar gedetecteerd en dan stopt de dynamo met het leveren van laadstroom. Kan je soms ook aan het toerental van de motor horen.

Grotere accu is dus gewoon meer (overbodige?) reserve. En omdat een accu aan capaciteit verliest kan je met die te grote accu wat langer voort.

Overigens gaan de originele Volvo accu's lang mee. Goede kwaliteit en doordat ze in de kofferbak relatief beschermd staan. Geen weersinvloeden, minder temperatuurschommelingen dan bij een accu onder de motorkap.

Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 20:16
door Jan2855
In het vooronder van de V50 lag vanaf het begin al een 80 A accu. Limited Edition: HP, stoelverwarming,etc. is waarschijnlijk de reden geweest. En omdat in dat vooronder ook nog een standkachel aanwezig is heeft een zwaardere batterij wel degelijk meerwaarde. De oude liet me trouwens vorige week ineens in de kou staan. :'( Dus tijd voor een nieuwe. :-) Net geplaatst: eerst accupolen aangesloten op de Ctek in supplystand, batterij vervangen, accupolen weer geplaatst en Ctek losgekoppeld. Geen meldingen of andere problemen tot nu toe. Hopelijk nog zo vaak als nodig is 's ochtends een heerlijk warme auto en, ook belangrijk, een motor alvast op temperatuur.

Jan

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 21:16
door evert65
@MN-NL, je vergeet dat de accu ook tijdens de rit weer wordt leeggevreten , en een dynamo levert een bepaalde hoeveelheid amperes , tijdens de rit worden die ook gebruikt, een gedeelte blijft over voor de accu, maar die krijgt hij never vol
zie het als een lekke emmer onder de kraan :D

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 21:28
door Msuidgeest
mad2000 schreef: ...
Je startmotor zal er geen last van hebben. Hij kan maar x amp. verbruiken bij het starten dus dat wordt niet ineens meer.
...

Gewoon doen
Correctie: de startmotor heeft er wel degelijk last van. Bij doorstarten zal een fatsoenlijke accu leegraken maar wie blijft doorstarten met een te grote accu zal merken dat zijn startmotor verbrandt door hitte: er wordt nogal wat stroom omgezet in beweging en daar komt veel warmte vrij. Tenzij je zo slim bent om na een paar pogingen even wacht waardoor de startmotor kan afkoelen.

Oppassen dus met een "dikke" accu.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 21:40
door MN-NL
Zo lek zal die emmer niet zijn hoor....

De dynamo is dezelfde, de verbruikers in de auto zijn ook niet veranderd. Alleen de emmer /accu is groter.

Die accu komt heus vol als er voldoende laadstroom is. Is er onvoldoende laadstroom, dan komt ook de kleinste accu nooit vol.

Echt, je kan een willekeurige accucapaciteit in de auto zetten. Natuurlijk zijn er dan beperkingen afh. van hoe groot / klein de accucapaciteit maar het system (auto - accu - dynamo) werkt gewoon. De accu wordt geladen tot hij vol is. Punt :-)

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 01.03.2016 - 23:30
door Mirko
Ik kreeg bij Rijsbergen auto onderdelen ook te horen dat een grotere accu geen enkele zin had omdat de dynamo die nooit vol zou krijgen. Hoe dat precies werkt heb ik nooit begrepen aangezien ik er ook altijd vanuit ging dat hij gewoon blijft laden tot hij vol is maar er zijn hele lijsten met maximum capaciteit voor type auto/motor en die heeft niets te maken met de fysieke maten van de accu. Mogelijk wordt ervanuit gegaan dat er gemiddeld een x aantal minuten/uren gereden wordt en de dynamo dan x aantal Ah levert, een accu met meer capaciteit heeft dan inderdaad geen enkele zin.

Rijsbergen is in ieder geval niet zomaar een onderdelen shop maar echt wel een winkel waar degelijke kennis aanwezig is dus ik ga ervanuit dat er een gegronde reden is om een maximum capaciteit aan te geven.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 02.03.2016 - 01:18
door wim de jong
Als de motor draait, zal de accu NOOIT stroom leveren, echt niet. Het enige moment dat de accu stroom moet en gaat leveren is als de motor (dus de dynamo) stil staat.... bij starten, elek standkachel, via trekhaak je caravan koelkast etc.
Mooie boel, je accu wordt juist geladen door de dynamo, en ALLE verbruikers op dat moment, krijgt stroom van de dynamo, mits deze draait.
Anders loopt je accu leeg tijdens het rijden.....niet dus.

Als de accu ook nog eens stroom levert tijdens rijden, wordt je accu nooit geladen, en houd je niets tot weinig meer over voor de start de volgende dag.
De electronica, spanningsregelaar etc zorgt er altijd voor dat de accu wordt geladen als de motor loopt, en tevens levert de dynamo stroom aan alle verbruikers.
Heb je veel verbruikers op dat moment, is gewoon de laadstroom minder. Heb je bijna geen verbruikers, is de laadstroom wat hoger. De max totale stroom (alle verbruikers plus laadstroom) is gewoon wat de dynamo max kan leveren ( 90, of 110 A) De accu is zodanig berekend dat hij altijd capaciteit over heeft bij alle verbruikers aan, zodat de accu nog kan worden opgeladen.
En met een grotere accu, is het laadproces iets langer voordat de accu vol is, vooral de eerste keer. Je reserve is alleen wat meer bij volle accu.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 02.03.2016 - 18:01
door MN-NL
Precies Wim, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Overigens kan je een accu wel degelijk leegtrekken. Als alles aan staat in de auto (dus stoelverwarming, achterruitverwarming, blower vol, dikke stereo, alle verlichting, kan het wel degelijk zo zijn dat verbruik groter is dan wat de dynamo levert. Zeker in de file, bij stationair, laag toerental, kan dat voorkomen.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 02.03.2016 - 21:21
door Mirko
Overigens wordt "even" vergeten dat starten (zeker bij een diesel) wel degelijk veel energie kost, wanneer men daarna maar een paar km rijd, dan weer opnieuw start, weer een paar km rijd, enz. zal de accu wel degelijk steeds verder leeggetrokken worden zeker wanneer de diverse verwarmingen en verlichting aan staat.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 03.03.2016 - 10:41
door mad2000
Correctie: de startmotor heeft er wel degelijk last van. Bij doorstarten zal een fatsoenlijke accu leegraken maar wie blijft doorstarten met een te grote accu zal merken dat zijn startmotor verbrandt door hitte: er wordt nogal wat stroom omgezet in beweging en daar komt veel warmte vrij. Tenzij je zo slim bent om na een paar pogingen even wacht waardoor de startmotor kan afkoelen.

Oppassen dus met een "dikke" accu.

Je reden klopt niet...
Niemand die de auto handleiding leest waarschijnlijk (is ook mannen eigen ;-) ) maar je mag slechts x seconden starten. En of je nou een grote of kleine accu hebt. De maximale start tijd moet je blijven hanteren!

Dus alleen je laatste zin is juist.... Blijf nadenken en start NOOIT door. (>10 a 15sec)
Ook met een standaard accu zal je daar je hele start circuit mee over de zeik krijgen.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 03.03.2016 - 11:50
door Luuk87
MN-NL schreef: Precies Wim, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Overigens kan je een accu wel degelijk leegtrekken. Als alles aan staat in de auto (dus stoelverwarming, achterruitverwarming, blower vol, dikke stereo, alle verlichting, kan het wel degelijk zo zijn dat verbruik groter is dan wat de dynamo levert. Zeker in de file, bij stationair, laag toerental, kan dat voorkomen.
Nou, dat gebeurt maarzo niet. De dynamo in een auto heeft een veldspoel die de laadstroom regelt. Als de vraag groot is wordt de veldspoel op hoog gezet waardoor het opgewekte magnetische veld en daarmee de maximale stroom groot is. Bij weinig vraag is de veldspoel klein, laadstroom klein, maar ook de belasting op de motor kleiner en de motor daarmee zuiniger. Een autodynamo in een grote auto trekt zo een kilowatt of 2 van het vermogen en dat is best merkbaar (moet gewoon door de motor geleverd worden (ter vergelijk: 100km/u rijden kost ongeveer 30KW, afhankelijk van je auto).

Een goed ontworpen auto kan niet meer verbruiken dan zijn dynamo op kan wekken, nooit. Dat zou namelijk betekenen dat na een tijdje rijden je stroom gewoon op is (hoe groot je accu ook is) en je stil komt te staan: ondenkbaar. Een auto die zoveel stroom kan verbruiken krijgt gewoon een sterkere dynamo mee, en vaak navenant ook sterkere motoren. De accu is gewoon een buffer en zolang de dynamo maar net iets meer stroom kan leveren dan er gevraagd wordt wordt deze bijgeladen. Een 85Ah accu krijg je vol, een 130Ah accu krijg je vol, duurt alleen wat langer want die heeft een flink grotere buffer. De grotere accu is minder onder de indruk van piekbelastingen want zijn reserves zijn domweg groter, maar net zoals ze beiden leeg kunnen, kunnen ze beiden vol. Een accu die de auto "niet vol krijgt" is volslagen onzin, een auto kan niet meten hoe diep de voorraden van de accu zijn.

Even opgezocht; de dynamo van een XC90 kan 160 ampère leveren (inderdaad bijna 2000W). Dan heb je een hypothetische 100Ah accu dus in een half uur vol, gewoon om even aan te geven hoe bezopen het is dat dit niet zou lukken :)

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 03.03.2016 - 12:01
door MN-NL
Luuk87 schreef: Een accu die de auto "niet vol krijgt" is volslagen onzin, een auto kan niet meten hoe diep de voorraden van de accu zijn.
Dat is wat ik de hele tijd probeer over te brengen.

Overigens, tel ALLE stroomverbruikers in de auto die je maar aan kan zetten bij elkaar op en je zult zien dat die meer stroom trekken dan de dynamo max kan leveren. Dat is alleen een situatie die in de praktijk nooit, of slechts kort, zal optreden. En dan is de accu inderdaad de buffer die dat mogelijk maakt :-)

Het stroomverbruik in alle normalere gebruikscondities, plus een behoorlijke reserve, is wat de dynamo moet en zal kunnen leveren.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 03.03.2016 - 12:56
door wim de jong
Een accu die de auto "niet vol krijgt" is volslagen onzin, een auto kan niet meten hoe diep de voorraden van de accu zijn
lees ff de tweede post in dit topic..........in een start/stop systeem weet de auto PRECIES de lading van de accu. Dat wordt bijgehouden, ivm het stilvallen van de motor bij verkeerslichten etc.
Dus direct na het starten, zal het systeem weten dat nu even niet de motor stil moet vallen bij een brug open/verkeerslicht etc, aangezien de accu opgeladen dient te worden.

en verder is de dynamo zodanig berekend dat ten alle tijden nog genoeg overblijft om de accu op te laden.

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 07.03.2016 - 17:11
door meeuw
Ik heb het allemaal even gelezen.
Maar veel tegenstrijdige berichten.

Heb nu een zwakke accu. Zo zwak dat als zelfs mijn auto probeer te starten, het dashboard uitval tijdens het starten.
De startmotor heeft in de praktijk niet zoveel stroom nodig :P.
Dus die zwaardere accu... ik vraag het me af of wel uberhaupt nut heeft.
Heb in italie korte stukjes gereden met -16 graden.

Na 5 min rijden is de accu genoeg opgeladen om te kunnen starten.
en na 8 uur (let op : met hele zwakke accu) beetje moeite met starten. lees 10 keer poging.

Dus zijn we hier niet een beetje onzinnig bezig ?!

Re: Zwaardere batterij

Geplaatst: 05.01.2019 - 14:36
door RichXC70
Als net nieuwe eigenaar van een XC70 D5 (maart 2007) terug van een eerste wintersport! Wat een briljante auto. Precies waarvoor hij is aangeschaft!!

Echter de accu blijkt zwak en ik heb startkabels nodig gehad om na 5 dagen stilstand weer te kunnen rijden.

Begrijp ik goed (als nog niet zo technisch en beginnende Volvo rijder) dat als ik de accu ga vervangen het verstandig is een hoge Ampere (110 Ah) te kiezen zodat ik meer reserve heb bij het starten in koude omstandigheden?