Pagina 1 van 1

Schokken S80 1999

Geplaatst: 29.02.2016 - 21:00
door JtotdeB
Beste,

Ik had wat last van schokken tijdens het schakelen tussen P/N/R/D. Ook bij het op-schakelen hield de automaat vaak de versnelling niet goed genoeg vast.
1900km terug heb ik de bak laten Powerflushen. Er werd verteld dat er sowieso 500km gereden moet worden voordat alles liep zoals het hoorde.

Het vreemde is, soms denk ik dat alles helemaal top is en opeens schokt de P/N/R/D als een malle weer. Ook het verschil tussen een koude en warme motor is groot. Dit was voor de Powerflush ook al zo.

De olie die er inzat was nog niet eerder vervangen dus ben blij dat dit wel gedaan is nu. Was dikke donkerbruine/zwarte drap. Echter vraag ik me af wat ik nu nog kan doen om dit te verbeteren.

Hebben jullie nog tips voor me die ik kan najagen? Onderdelen die de moeite waard zijn om te controleren? Ik dacht zelf aan gaskleppenhuis reinigen of rubbers van het blok vervangen. Zeg er eerlijk bij dat ik er de ballen verstand van heb.

Alvast bedankt en een fijne avond.

Mvg JtotdeB

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 29.02.2016 - 21:40
door SvenSka75
Hoi JtotdeB , een S80 2.4 zonder turbo? Is de auto al eens uitgelezen? Zou eigenlijk gebeurd moeten zijn na het flushen, vandaar ook het opnieuw inleren van de automaat. Zijn er verder klachten mbt het lopen van het blok zelf, dipjes hikjes, stationair niet lekker lopen etc. Buiten schoonmaken van het gasklephuis, denk ik aan lambdasondes, schoonmaken luchtmassameter , thermostaat en koelvloeistoftemperatuursensor......weet niet waar je woont, maar graag tot hulp bereid.

Groet,

Sven

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 29.02.2016 - 22:49
door JtotdeB
Hi, thanks voor je reactie!

Ja een 2.4 170pk zonder turbo. Auto is niet uitgelezen verder, heb ook geen meldingen e.d. zichtbaar. Na het flushen is dit ook niet gebeurd. Ook had ik wat meer verwacht van het 'inleren'. Ik vond het eerder een kort rondje met de monteur meerijden om eerlijk te zijn.

Het blok loopt subliem. Het enige wat ik me kan bedenken is dat wanneer ik soms gas geef (in de P) de toeren toenemen ( logisch ) en wanneer ik gas los laat het blok even stottert wanneer de toeren zakken tot onder de 1000 toeren. Alsof de auto het even moeilijk heeft. Verder geen gekkigheid.

Ik woon in Leeuwarden maar rij overal heen als het moet ;-)

Van Obbe (Volvotune) kreeg ik overigens door dat het dan mogelijk versleten solonoids zouden kunnen zijn. Dan wordt het meteen weer zo'n duur feesje ben ik bang. Wil graag alle checks eerst zelf doen, wat binnen die invloedcirkel ligt.

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 02.03.2016 - 21:38
door SvenSka75
Mijn S80 liep op zich ook lekker toen ik hem kocht, had wel het bekende motorblokje in het display branden, uiteraard als eerste een grote beurt gegeven, relatief het goedkoopste om uit te voeren en alvast een aantal dingen uit te sluiten. Ik merkte wel dat het schakelen niet was zoals het hoorde, dus een powerflush laten doen en tevens tegelijkertijd andere software erop laten zetten, zodat hij van 140 naar 180pk ging. Tevens na het flushen werd hij gereset, en zou het idd een kleine 500km duren voordat de bak anders zou schakelen. Maar bij het naar huis rijden (100km) viel het me erg tegen, zowel het schakelen als de 40 paardjes meer. Toen als eerste het gasklephuis schoongemaakt, maar geen merkbare verbetering. Tevens viel het me op, al vanaf het begin dat de temperatuurmeter in het display amper tot een kwart kwam bij warme motor. Dus nieuwe thermostaat en nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor geplaatst, kosten 3 tientjes en 15min werk. Toen al een heel verschil, en de meter mooi in het midden. Ook maar eens de luchtmassameter eruit gehaald en schoongemaakt , let op hier is speciale reiniger voor, spuitbussen kost €10,00 bij Conrad. Toen een nog groter verschil en begon het merkbaar prettiger rijden. Ik wist al dmv het uitlezen dat de voorste lambdasonde storing gaf, na veel online zoeken beide lambdasondes en een nieuwe luchtmassameter (alles Denso) besteld, na ik deze had gemonteerd, ging er een nieuwe wereld open en tevens begon hij opeens ook veel mooier en logischer te schakelen. Mijn gasklephuis heeft een tik gehad, maar daar kan ik voorlopig goed mee leven, af en toe het asje smeren en de meldingen resetten.

Een lang verhaal maar misschien kun je er iets mee, en ben graag bereid om verder mee te denken of samen verder te kijken.....

Sven

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 02.03.2016 - 22:09
door JtotdeB
Hi Sven,

Thanks voor het verhaal. Ik stuur je morgen even een PM.

Fijne avond.

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 11.06.2016 - 10:45
door The Gordo
Lees even mee ivm het willen aanschaffen van een mooie S80 2.4
Alle info is altijd mooi meegenomen.

Zijn de problemen verholpen JtotdeB?

Re: Schokken S80 1999

Geplaatst: 04.07.2016 - 18:56
door SvenSka75
Ja, we zijn allemaal een beetje stilgevallen, hoe staat het ervoor? Al alles onder controle? Of moeten we gewoon een datum gaan prikken?