Pagina 1 van 1
Keuzeperikelen
Geplaatst: 02.03.2016 - 00:49
door SpeedyZ
Ter vervanging van mijn Renault Espace als familieauto, ben ik mij aan het oriënteren op een XC90.
Eerste keuzeprobleem is D5 vs T5. Qua aantal kilometers (+/- 20000 p/j) zal de diesel goedkoper zijn. Maar aangezien een behoorlijk deel uit kortere ritten zal bestaan vraag ik mij af of een T5 niet een betrouwbaardere keuze zou zijn.
Tweede keuze probleem is een jongere auto met meer kilometers vs ouder met minder kilometers. Dit speelt met name bij de D5. Met het budget wat ik heb kan ik gaan voor een auto uit 2007-2010 (185 pk) met een kilometerstand rond de 120.000 km, of een 2011 (200 pk) met een kilometerstand rond de 180.000.
Ik zoek vooral een betrouwbare auto.
Zijn er kenners die mij advies kunnen geven?
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 02.03.2016 - 11:42
door Bart
Je hebt een PM...
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 04.03.2016 - 21:15
door Maurits@Parts4Swedes
D5 en T5 zijn beide betrouwbaar. Diesels komen wat langzamer op bedrijfstemperatuur, dus vinden ze korte ritjes niet fijn.
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 04.03.2016 - 21:46
door Thijs
Jij ook Bart

Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 05.03.2016 - 13:12
door whitehorsekart
Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 05.03.2016 - 19:18
door Bart
whitehorsekart schreef:
Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Die EGR is bij ons in december vervangen, precies vanwege de door jou aangegeven reden.
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 05.03.2016 - 19:46
door diesel01
whitehorsekart schreef:
Wij hadden in het eerste jaar problemen met onze D5 geartronic uit 2008, blijkbaar doordat mijn vrouw er elke dag mee naar het werk ging en de rit te kort was.
"Je moet hem af en toe flink uitlaten op de buitenweg" zei de garage waarop ik zei dat ik, als ik iets wil uitlaten, wel een hond neem. lol!
Het gaf problemen met de uitlaatgas-recirculatie, waardoor er elke keer die klep bleef hangen. Eén keer zelfs op een platte kar naar de garage...
Sinds we een aantal kilometers verderop zijn gaan wonen, vindt hij het allemaal best en functionneert hij uitstekend.
Je moet wel van de diesel houden: hij reageert vanuit stilstand traag op het gas, (vaak geef ik na wachten op een kruising al gas terwijl de weg nog net niet vrij is!) en hij is niet echt stil bij stadsgebruik. Op de buitenweg en snelweg is het een fijne auto, met lager geluidsniveau..
Gisteravond in een dolle bui even de 190 aangetikt, vind tie heerlijk...
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 05.03.2016 - 20:23
door whitehorsekart
Ik vind de XC90 D5 toch niet echt een snelheidsmonster hoor

, mijn 2,3 - 940 Sports Edition met 0,8 turbodruk trekt hem er aan alle kanten uit!
En Bart: is de klep vervangen of is de EGR "gedood"? Dat laatste wil ik niet, want het is strafbaar en bovendien niet best voor het milieu.......(het roetfilter dat zich af en toe in één keer leegt is blijkbaar niet zo schadelijk???

)
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 05.03.2016 - 23:16
door Bart
Hij is vervangen door een nieuwe.
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 06.03.2016 - 11:42
door whitehorsekart
Het blijft toch discutabel, dat hele systeem, jammer dat het ook de prestaties en de storingen beïnvloed!
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 06.03.2016 - 19:53
door Bart
Alles voor een beter milieu

Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 06.03.2016 - 21:02
door Msuidgeest
In Nederland? Welkom ...
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 07.03.2016 - 08:08
door whitehorsekart
Hier ook hoor en in Duitsland kun je zelfs de cel in draaien als je de EGR etc buiten werking stelt.....
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 14.03.2016 - 16:49
door EWS67
Hah Speedy, welkom! Een wijze keuze

Na een Espace (1995) en daarna Peugeot 806 (1999) gereden te hebben sinds een jaar een XC90 T6. Bijna dezelfde zee van ruimte (de 806 blijft onovertrefbaar) maar wel veel meer auto

Ik zou gaan voor de benzine, veel meer souplesse en rijden met een smile. Voor een big smile pak een T6 (incl draaikolk in de tank)
Re: Keuzeperikelen
Geplaatst: 21.04.2016 - 20:11
door SpeedyZ
Kogel is door de kerk. Budget wat opgerekt en vandaag mijn handtekening gezet voor een XC90 D5. MY 2013 en nog geen ton gelopen. Hier moet ik de komende 10 jaar wel mee vooruit kunnen. Erg happy! Eindelijk weer enkel Volvo op de oprit.