Pagina 1 van 2
2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 14:27
door JosW
Misschien is er al het één en ander over geschreven maar graag het volgende:
Mijn trouwe 2.5 TDI is waarschijnlijk overleden. Distributieriem geknapt. Is altijd conform de fabrieksopgave vervangen. Mijn monteur gaat er toch een nieuwe riem omleggen om te kijken of het meevalt, ik denk tegen beter weten in
Doodzonde want zijn 3 ton was 'm niet aan te zien. Altijd met liefde behandeld.
Intussen ben ik mij aan het oriënteren voor een andere. Naast wat D5's ook veel mooie 2.0D gezien. Ik ben me er van bewust dat zó'n D5 natuurlijk smoother loopt maar wat over de 2.0D als het gaat om betrouwbaarheid en levensduur?
iemand hier een visie op? Misschien als monteur of als ervaringsdeskundige?
Graag jullie reacties.
Een thans bedroefde doch ook met een zonnige blik naar de toekomst kijkende mede-forummer.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 15:02
door OGA244
je hebt een PSA 4 cil.2.0D van 136pk, mooi stil en zuinig, daar is echt niets mis mee en er is een 5 cil. D3 2.0 Volvo motor die is recenter en daardoor duurder
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 16:04
door Jers3n
Eh, topic staat in de 'V70 MY2000 t/m MY2007' afdeling, in die generatie is nooit een 2.0D geleverd, die kwam pas in de opvolgende V70NN.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 16:20
door mga1600
Die 136 pk 4 cilinder 2.0D had ik destijds in een V50 (lease auto). Heeft zich perfect gedragen totdat ik hem met 200.000 heb moeten inleveren. Was inderdaad erg zuinig en liep mooi.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 16:44
door V-driver
Eigenlijk is er financieel geen reden om de 2.0D te kiezen. Je betaalt evenveel wegenbelasting en verzekering als met de 5 cilinder. De 4 cilinder is vrijwel niet zuiniger en heeft op de koop toe om de 20 k kilometer onderhoud nodig en distributie elke 120 dkm. De 5 cilinder elke 30 dkm en 180 dkm, wat op midden lange termijn goedkoper is. En dan is er nog de restwaarde.....
Over betrouwbaarheid kan ik uit ervaring niets zeggen, om bovenstaande reden heb ik nog geen psa diesel gehad.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 17:00
door strui901
Kleine toevoeging:
D5 met roetfilter is het advies om de 20k vervangen.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 17:03
door OGA244
De 4 cilinder had van 2009 tot 2015 om de 240.000km n nw distributieriem nodig, die interval is pas recent naar 140.000km gegaan, hij is 100kg lichter en echt stiller.
Hij is zeker niet minder betrouwbaar dan n 2.4D
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 18:09
door JosW
Jers3n schreef:
Eh, topic staat in de 'V70 MY2000 t/m MY2007' afdeling, in die generatie is nooit een 2.0D geleverd, die kwam pas in de opvolgende V70NN.
Klopt. Vanwege het feit dat ik op dit moment nog een (waarschijnlijk overleden) MY 2001 heb. Zie mijn vraagstelling als TS.
Re: 2.0D
Geplaatst: 13.03.2016 - 18:56
door V-driver
Roetfilter vervangen?
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 09:32
door pjdamen
Uit ervaring kan ik vertellen dat het prima rijdt. Hiervoor had ik een BMW 1 dat was wel ff andere koek. Maar voor de huidige sloep is de 2.0d meer dan afdoende. Een raceauto is het sowieso niet en meekomen met het verkeer gaat meer dan prima. Ik haal 1100km op 70l diesel.
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 09:38
door 4wielen
De motor is meer dan voldoende voor de V70. Voldoende vermogen, heerlijk zuinig en stil. Ik heb alleen ook geen informatie over hoe lang hij meegaat. Zijn er al 2.0D's met behoorlijke kilometerstanden (300K +)?
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 09:51
door pjdamen
The engine is a cooperation between Ford and PSA. Volvo, being in the FoMoCo at the time, simply were allowed to use it - like Ford the T5.
At the same time, the engine is built in many different plants. Even in Skövde in Sweden. Depending on when built and how much demand was there, it could even be a Volvo built (made in Sweden in Skövde) Volvo 2.0d or a Ford 2.0TDCI or a Citroen/Peugeot 136HDI FAP.
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 10:11
door jpwg001
De 2.0D psa is toch het blok dat weleens op hol wil slaan, met alle gevolgen van dien?
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 11:14
door lint
Dat is een mogelijkheid maar dat zie je ook wel eens bij dieselmotoren van andere origine.
Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 22:18
door JosW
Vanavond een slechtnieuwsgesprek gehad met mijn monteur: auto is overleden (kleppen krom en weet ik veel wat nog meer).
Zonde eigenlijk, was nog een perfecte auto maar reparatie of ruilmotor weegt niet op tegen de dagwaarde (MY2000, 300.000 km).
Daar gaat m'n spaarpot

Re: 2.0D
Geplaatst: 14.03.2016 - 23:35
door Ron 123gt
Heb ook een 2.0D, nu met 224000km. Bevalt prima, zie regelmatig exemplaren met zo'n 3 ton te koop staan. Met goed onderhoud moet de mijne dus nog wel even meekunnen.
Re: 2.0D
Geplaatst: 15.03.2016 - 00:35
door Kwartel
JosW schreef:
Vanavond een slechtnieuwsgesprek gehad met mijn monteur: auto is overleden (kleppen krom en weet ik veel wat nog meer).
Zonde eigenlijk, was nog een perfecte auto maar reparatie of ruilmotor weegt niet op tegen de dagwaarde (MY2000, 300.000 km).
Daar gaat m'n spaarpot
Als de auto voor de rest perfect is en je dus eigenlijk 'weet wat je koopt', waarom zou je dan gaan gokken op een andere auto in het goedkoper segment van de occasionmarkt? Als ik jou was zou ik er gewoon een ander blok in hengelen en lekker ****** hebben aan de redenering met dagwaarde (dag waarde!

)
Re: 2.0D
Geplaatst: 15.03.2016 - 09:23
door Buurtje
Volgens mij gaat het om een persoonlijke afweging tussen vervangingswaarde (wat moet ik neerleggen voor een andere) min de waarde die je over hebt voor het feit dat wat je koopt nieuwer (en beter?!) is dan wat je had. Dat zou, zoals KWartel zegt, best nog een stuk meer kunnen zijn dan wat een vervangende motor kost.
Dagwaardes, zeker die verzekeraars hanteren, zijn lijsten gemaakt om jou te naaien, niet om reëele waarde aan te tonen
Re: 2.0D
Geplaatst: 15.03.2016 - 15:14
door V-driver
Wellicht dat de monteur of leverancier van de geknapte riem nog wat coulancehalve wil bijdragen. Je zegt dat de riem altijd volgens schema werd vervangen, dus is de conclusie dat hij vroegtijdig is geknapt. Afhankelijk van hoe vroegtijdig, mag je van de leverancier van de riem wel wat verwachten, en wellicht dat de monteur ook iets wil bijdragen voor de kans dat het kanppen gevolg zou kunnen zijn van een fout van hem....
In dat geval, kan reparatie/vervanging van de motor in je auto nog best wel eens lonend zijn in plaats van extra investeren in een andere auto.
Ligt er natuurlijk aan hoe tevreden je met de rest van de auto bent..
Re: 2.0D
Geplaatst: 18.03.2016 - 22:58
door JosW
Vandaag m'n "nieuwe" opgehaald, V70 2.4D MY 2009 190 K.
Heeft iemand een idee wat ik met de oude (2.5 TDI 300K) kan doen? Het enige wat er aan mankeert is de kapotte motor. Voor de rest is alles perfect. Zo is er een paar jaar geleden nieuwe lederen bekleding geplaatst. Kan 'm naar de sloop brengen maar dan krijg ik 300 euro. Is me echt te weinig. Ergo, zijn er andere opties?