noodloop - foutcode - fluit geluid - DPF

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Ik heb mijn v50 (2.0d, 2008) nog geen week en nu al stuit ik tegen het eerste probleem....

Ik ga het kort samen vatten.

Dit weekend gemerkt dat bij stevig doortrekken in5de op de autosnelweg de auto in noodloop ging...
motor service lampje brande .... Auto opzij, herstarten en terug weg zonder problemen...

Die dag nog verschillende keren motorservice lampje gehad.. zonder noodloop, bij stevig optrekken, ook binnenbaantjes, lagere snelheden dus.
Na verschillende testen (of flink doorblazen) ging hij daarna wel meerdere heel vlot naar hoge snelheid in 5 zonder problemen...

Overigens kwamen die dag volgende foutmeldingen eruit :
p0002 - fuel volume regulator control circuit
p242f - DPF ristriction
p2452 - DPF sensor A circuit

Vandaag opnieuw uitgemeten --> geen fouten meer..
Terug de autosnelweg test --> terug noodloop in 5de versnelling bij hoge toeren...
Opnieuw deze fouten :
p242f - DPF ristriction
p2452 - DPF sensor A circuit

fouten gewist en verder gereden ...
Enkele keren opnieuw getest en zonder problemen deze keer (bleef gaan deze keer)

bijkomende info :
DPF zou vervangen zijn op 105dkm (heeft er nu 146dkm) bij volvo dealer
Regeneratie lijkt in orde, intussen 2 keer gezien (vandaag ook).
Verbruik gaat dan richting 9l/100km op 120 en zakt na 10min rijden terug tot 5,5l/100km (ongeveer)..

Verder rijd de auto erg goed , geen dipjes tijdens schakelen.

Soms lijkt hij wel een tikkeltje schokkerig bij stationair draaien.
Maar echt heel miniem...

Bijkomende belangrijke info :
Als ik naast betonpijlers rij met raam open(dat het geluid van de motor weerkaatst) hoor ik heel duidelijk volgende geluid bij het opspinnen van de turbo :

klappend fluit geluid

Ik heb al bij andere topics terug gevonden dat dit bv een lek kan zijn aan de pakking van de turbo...
Persoonlijk denk ik ook aan een klein lekje..

Ik merk vooralsnog geen vermogensverlies.
Maar zou dit "mogelijk" lekje zoveel problemen kunnen veroorzaken???

Thanks!
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Er zit waarschijnlijk toch echt een blokkade in je uitlaatsysteem (te weten: het roetfilter). Het is goed dat jij de auto wel laat regenereren maar als de vorige eigenaar voor korte stukjes heeft gereden (en de auto dus niet heeft kunnen regenereren) raakt het roetfilter alsnog verzadigd waardoor regenereren niks meer helpt. Als jij in een paar dagen tijd 2x regenereren voorbij ziet komen (wat je afmaakt, zoals je aangeeft) zit de boel potdicht. Een turbo kan niet spoolen met een dichte uitlaat dus die heeft daar inderdaad ook last van.

To do list:
- Check je motoroliepijl. Als de vorige eigenaar de boel echt niet heeft laten regenereren kan het zijn dat die extra diesel in je carter is gelopen met verhoogd pijl tot gevolg, kan erg slecht aflopen dus zeker even checken.
- Haal je aanvoerbuis van je EGR eens los (plastic kap van blok, de metalen buis van voor naar achter moet je hebben). Als die vol met roet zit zit je EGR dat ook, en dat geeft gezeur. Ander gezeur, maar neem het even mee.
- Ga naar een specialist die je roetfilter extern schoonblaast (hij moet eronderuit) of echt vervangt. Geen goedkope hobby helaas... Er zijn bedrijven die het roetfilter voor 250 euro voor je verwijderen en volledig uitschrijven. Niet om het één of ander maar dat lost al het gezeik veel eenvoudiger op.

Oplossen voor de tegendruk dingen kapot gaat maken!

http://www.driving-dutchman.nl/voorkom- ... reventief/
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Aalp
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.09.2015 - 21:10

Ik heb mijn v50 (2.0d, 2008) nog geen week en nu al stuit ik tegen het eerste probleem....
Geen garantie? Ik zou eerst eens met de verkoper gaan praten. Bij een particulier eens vragen wat het onderhoud ed. is geweest? Vreemd dat dat na een week al naar boven komt.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Aalp schreef:
Ik heb mijn v50 (2.0d, 2008) nog geen week en nu al stuit ik tegen het eerste probleem....
Geen garantie? Ik zou eerst eens met de verkoper gaan praten. Bij een particulier eens vragen wat het onderhoud ed. is geweest? Vreemd dat dat na een week al naar boven komt.
De auto komt van particulier...
Volgens verkoper zou de DPF vervangen zijn bij Volvo dealer rond de 105dkm (staat ook zo in onderhoudsboekje met stempel van erkende dealer).
De DPF heeft dus intussen dik 40dkm gedaan. Dus ik denk dat dit wel goed moet zitten.

Verder wil ik nog even onderlijnen dat de auto op zich eigenlijk probleemloos rijd, maar eens je bijna voluit gaat testen het mis durft te lopen (niet altijd...)
Met testen bedoel ik dan ook testen.... En dan spreek ik over snelheden die je eigenlijk niet mag rijden in de meeste eu landen.
Maar het punt is natuurlijk, als je hetzelfde voor hebt op een bergpas, (omdat er dan ook grotere continu belasting is) je een probleem hebt....

De verkoper heeft er voor zover ik weet niet echt enkel korte ritjes mee gedaan,
maar wel dagelijks +- 50km autosnelweg (maar ja misschien 120 in 6de ... tuf tuf)
De foutcodes staan ook bij "pending" , en blijven dus niet hangen bij de gesavede foutcodes.

Wat de regeneratie betreft :
De laatste regeneratie had een interval van ongeveer 350km , wel wetende dat een groot stuk van deze rit "testritjes" waren en zeker niet rustig aan...
Dus kan me best inbeelden dat de DPF druksensor sneller tegendruk voelt en gaat regenereren. tot zover lijkt mij alles in orde.

Het olie verbruik houd ik nu inderdaad in de gaten. Tot op heden niet te hoog of te laag, wel eerder hoge kant.
Maar hij heeft rond de 142dkm onderhoud gehad, dus kan best zijn dat ze hem redelijk hoog hebben gevuld.
Maar dit puntje houd ik zeker in het oog... Ik wens geen op hol geslagen motor.

En dan de belangrijkste update :
Vandaag heb ik er naar kunnen kijken in garage op de brug.
Wat ons op viel is dat er 1 rubbertje , die vlak aan de turbo een beetje vies was.
Al de rest , op hetzelfde circuit richting intercooler was kurkdroog.
We hebben daarom ook een sterk vermoeden dat het fluit geluidje hier vandaan komt.

Ik heb het op het rubberen/siliconen koppelstuk net onder de turbo op de tekening.
Afbeelding

Daarom heb ik nu een nieuwe rubber besteld om deze asap te laten vervangen.
Dat was nog niet zo simpel, ik dacht even naar Volvo dealer te gaan. Maar deze verkoopt enkel volledige buizenset naar intercooler (+-170 euro).
Uiteindelijk heb ik een aftermarket rubbertje gevonden dat zou moeten passen voor 19 euro.
Even wachten op het rubbertje en fixen...

Voor de rest zag alles er normaal uit...

More soon....
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

Trek je snel op en gooi je af en toe de power erop?

Kan geluidsfragment door slechte kwaliteit niet goed horen.
Maar ik heb ook fluit geluid gehad. Boven de 2000 toeren tot 3000.
Turbo slang kapot.
slang Nummer 7.
Het begon als klein gaatje. hele motor kwam vervolgens onder de olie te zitten.
slang kost 270 euro.
Heb een betere oplossing.
check eerst maar of het dat is.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

meeuw schreef: Trek je snel op en gooi je af en toe de power erop?
Ik heb niet per ongeluk een 2.0d gekocht ipv een 1.6d O-)

Maar ik houd het goed int oog, ik houd jullie zeker up-to-date over het verhaal
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

Ik heb het "zelfde" probleem.
Na 2000 toeren gaat mijn motor ook fluiten. Hoe harder ik optrek des te harder het fluit geluid.
Misschien wel beter te horen dan geluidsfragment.
Alleen als ik rij btw.
Maar misschien is, met alle respect, het geluidsfragment niet zo goed.

De turbo slang is in takt zo ver ik weet, zie geen olie op de motor.
Maar hoor niet zo lijk me :).
Als je wat meer weet of ik, laten we elkaar op de hoogte brengen please :)
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Het geluid was inderdaad heel moeilijk op te nemen, maar het is wel hoorbaar :)
Rolgeluiden , wind en gsm gaan niet zo goed samen ;-)

Het geluid is bij mij voor alle duidelijkheid ook enkel bij belasting en dus tijdens rijden. Geen belasting, geen turbodruk
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SebastiaanM
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.02.2016 - 16:21

Beste yannick,

Ben benieuwd of je al sluitende antwoorden hebt op je vragen.

Ik ben sinds een maand ook een trotse bezitter van een V50 2.0. Ik herken precies je problemen. Bij flink op zijn staart trappen houdt hij ineens in en krijg je een melding. Na herstart alles weer normaal.

Toen ik de auto kocht had deze een hoog oliepijl en een kapot brandstofdruksensor. Na een en ander te hebben gelezen direct de olie laten vervangen en week later ervoor gekozen om het DPF filter te verwijderen en EGR uit te schrijven. Helaas is de melding niet verdwenen.

Ik ben benieuwd.

Mvg Sebastiaan
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Dag Sebastiaan, welke melding krijg je dan precies? Met motorstoring weten we niet veel, ik doel dan op obd2 foutcodes ;-)

In elk geval hier een nieuwe update :

De volvo rijd dagelijks 10 km heen en terug door mijn vriendin om te gaan werken.
Ik zelf rijd er gem 2 a 3 keer per week mee om het beest goed warm te rijden en dpf kans te geven op reiniging...
Laatste tijd gebeurde dit al elke keer om de 85 km(!!).
Verder ronde de v50 het proces wel mooi af en reed verder. Foutcodes blijven sinds de eerste post zo goed als achterwegen..

Ik heb gisteren mijn stoute schoenen aangetrokken en de dpf DIY gekuist met hoge druk.
Als je een beetje handig bent is de dpf losmaken niet zo heel moeilijk met deftig DIY gereedschap (deftige dopset, sleutels,...)
De dpf leek optisch niet zo vuil... Maar desondanks heb ik toch 20min heen en weer moeten spuiten tot er bijna geen vuil water meer uit kwam...

Tijdens de demontage heb ik als bijkomende verassing vast gesteld dat het buisje naar de dpf druksensor gewoon afgebroken was !!
Ik heb het over het buisje VOOR de dpf. Momenteel is het buisje terug gekoppeld maar ik moet zeker een nieuwe bestellen (buisje is 1cm korter nu).
Ik ga deze laten mee vervangen met het turbo buisje.

Als extra heb ik ook de contacten van de DPF sensor gereinigd met contactcleaner.

Daarna gaan testrijden en de v50 reed perfect. (Niet direct sneller dan voorheen, maar wel lekker vlot...)
Of dat hiermee nu het probleem van overmatig regeneren weg is zal de tijd moeten uitwijzen.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Dat zou er heeeel goed mee te maken kunnen hebben. Wel gek dat er dan een glijdende schaal in zit (je geeft aan dat hij vaker ging regenereren), je zou verwachten dat hij direct de symptomen vertoont.

Als dit het niet is, en dat is goed mogelijk aangezien er ook fysieke problemen zijn (inhouden, dat is gek bij puur een sensorprobleem), ding laten leeghalen voordat er echt motorschade is.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Luuk87 schreef: Dat zou er heeeel goed mee te maken kunnen hebben. Wel gek dat er dan een glijdende schaal in zit (je geeft aan dat hij vaker ging regenereren), je zou verwachten dat hij direct de symptomen vertoont.

Als dit het niet is, en dat is goed mogelijk aangezien er ook fysieke problemen zijn (inhouden, dat is gek bij puur een sensorprobleem), ding laten leeghalen voordat er echt motorschade is.
Het is wel zo dat het buisje er nog aan hangde met een klein stukje...
Dus waarschijnlijk begonnen met klein scheurtje tot nu, dat het bijna volledig los was.
Misschien verklaard dit waarom het inderdaad geleidelijk is gekomen (maar wel op korte tijd).

Feit is inderdaad wel dat ik graag stevig door rijd en ik heb een sterk vermoeden dat de vorige eigenaar dit niet deed.
Dan lijkt mij het ook niet gek dat er allerlei komende problemen zich opeens uiten,
maar zoveel te beter, dan kunnen we tenminste diagnose stellen en het probleem oplossen.
(er zijn zat veel mensen die gewoon door rijden met zulke problemen zonder zich vragen te stellen..., de auto rijd ...)

Ik merk ook nog even op dat ik eerder deze week een beetje olie afgelaten heb , olie peil stond net boven max....
Ik heb er +- 20 a 25cl uit kunnen halen met een buisje en nu staat het peil terug op ongeveer 3/4de...
Ik heb dus wel een vermoeden dat het oliepeil toch lichtjes gestegen was...
Maar 100% zekerheid heb ik hier niet , want het oliepeil tikte al tegen het max als ik hem kocht.

Ik weet ook dat de olie gaat verdunnen met diesel op deze manier,
maar naar mijn idee zal dat de eerste keer nog niet dramatisch zijn....
uiteraard zal ik hier geen gewoonte van maken...

De DPF haal ik er liever niet zo maar uit... Uiteindelijk bleek deze op zich nog niet verstopt te zijn..
Ik streef naar een goed werkend systeem en dan is er niet veel meer mis mee.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Nogal wiedes, wat de oorzaak ook is: hij regenereert om de haverklap. Ongetwijfeld loopt er dan diesel je carter in... Goed in de gaten houden!
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
SebastiaanM
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.02.2016 - 16:21

Beste Yannick en andere volvo liefhebbers,

Jullie hebben allemaal veel verstand van auto techniek en ik helaas niet maar leer elke dag iets van jullie posts.. Waarvoor dank!

Zoals gezegd een volvo gekocht. Iets huiverig door de geconstateerde aandachtspunten door de volvo specialist (aankoop keuring). Maar een aantal problemen zouden verholpen zijn met het vervangen of verwijderen van de dpf. Gekozen voor het laatste waarbij ook egr is afgedopt en weggeschreven plus een tuning.

Toch bij flink hard optrekken een motor storing. Even kort een stop in power maar kan prima doorrijden. Bij herstart is melding verdwenen. Dit had ik zowel voor als na de reparatie /tuning.

Sinds paar dagen hoor ik vooral bij schakelen tussen 2e /3e versnelling een fluitende toon (alsof een Amerikaanse ambulance nadert).

Iets van een gaatje bij de turbo? Kan ook brandstof /olielekkage daarop wijzen? Want zoals je op de foto misschien kunt zien is er bij nr. 10/11 op de werktekening wat aanslag.

De obd codes heb ik niet, maar via volgende link zie je een uitdraai van een volvo specialist. Wie kan mij helpen met deze puzzel want ik wil graag deze mooie wagen helemaal top maken zodat ik er nog lang plezier van kan hebben.

https://goo.gl/photos/1bCwJz658KmtpyEd9

Mvg Sebastiaan
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Sebastiaan, als ik de codes lees (+ ook omdat je DPF verwijderd is) denk ik dat de noodloop bij jouw een ander verhaal is dan de mijne...

Ik denk eerlijk gezegd dat je daarom ook best een nieuw topic aanmaakt aangezien het probleem ergens anders situeert.

Maar wat de fluit toon betreft , dat kan inderdaad heel goed van een lek komen...
Controleer dan alle rubbers vanaf de turbo op lek verschijnselen.
Bij de mijne zie je vrij duidelijk wat vettigheid aan 1 rubber met vet ringen die precies gemaakt zijn door lucht verplaatsing tussen rubber en metalen pijp...

Die fluit oplossen zal waarschijnlijk het minste zijn.
Misschien moet je eerst dat doen om te zien of dan die brandstof druk sensor fout ook weg blijft... maar naar mij gevoel lijkt mij dit een los probleem...

En dan nog even een update over mijn specifiek probleem :


De v50 heeft vandaag geregenereerd na 120km (al 30km meer dan de vorige cyclus).
Zou de ecu zelf berekenen hoe snel dit nodig is? soort van ijking ?

Ik moet wel zeggen dat hij minder opvallend leek te regenereren.
Voorheen had ik duidelijk last van stotteren en minder power.
Dat leek nu op het eerste zicht minder. (5de versnelling tegen 115km/u)

Als iemand me meer kan vertellen over die regeneratie, en dan vooral over de werking van de cyclus, ik hoor het graag :-)
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Update :

Intussen heb ik even gek gedaan en mij Vida Dice aangeschaft om de boel te kunnen uitlezen (had ik al veel eerder moeten doen....)
In Vida kon ik inderdaad terug vinden dat er problemen "waren" met het DPF systeem.
De foutcodes stonden er nog in, maar niet actief...

Na een paar dagen diagnose zijn de foutcodes van de DPF volledig verdwenen (van orangje status naar groen) en daarom ga ik er van uit de het systeem nog aan het afwachten was of alles correct werkt.

Intussen zijn we 160km+ verder sinds laatste regeneratie en nog steeds geen nieuwe regeneratie gedaan (ik hoop terug na 400 a 500km of langer nu!).

Ik heb nu ook zicht op de DPF druksensor in Vida.
Deze geeft waardes aan tussen 7 en 15 hPa bij stationair. Wat mooi binnen de marge is van de normen (tussen 3 en 20hPa volgens Vida).
Dus so far so good!

Update :

De vorige regeneratie was gebeurd rond de 170km,
inmiddels zijn we nu 230km verder sinds de laatste regeneratie en nog steeds niets (heeft zeker wel de kans al gehad).

Cyclus is dus aan het verlengen :-)
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Intussen zijn we 320km verder en na een stevige doorblaasrit op de autosnelweg heeft hij regeneratie gedaan 8-)

We gaan dus vooruit. We komen van cyclus van 85km, dan na de fix 120km, 230km en nu 320km...
De DPF druk blijft mooi binnen referentiewaarden bij het uitlezen , en de foutcodes blijven weg !
Heb gisteren ook nog het oliepeil gecheckt en dat leek nog zo als bij de laatste meting, mooi onder max :D

Ik denk dat we eruit zijn !

Dus conclusie :

- koop vida dice
- controleer het systeem op lekken (en dus ook die van druksensor!)
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ha hier zit Yannick tegenwoordig :D
Top he, zo'n vida/dice. Onze 50 heeft dat nog niet, dat regenereren.
Oud model :D
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

NicoV40 schreef: Ha hier zit Yannick tegenwoordig :D
Top he, zo'n vida/dice. Onze 50 heeft dat nog niet, dat regenereren.
Oud model :D
Ja ik heb het gevoel dat hier meer kennis zit over de v50 :D
Maar ik zal het 40forum niet in de steek laten hoor :-)
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

Allemaal leuk en aardig dat DPF laten verwijderen en uitschrijven ( ook ik twijfel hier heel erg aan ) de aankoop prijs van mijn v50 als 26 jarige jonge is enorm veel geld, voor de meeste mensen hier ook dus liever die DPF er onderuit voor t geval je blok in de soep loopt... maar je moet toch wel problemen krijgen met apk ivm het uitlezen (deden ze bij Rutten Volvo waar ik stage liep wel)

ja ik weet dat hier 100 miljoen topics over te vinden zijn maar goed persoon a zegt dit en persoon b weer dat dus je komt er gewoon geen wijs uit
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”