Pagina 1 van 1

Uitlijnen V40

Geplaatst: 17.03.2016 - 12:22
door VV50
Goedendag,
Heeft iemand ervaringen met echt goede uitlijnspecialist? (en dan ook de contactgegevens) bij voorkeur in het zuidelijk deel van het land.
Bij al mijn Volvo's tot nu toe is het een uitdaging om het laatste minimale stukje scheeftstand van het stuur recht te krijgen, zo ook bij mijn huidige V40 D2 (my14)
Na 3 uitlijnboeren (niet die commerciele jongens) loopt de auto mooi rechtuit bij stuur loslaten, maar staat het stuur nog altijd minimaal naar links. Hierdoor blijf je eigenlijk constant kleine correcties geven en juist door de vele autosnelweg kilometers begint dit aardig irritant te worden.
Bij de laatste uitlijning stond alles in het groen. Aangezien ik nogal perfectionisch ben wil ik het toch graag goed hebben zonder als zeur over te komen ;-)

Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 17.03.2016 - 13:17
door sebastiaan84
Volgens mij begint goed uitlijnen ALTIJD met het stuur rechtzetten en fixeren en dan pas de wielstanden corrigeren. Tenminste dat is mijn ervaring.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 17.03.2016 - 18:14
door lint
Klopt, eerst het stuur goed in de rechtuit stand fixeren en dan uitlijnen.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 18.03.2016 - 08:31
door sebastiaan84
En als je nou echt denkt hij is goed, trek je je stuur er even af en zet je die een tandje verder/terug, maar dat zal wel geen optie zijn haha.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 18.03.2016 - 20:24
door snorremans
sebastiaan84 schreef: En als je nou echt denkt hij is goed, trek je je stuur er even af en zet je die een tandje verder/terug, maar dat zal wel geen optie zijn haha.

Dan weet je zeker dat je stuur scheef staat, als de zelfde vertanding op je stuur zit als een V 50, dat is nl. een zeskant :D

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 21.03.2016 - 08:57
door sebastiaan84
Dat wist ik niet, heb alleen eens mijn stuur van een starletje eraf gehad en daar zat een hele fijne vertanding op. Is natuurlijk niet de juiste werkwijze, maar het zou een oplossing kunnen zijn als de auto wel gewoon mooi spoort.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 21.03.2016 - 09:49
door Rha007
VV50 schreef: Goedendag,
Heeft iemand ervaringen met echt goede uitlijnspecialist? (en dan ook de contactgegevens) bij voorkeur in het zuidelijk deel van het land.
Bij al mijn Volvo's tot nu toe is het een uitdaging om het laatste minimale stukje scheeftstand van het stuur recht te krijgen, zo ook bij mijn huidige V40 D2 (my14)
Na 3 uitlijnboeren (niet die commerciele jongens) loopt de auto mooi rechtuit bij stuur loslaten, maar staat het stuur nog altijd minimaal naar links. Hierdoor blijf je eigenlijk constant kleine correcties geven en juist door de vele autosnelweg kilometers begint dit aardig irritant te worden.
Bij de laatste uitlijning stond alles in het groen. Aangezien ik nogal perfectionisch ben wil ik het toch graag goed hebben zonder als zeur over te komen ;-)

Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Stuur echt helemaal recht krijgen word een hele lastige opgave. Ja dit klinkt heel erg vreemd, maar dat is mijn ervaring.
Voordat ik tot aankoop van onze huidige V40 ging, heb ik in ongeveer 4 verschillende V40's gereden (4 verschillende uitvoeringen). Die hadden allemaal exact hetzelfde: stuur staat een klein stukje naar links. Toen ik ging proefrijden in mijn V40 viel me dit euvel meteen als eerste op, omdat ik hier speciaal op ging letten. Ondanks de scheefstand van het stuur bleven al de gereden auto's wel keurig netjes rechtuit rijden, ook bij abrupt hard remmen.
Bij mijn V40 is de scheefstand voor aflevering echt tot het minimale gebracht (een leek ziet het volgens mij niet), maar voor mijn gevoel staat het stuur nog steeds niet recht.
Ik heb er ondertussen mee leren leven, maar vreemd heb ik dit wel altijd gevonden.
In de enkele V70's en XC70"s waarin ik heb gereden, heb ik dit euvel ook al ontdekt.

Re: Uitlijnen V40

Geplaatst: 22.03.2016 - 19:47
door snorremans
Rha007 schreef:
VV50 schreef: Goedendag,
Heeft iemand ervaringen met echt goede uitlijnspecialist? (en dan ook de contactgegevens) bij voorkeur in het zuidelijk deel van het land.
Bij al mijn Volvo's tot nu toe is het een uitdaging om het laatste minimale stukje scheeftstand van het stuur recht te krijgen, zo ook bij mijn huidige V40 D2 (my14)
Na 3 uitlijnboeren (niet die commerciele jongens) loopt de auto mooi rechtuit bij stuur loslaten, maar staat het stuur nog altijd minimaal naar links. Hierdoor blijf je eigenlijk constant kleine correcties geven en juist door de vele autosnelweg kilometers begint dit aardig irritant te worden.
Bij de laatste uitlijning stond alles in het groen. Aangezien ik nogal perfectionisch ben wil ik het toch graag goed hebben zonder als zeur over te komen ;-)

Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Stuur echt helemaal recht krijgen word een hele lastige opgave. Ja dit klinkt heel erg vreemd, maar dat is mijn ervaring.
Voordat ik tot aankoop van onze huidige V40 ging, heb ik in ongeveer 4 verschillende V40's gereden (4 verschillende uitvoeringen). Die hadden allemaal exact hetzelfde: stuur staat een klein stukje naar links. Toen ik ging proefrijden in mijn V40 viel me dit euvel meteen als eerste op, omdat ik hier speciaal op ging letten. Ondanks de scheefstand van het stuur bleven al de gereden auto's wel keurig netjes rechtuit rijden, ook bij abrupt hard remmen.
Bij mijn V40 is de scheefstand voor aflevering echt tot het minimale gebracht (een leek ziet het volgens mij niet), maar voor mijn gevoel staat het stuur nog steeds niet recht.
Ik heb er ondertussen mee leren leven, maar vreemd heb ik dit wel altijd gevonden.
In de enkele V70's en XC70"s waarin ik heb gereden, heb ik dit euvel ook al ontdekt.

Heb je ook al eens geprobeerd om op een zuivere vlakte rijden of het stuur dan wel recht staat, of op een industrie terrein aan de linkerkant van de weg te gaan rijden of het stuur dan ook nog naar links blijft staan ? bij het uitlijnen word het stuur recht gezet en daarna de wielen "vierkant uitgelijnd " dan zou de auto in principe rechtuit moeten rijden met het stuur recht in het midden staan.
In de praktijk lopen de wegen bol, hierdoor trekt de wagen iets naar rechts, om dit tegen te gaan ga je het stuur naar links draaien om rechtuit op de weg te kunnen blijven rijden vandaar dat het stuur iets naar links staat.