Pagina 1 van 4

Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 14:49
door JosW
Heren,

sinds 2 dagen in het bezit van een V70 2.4D MY 2009, 2 ton op de teller.
Hoewel de auto op dit moment schitterend rijdt lees ik op diverse fora dat dat roetfilter bij ongeveer zo'n kilometerstand wel eens verstopt zou kunnen raken. Een oplossing zou kunnen zijn filter leegmaken en de EGR softwarematig afsluiten.
Het schijnt dat er op dit moment nog geen wet is dat het leegmaken van het filter strafbaar maakt, ook geen APK-afkeur. Echter, het schijnt dat Dijksma wel bezig is om dit te "repareren".
Wat is wijsheid in deze? Op de gok toch maar leegmaken?
Lees ook hier en daar dat het mogelijk is om het roetfilter te reinigen. Iemand daar ervaring mee?
Graag jullie reacties.

Jos.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 17:54
door Forrest
Waarom iets aan je roetfilter gaan doen als er nog geen problemen zijn.

Mijn vorige auto wel het roetfilter laten verwijderen. Nooit problemen mee gehad tijdens de apk zelfs niet met steekproef. Auto reed ook zuiniger, ongeveer 0,5 l/100km.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 19:55
door Thijs
Bij mij staat er 270000 op en nog nooit problemen met het roetfilter gehad.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 21:01
door Jers3n
Er zijn verschillende systemen/manieren mbt het regenereren, dat bepaald ook of het roetfilter opslagcapaciteit verliest (langzaam dichtslibt met as) en na een X-aantal km's (preventief) vervangen zou moeten worden.

Het roetfilter van de 2.4 5-cyl diesels hoeft in principe niet te worden vervangen, bij de bv. de 2.0D 'PSA' 4-cyl diesel wordt dit weer wel voorgeschreven. De verklaring hiervoor komt uit de wijze van regenereren, in principe is het zo dat roet bij het regenereren verbrandt bij een temperatuur van 500 à 600 graden of hoger tot CO2 en waterdamp. Zulke temperaturen worden bij normaal gebruik niet bereikt in de uitlaat, daar is dus 'iets' voor nodig. Dat kan door de temperatuur kunstmatig omhoog te brengen of dor bv een katalysator tot te voegen die de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt.

Dat laatste gebeurt bij o.a. de 2.0D PSA motor, aan de brandstof wordt (uit een kleine separate tank) bij elke tankbeurt Eolys regeneratievloeistof toegevoegd (vloeistof moet dus ook tijdig worden bijgevuld). De met Eolys vermengde diesel zorgt er dmv na-inspuiting voor dat tijdens het regenereren de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt wordt naar ca 450 graden. Nadeel van deze methode is dat er telkens een kleine hoeveelheid onverbrandbare materie (as) achterblijft in het roetfilter, slibt dus langzaam dicht. Om dat uiteindelijk te voorkomen en genoeg capaciteit over te houden wordt eeb vervanging van het filter voorgeschreven.

Bij de 2.4 5-cyl diesels wordt er geregenereerd zonder toevoeging van een katalysator oid., hierbij wordt enkel extra diesel na-ingespoten om de verbrandingstemperatuur van het roet in het filter te bereiken. Bij deze methode blijft er geen as achter en zal het roetfilter normaliter blijven functioneren, uitzonderingen daargelaten.

Dus advies is hier m.i. inderdaad "don't fix it if it aint broken".....

Bovenstaand geldt dus (bepaalde) voor 'geheel gesloten' affabriek roetfilters, bij de half open retrofit roetfilters werkt het weer anders. Buiten dat deze minder effectief zijn (30-70% tov 95+%), zijn deze gecoat met een katalyserende stof die ervoor zorgt er geregenereerd wordt/het roet verbrandt bij temperaturen die wel tijdens normaal gebruik bereikt wordt. Er vind dan dus een soort continue regeneratie plaats.

Oja, en hier ruim 290.000 km en een nog steeds prima functionerend roetfilter.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 21:36
door Forrest
Ik neem aan dat het roetfilter van de 2.0 D3 vijfcilinder identiek is aan die van de 2.4 D5 vijfcilinder. Ken het probleem van de 2.0D motoren die je noemt, zelfde probleem bij een Mazda6 2.0 CiTD die ik gehad heb. Roetfilter heb ik daar af laten halen toen de problemen kwamen, regeneratie ieder 200km

Re: Roetfilter

Geplaatst: 19.03.2016 - 22:12
door rsnhakan
Onze 2.0D heeft ook veel problemen gehad door het roetfilter. Problemen begonnen na ongeveer 120k km's.

Onze D2 heeft 235k km probleemloos gereden met een roetfilter. Nu een D6 met 160k km op de klok en ervaring is hetzelfde als bij de D2.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 20.03.2016 - 07:56
door OGA244
Volgens het onderhoudschema moet om de 120000km moet bij zowel de 1.6 (niet de d2) en de 2.0d het rpf vervangen worden.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 19:46
door Beans
Er is qua onderhoud meen ik een verschil tussen een 2.0d met en zonder eloys systeem voor roetverbranding, klopt dat?

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 20:40
door AlexV70
Bij de vorige (V70) is de DPF doorgeboord en regeneren weggeschreven net als de EGR. Scheelt ook weer in verbruik.
Ga het bij de XC nog niet doen, merkte wel dat bij het regeneren het verbruik extreem hoog was. Dus hoezo goed voor milieu?
EGR gaat wel dicht.
Ga wel opzoek naar een defecte PDF, tzt doorboren en wegschrijven. Als er dan wijzigingen komen in wetgeving cq wijze van meten, kan de oude er zo weer onder. :bandit:

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 20:49
door V70/2.4D/2003
@Alex: wij moeten binnenkort maar eens contacten onder het genot van koffie. En dan mag je mij het eens haarfijn uitleggen ten aanzien van het dichtzetten van de EGR bij de mijne. Toen het zaakje open lag ben ik best wel geschrokken toen ik zag hoe vol de zaak zat en nu, nu alles schoon is, mag constateren dat hij volgens de BC nu 6,1 ltr/100 km verbruikt ipv 7,3 tot 7,5 ltr/100 km voor de........ehm........"ingreep".

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 21:28
door Fredhead
Bij jouw auto gebeurd dit softwarematig Ger.
Een handige jongen zoals Obbe, of een andere tuner kan dit voor je doen.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 21:31
door Thijs
Ai ai Ger! Je was er altijd zo faliekant tegen!

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 23:18
door 4wielen
Thijs schreef: Ai ai Ger! Je was er altijd zo faliekant tegen!
Inderdaad. Wat zijn principes nog waard...?

Re: Roetfilter

Geplaatst: 21.03.2016 - 23:18
door lint
Opmerkelijk deze opmerking van Ger.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 06:29
door V70/2.4D/2003
Alleen de EGR mannen.......en puur centenkwestie. Ik ga jullie net vertellen hoeveel ik heb afgetikt maar het was veel geld. En ik ben echt geschrokken Hoe de luchtwegen er na 230K vol geslibt waren met smeertroep. Dit "incident" dus niet nog een keer, dat kan "Bruin niet trekken".

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 08:24
door 4wielen
Je gaat iets illegaals doen vanwege kosten. Waar trek je dan een grens? Gestolen goederen kopen? Is ook goedkoper...

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 10:14
door lint
Alleen de EGR dichtzetten moet wel kunnen, het roetfilter blijft zitten begrijp ik.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 15:25
door V70/2.4D/2003
Dat was idd het idee. Geen idee of dat mogelijk is, dat is punt1, en hoe het zit met legaliteit is puntje 2.

Als er daarvoor gespit moet worden in de software wil ik me daar nog eens ernstig op bedenken.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 15:36
door V50 R
Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.

Re: Roetfilter

Geplaatst: 22.03.2016 - 16:24
door 4wielen
V50 R schreef: Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
De auto is dan niet meer conform de typegoedkeuring en dus is het illegaal. Al erg zat dat je je er zelf schuldig aan maakt, maar om dan ook anderen ertoe aan te zetten...