bart simpson schreef:Volvo levert een XC90 V8 omdat de markt het "dicteerde", de aantallen zijn in Nederland overigens wel verwaarloosbaar, Volvo levert een R omdat de markt het "dicteerde", de aantallen? eveneens verwaarloosbaar, Duitsland gaat al stoppen met de R in het volgende modeljaar, waarom? omdat de markt het dicteert...
Ik vind het niet verrassend dat de R eerder uit productie gaat dan de volumemodellen. Nederland is niet echt representatief voor Volvo in het totaal. Zoals je weet is de verkoopmix per land erg verschillend (tgv belastingen, gewoontes, klimaat, drukte ed.)
Het is een feit dat 'topmodellen' een aanzuigwerking hebben op de overige modellen.
Voorbeeldje NedCar: Mitsubishi heeft van de Carisma alleen maar 1.6, 1.8 en dieselmodellen verkocht. Dat heeft het model niet goed gedaan (styling was ook al niet wonderlijk).
Als Volvo alleen maar de middenmoot zou aanbieden dan krijg je toestanden als bij Hyundai waar alles ook kraak nog smaak heeft en vooral niet buiten het gemiddelde valt.
Ander punt: als Volvo zo milieuvriendelijk zou zijn dan zou je:
1. een V10-model moeten aanbieden, zoals ik eerder schetste. Daar passen prima 4 mensen in. Dat doet Volvo natuurlijk niet, want past niet in huidige imago en zal weinig geld genereren.
2. een sigaarmodel à la 3CC moeten aanbieden. En da's ook nog even toekomstmuziek.
Waarom?
Niks milieu.
Omzet.
(en daar is niks mis mee)
Tot slot: de opmerking over FSI-motoren geld volgens mij voor
alle direct ingespoten motoren.
Uiteraard zijn er veel vervuilender motoren dan de FSI (geweest).
Ik denk dat een direct ingespoten motor beslist gezonde perspectieven heeft. Kijk maar naar de diesels, waar iedereen zo enthousiast over is.
In de tijd dat de Fiat Croma en Austin Montego als eerste personenwagens met directe-diesel kwamen werd geklaagd over de takkenherrie.... Kijk waar Volvo nu met z'n D5 is.
Je kunt altijd wel ergens opmerkingen over hebben. Ik probeer het toch iets ruimer te zien.