BMW antwoord...

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

bart simpson schreef:
geestschrijver schreef:Concurreren heet dat
De trend is ook schoner en zuiniger, en dan kunnen zowel Audi als BMW een puntje zuigen aan de 5 cilinder diesel die Volvo levert.
Dat is ook concurreren.
Tja, zo kan Volvo weer wat leren van die FSI-motoren van de Volkswagenclub.

Je kunt niet ontkennen dat de R-modellen een zekere aandacht krijgen die de T5 modellen niet zullen krijgen. Zo'n R verkoopt wellicht niet zo, maar dat is gewoon voor topmodellen. Als de R ervoor zorgt dat mensen eerder een T5 zullen aanschaffen, dan heeft Volvo z'n doel wél bereikt.
Een Golf R32 of Audi RS4 verkoopt ook niet al te veel, maar het zweept wel het imago op (tenminste bij diegene die daar gevoelig voor zijn).

Mij persoonlijk boeit die R geen reet, maar dat wil niet zeggen dat het best een gave poging is.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo levert een XC90 V8 omdat de markt het "dicteerde", de aantallen zijn in Nederland overigens wel verwaarloosbaar, Volvo levert een R omdat de markt het "dicteerde", de aantallen? eveneens verwaarloosbaar, Duitsland gaat al stoppen met de R in het volgende modeljaar, waarom? omdat de markt het dicteert...
Volvo for life
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

bart simpson schreef:
geestschrijver schreef:Concurreren heet dat
De trend is ook schoner en zuiniger, en dan kunnen zowel Audi als BMW een puntje zuigen aan de 5 cilinder diesel die Volvo levert.
Dat is ook concurreren.
Tja, zo kan Volvo weer wat leren van die FSI-motoren van de Volkswagenclub.

Je kunt niet ontkennen dat de R-modellen een zekere aandacht krijgen die de T5 modellen niet zullen krijgen. Zo'n R verkoopt wellicht niet zo, maar dat is gewoon voor topmodellen. Als de R ervoor zorgt dat mensen eerder een T5 zullen aanschaffen, dan heeft Volvo z'n doel wél bereikt.
Een Golf R32 of Audi RS4 verkoopt ook niet al te veel, maar het zweept wel het imago op (tenminste bij diegene die daar gevoelig voor zijn).

Mij persoonlijk boeit die R geen reet, maar dat wil niet zeggen dat het best een gave poging is.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Maurice Pierik schreef:Tja, zo kan Volvo weer wat leren van die FSI-motoren van de Volkswagenclub.
Blij dat je daarover begint, ik hoop oprecht dat Volvo dat onzalige FSI principe nooit toe zal gaan passen, er bestaat een recent TNO rapport over de FSI motoren van VW/Audi waarin men wetenschappelijk onderbouwt constateert dat de fijnstofvervuiling daarvan hoger is dan die van een diesel zonder roetfilter, hun advies was om hierop een roetfilter te monteren ivm het zeer fijne en daardoor ook gevaarlijkere fijnstof dat uitgestoten word, dat advies heeft VAG naast zich neergelegt, waarschijnlijk met idee "wat je niet ziet dat is er ook niet".
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Volvo heeft min of meer een dergelijk principe reeds toegepast op de vorige S40/V40 door de GDI-motor te monteren?
Niet dat die motor zaligmakend is. Onzichtbare fijnstof is een serieus probleem. Maar dat geldt ook voor de (Volvo) diesels. Dat Volkswagen geen roetfilter wil monteren is een centenkwestie. Kwestie van de nodige druk, en het komt er op.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Maurice Pierik schreef:Volvo heeft min of meer een dergelijk principe reeds toegepast op de vorige S40/V40 door de GDI-motor te monteren?
Niet dat die motor zaligmakend is. Onzichtbare fijnstof is een serieus probleem. Maar dat geldt ook voor de (Volvo) diesels. Dat Volkswagen geen roetfilter wil monteren is een centenkwestie. Kwestie van de nodige druk, en het komt er op.
Alleen heeft men op de leus "milieuvriendelijk" geen enkel recht, er is namelijk geen vervuilender benzinemotor te koop dan een FSImotor.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

en in FSI motoren moet je ook nog Benzine met octaangetal 98 gooien dus je bent ook nog bakken geld kwijt aan (te) dure brandstof
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

bart simpson schreef:Volvo levert een XC90 V8 omdat de markt het "dicteerde", de aantallen zijn in Nederland overigens wel verwaarloosbaar, Volvo levert een R omdat de markt het "dicteerde", de aantallen? eveneens verwaarloosbaar, Duitsland gaat al stoppen met de R in het volgende modeljaar, waarom? omdat de markt het dicteert...
Ik vind het niet verrassend dat de R eerder uit productie gaat dan de volumemodellen. Nederland is niet echt representatief voor Volvo in het totaal. Zoals je weet is de verkoopmix per land erg verschillend (tgv belastingen, gewoontes, klimaat, drukte ed.)
Het is een feit dat 'topmodellen' een aanzuigwerking hebben op de overige modellen.

Voorbeeldje NedCar: Mitsubishi heeft van de Carisma alleen maar 1.6, 1.8 en dieselmodellen verkocht. Dat heeft het model niet goed gedaan (styling was ook al niet wonderlijk).
Als Volvo alleen maar de middenmoot zou aanbieden dan krijg je toestanden als bij Hyundai waar alles ook kraak nog smaak heeft en vooral niet buiten het gemiddelde valt.

Ander punt: als Volvo zo milieuvriendelijk zou zijn dan zou je:
1. een V10-model moeten aanbieden, zoals ik eerder schetste. Daar passen prima 4 mensen in. Dat doet Volvo natuurlijk niet, want past niet in huidige imago en zal weinig geld genereren.
2. een sigaarmodel à la 3CC moeten aanbieden. En da's ook nog even toekomstmuziek.
Waarom?
Niks milieu.
Omzet.
(en daar is niks mis mee)

Tot slot: de opmerking over FSI-motoren geld volgens mij voor alle direct ingespoten motoren.
Uiteraard zijn er veel vervuilender motoren dan de FSI (geweest).
Ik denk dat een direct ingespoten motor beslist gezonde perspectieven heeft. Kijk maar naar de diesels, waar iedereen zo enthousiast over is.
In de tijd dat de Fiat Croma en Austin Montego als eerste personenwagens met directe-diesel kwamen werd geklaagd over de takkenherrie.... Kijk waar Volvo nu met z'n D5 is.

Je kunt altijd wel ergens opmerkingen over hebben. Ik probeer het toch iets ruimer te zien.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ maurice, we vullen elkaar wel lekker aan....
Volvo for life
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Hoe je het ook bekijkt een merk als volvo of welk ander merk dan ook gaat het om 1 ding. Omzet. En als je daarvoor een type auto hebt als bijvoorbeeld de R serie die niet zo goed verkoopt maar wel imago bouwt zullen ze die wel houden.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”