Pagina 1 van 1
Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 22.03.2016 - 17:02
door Duufje
Vandaag monteur van laadpunt bij de zaak gehad in verband met een storing in lampje laadpunt. De monteur had laadpunt snel gefixed maar gaf aan dat de laadstroom nogal fluctueerde. Dit zou meer voorkomen met de XC 90 omdat de stekker te los zit in het contact. Iemand hier ook ervaring mee ?
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 22.03.2016 - 20:23
door Paul
Nee geen last van, maar ik merkte wel op dat de auto sinds hij een update heeft langer doet over het laden. Nu vraag ik me af eigenlijk of het niet gewoon mijn Nuonlaaddoos aan de muur is, dat de electricien hem te zacht heeft afgesteld, maar geen idee hoe ik dat weer kan zien.
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 25.03.2016 - 11:48
door RoaldH
Paul schreef:
Nee geen last van, maar ik merkte wel op dat de auto sinds hij een update heeft langer doet over het laden. Nu vraag ik me af eigenlijk of het niet gewoon mijn Nuonlaaddoos aan de muur is, dat de electricien hem te zacht heeft afgesteld, maar geen idee hoe ik dat weer kan zien.
Het laatste stukje van 45 naar 50km "doet" hij maar met 0,35A...
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 25.03.2016 - 20:27
door vaudi
@RoaldH.
Het laatste stukje van 45 naar 50km "doet" hij maar met 0,35A...
Hoe kom je daar achter? Kun je dat zien aan je app?
Had laats ook dat ik dacht. nu na 3.5 uur moet die vol zijn. Maar dat was niet het geval. Vroeger binnen 3.5 uur. op 13A. Gewoon thuis met standaard snoer.
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 25.03.2016 - 21:23
door SRI
Ampere kun je zien als je bv n aparte groep hebt met meter. Of als je zon verbruiksapparaatje ertussen zet, al weet ik niet of die tot 16A gaan.
Ik had laatst dat ik dacht dat t langer duurde, 2 uur 3 kwartier, was eerder dacht ik 2 en half uur. Kan t ook mis hebben. Wat me opviel was dat ik op kantoor 12,5A kan met 230v dus iets van 2800 watt, ofwel, 2.8Kwh per uur. Thuis heb ik 215v, dik 100 watt minder, Dus dan ook langer laden volgens mij. Ofwel, volgens mij maakt voltage ook nog uit. Overigens wel grappig, zolang het niet om de Kwh gaat, maar functioneren van een apparaat, zou 215v, ervan uitgaande dat apparaat dat goed kan hebben, dus zorgen voor lager stroomverbruik...!
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 26.03.2016 - 00:10
door FlorisV
RoaldH.
Het laatste stukje van 45 naar 50km "doet" hij maar met 0,35A...
Bedoel je dat jij bij een volgeladen accu, 50km elektrische actieradius hebt (althans dat geef de auto dan aan).
Na het opladen geeft mijn t8 35km in de hybridestand aan en in pure ongeveer 38km.
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 26.03.2016 - 17:19
door Ernst64
SRI schreef:
Overigens wel grappig, zolang het niet om de kWh gaat, maar functioneren van een apparaat, zou 215V, ervan uitgaande dat apparaat dat goed kan hebben, dus zorgen voor lager stroomverbruik...!
Helaas, om een apparaat te laten functioneren, moet je energie toevoeren. De energie die je toevoert is het product van spanning en stroom. Is de spanning laag en de stroom gelijk, voer je minder energie toe en functioneert het apparaat niet optimaal. Je hebt wel een lager verbruik, maar ook lagere prestaties (en waarschijnlijk een lager rendement). 10% onderspanning is meestal geen probleem, maar bij dezelfde prestaties, gaat de stroom omhoog, het rendement omlaag en verbruik je uiteindelijk meer energie dan bij 230V.
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 26.03.2016 - 17:33
door SRI
Ernst64 schreef:
Helaas, om een apparaat te laten functioneren, moet je energie toevoeren. De energie die je toevoert is het product van spanning en stroom. Is de spanning laag en de stroom gelijk, voer je minder energie toe en functioneert het apparaat niet optimaal. Je hebt wel een lager verbruik, maar ook lagere prestaties (en waarschijnlijk een lager rendement). 10% onderspanning is meestal geen probleem, maar bij dezelfde prestaties, gaat de stroom omhoog, het rendement omlaag en verbruik je uiteindelijk meer energie dan bij 230V.
Mmm, jammer....dacht een ei van columbus te hebben gevonden. Net zoiets als de perpetuem mobiel, of hoe t ook alweer heette...
Re: Te los zitten van stekker in stopcontact T8
Geplaatst: 26.03.2016 - 17:54
door Conradi
De lader zit in de auto, de 'laadpaal' zorgt alleen voor beveiliging van alles buiten de auto. De interne lader werkt met een step up. De XC90 heeft hoogspanningsbatterijen, en dus moet de spanning eerst omhoog naar 400V dacht ik. Dat systeem heeft een brede ingangsbereik, zodat je zelfs nog met 110 V kunt laden. Je 215 volt is dus geen probleem Zoals al gezegd gaar het om de totale energie, dus spanning maal stroom. Bij lagere spanning of stroom, neemt de duur dus evenredig toe.
Ik heb een laadpunt met stroommeter. Daarmee laad ik met 13A, maar de auto trekt niet meer dan 12,5A. Later bouwt 'ie dat in stappen af tot uiteindelijk 0,5A als de accu zo ongeveer vol is. Daarna schakelt 'ie echt uit en verbruikt dus geen stroom meer.