Pagina 1 van 1

opladen plannen

Geplaatst: 24.03.2016 - 20:52
door kareldn
Hallo Allen,

Vandaag mocht ik mijn xc90 T8 in ontvangst nemen, joepie :D

Als ik deze vanavond in de stekker stak, begon deze gelijk op te laden wat me normaal lijkt. Maar is er ook een mogelijkheid om het opladen pas te laten starten vanaf 21.00u? Vanaf dan beginnen de daluren en is het opladen goedkoper.

Ik heb hier achter gezocht maar niet onmiddelijk gevonden...

Alvast bedankt

Re: opladen plannen

Geplaatst: 24.03.2016 - 21:22
door thavipah
Hoi Karel, gefeliciteerd met je nieuwe XC90! Veel veilige kilometers toegewenst. Er is (voor zover ik weet) geen mogelijkheid tot uitgesteld opladen (in ieder geval niet vanuit de app).

Re: opladen plannen

Geplaatst: 24.03.2016 - 21:57
door Msuidgeest
Als dat de thuissituatie betreft kun je in de meterkast of nabij het laadpunt een tijdklok monteren die inderdaad pas inschakelt op de goedkope tijden. Let er dan wel op dat die tijdklok een hoogvermogens relais schakelt want er moet wel 16 ampère doorheen: een tijdklok zelf kan slechts een paar ampères doorlaten en is niet geschikt voor grote stromen.

Re: opladen plannen

Geplaatst: 25.03.2016 - 00:01
door hvt
Msuidgeest schreef: Als dat de thuissituatie betreft kun je in de meterkast of nabij het laadpunt een tijdklok monteren die inderdaad pas inschakelt op de goedkope tijden. Let er dan wel op dat die tijdklok een hoogvermogens relais schakelt want er moet wel 16 ampère doorheen: een tijdklok zelf kan slechts een paar ampères doorlaten en is niet geschikt voor grote stromen.
Ook als er op de tijdklok wel staat dat hij 16 ampère kan schakelen, zou ik er ook een goed relais tussen zetten.

En gefeliciteerd met de xc90.

Re: opladen plannen

Geplaatst: 25.03.2016 - 12:50
door kareldn
Bedankt voor de info.

Bij de meeste tijdsschakelaars staat 16A vermeld, dat is dus geen probleem. Ik weet wel niet goed wat jullie bedoelen met die relais, hebben jullie daar soms een link van?

Re: opladen plannen

Geplaatst: 25.03.2016 - 21:52
door Msuidgeest
Ik heb wel wat voorbeelden. Een autorelais die je met 12 volt aanstuurt, bijvoorbeeld de achterruitverwarming. En een grootvermogensrelais die je kunt vinden in grote schakelkasten, aangestuurd wordt door 230 volt en in staat is om een zware elektromotor in te schakelen. En die laatste is wat ik bedoel.

Re: opladen plannen

Geplaatst: 25.03.2016 - 23:03
door hvt
En dan dat vermogensrelais op een rail klikken samen met een tijdklok als onderstaande.
De tijdklok het relais laten schakelen en het relais de fase en de nul van de lader.

Tijdklok en relais kan, indien genoeg ruimte, in de groepenkast ingebouwd worden gelijk achter de automaat.
Kan ook in een losse kast.
Lijkt misschien wat omslachtig, maar dan heb je wel een betrouwbaar systeem.

Re: opladen plannen

Geplaatst: 26.03.2016 - 18:54
door kareldn
Spijtig dat er geen relais bestaat dat je gewoon kan inpluggen. Eens je met het rail systeem begint is het inderdaad al snel omslachtig...

Re: opladen plannen

Geplaatst: 26.03.2016 - 22:38
door Msuidgeest
Als je toch besluit een laadpunt te laten aanleggen zijn deze kosten hierboven nihil ...

Re: opladen plannen

Geplaatst: 27.03.2016 - 11:37
door kareldn
Hallo mark,

Ik heb niet besloten om een laadpunt te installeren, ik vroeg me enkel af hoe ik het opladen kon plannen.

Spijtig toch dat het plannen niet gewoon in de auto kan ingesteld worden, ik heb begrepen dat dit bij bvb BMW wel kan.

Maar heb wel weer heel wat bijgeleerd, waarvoor dank!

Re: opladen plannen

Geplaatst: 27.03.2016 - 23:37
door Conradi
Waarom de T8 het niet kan plannen, blijft een groot mysterie. De V60 PIH kan het wèl ;)

Laden in daluren moet bij je passen. Wij laden direct op voor de volgende rit. De batterij van de T8 is te klein om meerdere ritten te maken en dus enkel 's avonds te laden. Als je Piek- en Daluren gebruikt, ben je overdag duurder uit,toch?

Re: opladen plannen

Geplaatst: 28.03.2016 - 12:19
door thavipah
Ik ben thuis overgestapt op een gelijk tarief. Dat geeft de mogelijkheid om de hele dag door te laden zonder voor of nadelen op het tarief.