Pagina 1 van 1

Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 10:00
door Redalert
Goedemorgen,

Ondanks dat ik niet nieuw ben op dit forum, is dit wel mijn eerste post. Sinds september 2015 bezitten we een V70 my2012 T5 met 146.000 km op de teller. Helaas heeft de geartronic een eigenaardigheid die er volgens de dealer niet uit te krijgen is. Als we de automaat laten schakelen zijn er geen problemen. Alles netjes tot en met de 6de versnelling. Indien we dan echter de CC inschakelen schakelt de automaat standaard van 6 naar 5 en loopt het toerental ook 500 toeren op. Alleen handmatig is de 6de versnelling dan weer in te schakelen. Kent iemand dit probleem?

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 10:43
door Ernst64
Dit is geen schakelprobleem van de GT, maar een probleem vanuit de CC en tevens een heel concreet probleem dat zich kennelijk altijd onder dezelfde omstandigheden voordoet, dus oplosbaar is. Het lijkt alsof de sportstand wordt ingeschakeld bij het inschakelen van de CC. Je geeft niet aan dat de auto dan gaat versnellen, dus een verkeerde terugkoppeling van de snelheid is het niet. Meten wat er gebeurd, is weten. De dealer moet dit kunnen oplossen en stuurt je nu met een kluitje het riet in.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 12:34
door Redalert
Bedankt voor het snelle antwoord Ernst64. Vooropgesteld dat ik een leek ben op technisch gebied en niet alle ins and outs ken van elk type volvo kan ik als aanvulling vermelden dat mijn volvo geen aparte sportstand kent. Tijdens het terugschakelen naar 5 versnelt de auto niet en alleen het toerental verandert. De dealer heeft al verschillende malen doorgemeten en zelfs een computer gewisseld. Tijdens de metingen zijn er logbestanden uit de computer gerold die ook geen resultaat opleverden.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 13:27
door Thijs
Alle geartronics hebben een sportstand. De pook naar links duwen activeert deze op jouw model als ik me niet vergis.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 13:36
door dbosker
Dat is niet per definitie een sportstand. In die stand kun je handmatig schakelen.
Op mijn S60R heb ik ook een sportstand, bak schakelt wel automatisch, maar laat de motor meer toeren maken dan in normale stand (zelfde trouwens bij de XC90).

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 13:57
door Thijs
Geartronic-sportstand (s)

De sportstand... bla bla...

De sport-stand is te activeren door de hendel vanuit stand D helemaal naar rechts in de stand =/- te zetten. Op het informatie display verandert het teken D in S.

Aldus de manual..

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 20:46
door dik999
zal er eens op letten bij mij. Heb er geen last van wanneer ik cc inschakel denk ik

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 27.03.2016 - 20:49
door Discovery
Voor alle duidelijkheid, als je een T5 hebt, dus de Ford ecoboost 2.0T met 240 pk dan heb je een powershift, niet een geartronic. En die heeft inderdaad geen sportstand.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 05:49
door Thijs
Ah, dat is een verschil idd.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 14:04
door BlackcurrantV70
Er zijn ook geartronics zonder sportstand hoor, onze C70 D3 onder andere, je kan wel handmatig schakelen door de pook opzij te duwen maar er is geen sportstand zoals in mijn XC70.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 14:14
door rsnhakan
Heeft je dealer al geprobeerd de Geartronic opnieuw in te leren? Lijkt mij een sw fout.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 15:39
door Thijs
Zou het kunnen zijn dat het te maken heeft dat de dtsc uit staat, dat is ook een soort sport modus toch?

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 16:29
door dbosker
BlackcurrantV70 schreef: Er zijn ook geartronics zonder sportstand hoor, onze C70 D3 onder andere, je kan wel handmatig schakelen door de pook opzij te duwen maar er is geen sportstand zoals in mijn XC70.
Zie mijn post.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 28.03.2016 - 22:50
door Redalert
De software is ook al opnieuw ingelezen, helaas zonder resultaat. Ik denk dat de dealer zonder verdere opties zit en dat ik ermee moet leren leven.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:51
door Thijs
Das toch vreemd..

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:57
door V-driver
Volgens mij is de GT in de V70 NN adaptief en heeft geen sport of winterstand. Handmatig schakelen is wel mogelijk.

Volgens mij als je de bak in zn geheel reset zal hij alles wat ie tot nu gewoon was overboord gooien en helemaal vanaf "nul" zich opnieuw aanleren. Volgens mij is dat de oplossing als er technisch geen oorzaak te vinden is.

Is mijn lekenidee....

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 29.03.2016 - 12:46
door Ernst64
We dwalen af. Er is al vastgesteld dat het geen Geartronic, maar een Powershift betreft. Deze bak kent geen sportstand waarbij automatisch naar een lagere versnelling wordt geschakeld. Terug naar het probleem van Redalert. Waarom ontvangt de bak het commando terugschakelen? Er is nog een commando waarop de bak terugschakelt en dat is de kickdown. Dit commando naar de CEM komt voort uit de gaspedaalsensor en ook het commando inschakelen CC, gaat naar de CEM. Nu is er al een computermodule uitgewisseld, dat zal de CEM (central electronic module) dan geweest zijn? De gaspedaalsensor is ook verbonden met de ECM (engine control module) en deze stuurt de gasklep en de bak aan. Is misschien de ECM gewisseld? Wanneer de dealer het niet kan meten (voor mij onbegrijpelijk) zijn er in mijn ogen drie kandidaten, de CEM, de gaspedaalsensor en de ECM. Leren ermee te leven zou voor mij geen optie zijn.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 05.04.2016 - 18:00
door Redalert
Er is een nieuwe afspraak gemaakt met de dealer. Ze willen de v70 aan de computer hangen en dan Volvo Zweden in laten loggen om mee te kijken en eventueel parameters aan te passen. Ze houden het op een softwareprobleem. Ik ben benieuwd.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 24.04.2016 - 15:28
door Redalert
Het probleem is opgelost. Het bleek da de software die de dealer gebruikte de fout genereerde. Via een remote met Volvo vanuit Zweden is een correcte versie geïnstalleerd en werkt alles weer naar behoren. De aanhouder wint altijd.

Re: Schakelprobleem Geartronic V70 My2012

Geplaatst: 24.04.2016 - 15:43
door AlexV70
Heel bijzonder. Is de fout erin gekomen via een update? Want dan zouden ook anderen het moeten (?) hebben.
Wel mooi dat de dealer (en jij) vol gehouden hebben.