Uitlaatspruitstuk verwijderen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
volvodelft
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.03.2016 - 16:46

Hoi allen,

Ik ben nieuw op het forum. Op het moment ben ik bezig met het vervangen van de cilinderkoppaking van een 440 met de B18U motor. Bijna alles is los, ik moet alleen nog het in- en uitlaatspruitstuk verwijderen, en hier zit ik nu even vast.
De spruitstukken zitten namelijk nog vast met 2 moeren, die tussen de spruitstukken zitten maar waar ik niet bij kan. Volgens mij kan ik hier niet bij doordat deze kap (zie foto) nog op het uitlaatspruitstuk zit, op deze kap zat een slang die naar de luchtinlaat loopt. De kap zit wel los maar ik krijg hem niet weg doordat er bouten van het uitlaatspruitstuk in de weg zitten. De uitlaatbocht zit nog handvast, ook te zien op de foto, die wilde ik even laten hangen tot ik de laatste moeren los heb. Heeft iemand tips voor het verwijderen van deze kap en de spruitstukken?

Groet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Je bent goed op weg, die kap moet er inderdaad vanaf.
Beetje kracht mag wel, kapje kun je met de hang terug buigen als het nodig is.
IK denk dat je de uitlaat even moet opknopen of een houten blok eronder, die bouten moeten eruit, dan krijg je het spruitstuk ook beter weer gemonteerd.
Veel kruipolie erop, begin daar maar eens mee.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
volvodelft
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.03.2016 - 16:46

De uitlaat ligt nu op blokken, maar die bouten komen er niet uit. Er zit ook geen vlakke kant op waarop ik aan kan grijpen, is hier een trucje voor? Ik heb het al even met een tang op het ronde deel geprobeerd, maar het is lastig kracht zetten in die kleine ruimte terwijl je over het blok hangt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvodelft
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.03.2016 - 16:46

Om nog even terug te komen op het hele verhaal. Het is niet gelukt enkel het spruitstuk te verwijderen, dus alles er met kop en al afgepakt en op deze manier ook weer teruggezet. Deze week de laatste dingen monteren, even duimen en hopelijk kan ie dan de weg weer op.

Groet!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heb ik ook gedaan bij mn eerste volvo , als je spruitstuk losmaakt moet je eigenlijk nieuwe pakking monteren, nu hoeft dat niet.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

volvodelft schreef: De uitlaat ligt nu op blokken, maar die bouten komen er niet uit. Er zit ook geen vlakke kant op waarop ik aan kan grijpen, is hier een trucje voor? Ik heb het al even met een tang op het ronde deel geprobeerd, maar het is lastig kracht zetten in die kleine ruimte terwijl je over het blok hangt.
Normaal gesproken draai je op een tapeind dan 2 moeren. De onderste houdt je vast met een sleutel terwijl je de bovenste er met een tweede sleutel erg strak tegenaan draait. Daarna kun je (meestal) het draadeind met de onderste moer uitdraaien.
C40 Ultimate Twin
volvodelft
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.03.2016 - 16:46

Dank voor de tip! Is allemaal gelukt, het zit netjes in elkaar en rijdt weer top.

Groet!
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

Je kan ook een speciale dop gebruiken om tap einden te verwijderen,ieder goed sleutelmerk heeft die en zijn niet zo duur.Makkelijker is het als je dat tapeinde rood gloeiend kan opwarmen, alle roest en onzuiverheden verbranden .
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”