Pagina 1 van 1

Turbo gat T4

Geplaatst: 29.03.2016 - 18:22
door Darmee
Na 8 trouwe jaren overweeg ik mijn D5 GT in te ruilen voor een veel jongere T4 GT. Omdat ik niet meer zoveel kilometers maak is diesel niet meer nodig. Dit weekend een proefritje gemaakt in een jonge V70 T4 met veel opties. Prima auto, stuurt wat strakker dan het vorige model. Ondanks het lagere koppel dan de diesel niets aan te merken op de prestaties. Wat me wel opviel is dat er nogal een turbogat is: als je accelereert moet eerst de turbo op gang komen. Bij mijn wat getunede D5 (motor van de eerste generatie) gaat dat veel soepeler.

Zijn er tuners die die dat turbogat kunnen verminderen?

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 29.03.2016 - 18:26
door lint
Vast wel maar verwacht er geen wonderen van. Een benzine turbomotor is moeilijker te tunen op dat gebied dan een diesel turbomotor.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 29.03.2016 - 20:17
door MartijnAbel
Darmee schreef: Na 8 trouwe jaren overweeg ik mijn D5 GT in te ruilen voor een veel jongere T4 GT. Omdat ik niet meer zoveel kilometers maak is diesel niet meer nodig. Dit weekend een proefritje gemaakt in een jonge V70 T4 met veel opties. Prima auto, stuurt wat strakker dan het vorige model. Ondanks het lagere koppel dan de diesel niets aan te merken op de prestaties. Wat me wel opviel is dat er nogal een turbogat is: als je accelereert moet eerst de turbo op gang komen. Bij mijn wat getunede D5 (motor van de eerste generatie) gaat dat veel soepeler.

Zijn er tuners die die dat turbogat kunnen verminderen?
Kan wel zijn dat de turbo op de T4 gewoonweg groter is dan die op de D5. Dan loop je er tegen aan dat er een groter turbogat is.
Ongetwijfeld is er wat met tuning te behalen, een soepeler vrij komen van je motorvermogen bijvoorbeeld, waardoor het turbogat minder merkbaar is.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 29.03.2016 - 21:49
door PGV90
Is het een oudere T4 (de 1.6 met 180 pk) of de nieuwste T4 (2.0 met 190 pk)?

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 30.03.2016 - 19:47
door nklaver
Mijn 1.6 T4 PowerShift heeft de PoleStar behandeling gehad (200pk / 285nm). De fabriekswaarden zijn 180pk en 240nm (+30nm overboost).

Na de update pakt de auto wat eerder op (minder vertraging bij wegrijden en wat sneller na het schakelen. Ook is die minder snel buiten adem. Ieder jaar is de polestar behandeling wel een keer in de aanbieding en kan je deze voor zo'n 700 euro laten uitvoeren. Ik ben er tevreden over. Auto rijd uitstekend! Voor de behandeling ook maar nu nog een beetje beter ;-)

Enige minpunt is dat Volvo z'n auto's eigenlijk zo standaard al had moeten maken.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 01.04.2016 - 21:46
door Darmee
Dank nklaver. Dat is info waar ik wat aan heb.

PGV70: Het is de 1.6. Weet jij meer te vertellen over die 2.0? Is die wat vlotter dan de 1.6?
En sinds wanneer wordt die 2.0 geleverd?

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 02.04.2016 - 13:27
door Volvolof
Heb je in een T4 met powershift transmissie gereden ?
Ik heb de T4 met handbak en mijn ervaring is juist dat het turbogat reuze meevalt. Veel minder dan bij een D2 die een vergelijkbaar koppel heeft. Wel boven de 2000 toeren houden als je van de overboost gebruik wilt maken

De PS transmissie laat de motor lang laag in de toeren zitten, waardoor trage reactie. Je moet echt flink doortrappen en vervolgens schakelt die een paar trappen terug en gaat die er als een haas vandoor. Heb wel begrepen dat met polestar tuning ook de PS bak sneller reageert, dus wellicht een stuk aangenamer.

btw: die T4 2.0 (de automaatversie is dan een GT ipv PS) is pas geleverd vanag MY 2016

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 02.04.2016 - 21:42
door PGV90
PGV70: Het is de 1.6. Weet jij meer te vertellen over die 2.0? Is die wat vlotter dan de 1.6?
En sinds wanneer wordt die 2.0 geleverd?
[/quote]

Als ik het goed heb is de nieuwsste T4 (een Volvo 2.0 moter met 190 pk) leverbaar vanaf modeljaar 2016, dus vanaf midden 2015;
en vanaf dat moment is ook de Powershift automaat vervangen door een 6-traps Geartronic.

Ik heb nog een 'oudere' T4 (1.6, Ford moter, met 180 pk) handgeschakeld en moet zeggen dat die super bevallen is.
Heb er nu 145.000 km mee gereden, ook vakanties, zwaar beladen door de bergen, en had ruim voldoende vermogen en koppel.
Geen last van turbogat, soms wel even terugschakelen van 6 naar 5.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 04.04.2016 - 18:02
door Darmee
Dank voor jullie reacties. Ik ben er uit:
Die oude diesel heeft weinig inruilwaarde. Dus ik rij lekker een paar jaar door zonder afschrijving totdat er een dure reparatie komt. Hopelijk zijn er dan twee liter T4's met wat ervaring voor de helft van de nieuwprijs op de markt

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 12.06.2016 - 18:14
door Darmee
Er stond zo'n mooie blauwe V70 Limited Edition Luxury Line met maar 70.000 km bij Volvo Service Hardenberg dat ik het toch niet kon laten.
Daar begrepen ze mijn probleem met het turbo gat. Zij konden het Bosch systeem ook zo tunen dat het turbo gat aanzienlijk minder is geworden. Nu nog wat oefenen met de gasvoet zodat de auto niet wegspringt, maar netjes optrekt; gaat wel lukken. Ook moet ik er nog even aan wennen dat zo'n benzine motor wat minder koppel heeft dan een oliestook. Dus even nadenken bij inhaalmanoeuvres op tweebaanswegen, want die gaan nu niet meer zo snel als ik gewend was met de diesel. Wel zo veilig.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 12.06.2016 - 22:16
door PGV90
Gefeliciteerd; dat gaat vast wennen.
Is het er eentje van eind 2011, met Sensus systeem?
Foto altijd leuk om te zien.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 14.06.2016 - 19:37
door Darmee
Bedoel je die met het vaste beeldscherm in het dashboard? Die is het inderdaad.

Re: Turbo gat T4

Geplaatst: 15.06.2016 - 23:50
door PGV90
Yes, vaste beeldscherm, volgens mij is dat vanaf ergens midden 2011,
en dus niet meer het om hoog / omlaag schuivende scherm.
Zie elders op het forum, nu ook 'gratis' kaartupdates beschikbaar na een software update voor dat model Sensus.