Een aantal weken geleden heb ik een spoiler voor een S70 op de kop weten te tikken bij de lokale sloop, het leek mij een goed idee om een kleine tutorial te schrijven over hoe je deze het beste kan monteren (denk bij de meesten wel bekend).
Een aantal week terug heb ik op de sloop een (kleur) matchende spoiler gevonden voor mijn S70, deze zat gemonteerd op een T5 en was reeds voorzien van de correcte kleurcode waardoor ik niks hoefde te spuiten.
Het demonteren is enigszins provisorisch, de beugeltjes aan de zijkant losdraaien met een inbussleutel en met een verfsteker o.i.d. de kit-tape van Volvo eraf steken. kanttekening hierbij is wel, de gehele Volvo is (zo goed als) roest vrij, behalve de inbusboutjes die de klemmetjes in de spoiler bevestigen, deze waren bij mij helemaal vastgeroest en waren heel lastig te verwijderen (1 bout helemaal niet meer, was geheel vastgeroest en de kop ook waardoor deze doordraaide).
Voor het monteren van de spoiler heb ik speciale industriële zwarte kit gebruikt, deze is elastisch maar houdt sterk vast en heeft een goede tolerantie voor warme en koude temperaturen. Dit maakt de kit uitermate geschikt voor het monteren van de spoiler en hierdoor hoefde ik geen ruiten kit te gebruiken welke vaak wordt aanbevolen her en der op het internet bij verschillende modellen spoilers. Let erop dat je altijd elastisch blijvende kit gebruikt! Wederom een kanttekening, je kunt losse spoiler bevestigingskits bestellen bij de dealer (best.n. 1399 411-6), kosten zijn dan 37.- geloof ik dat de magazijnbeheerder van mijn Volvo dealer zei (vond ik te duur dus heb gewoon kit gepakt).
Je maakt de onderkant van de spoiler goed schoon, haalt alle kit resten eraf en maakt de bevestigingspunten goed schoon/glad. Daarna reinig je de onderkant van de spoiler ook gelijk want je kunt er nu namelijk makkelijk bij.
Na het reinigen van de spoiler en het schoonmaken van de auto (zand/stof etc eraf halen), pak je de spoiler en pas je goed uit waar je de spoiler moet plaatsten, hij dient op een bepaalt punt van de achterklep te komen zodat hij goed recht en strak op de auto ligt. Als je de beugeltjes erbij hebt, kun je deze op precies het juiste punt fixeren. In mijn geval waren de beugeltjes niet meer bruikbaar en moest ik het zonder doen, dit is prima te doen, maar doe het even met 2 man zodat je het van 2 kanten goed uit kunt meten. Ontvet de oppervlakken van zowel de achterklep als het gedeelte van de spoiler wat contact dient te maken met de auto, teken dan even tijdelijk af met een stift o.i.d. wat geen markeringen achterlaat op de lak waar de spoiler gemonteerd gaat worden.
Pak de kit die je gaat gebruiken en kit het gehele raakvlak van spoiler en van de auto in (niet te dik maar er mag wel ruim kit op). Plaats nu de spoiler in 1 keer op de juiste plek, anders krijg je uiteraard gesmeer met kit. indien je de beugels in goede conditie hebt, monteer deze op de juiste plek en laat deze de spoiler fixeren. Heb je de beugels niet of wil je op safe spelen ook met de beugels, pak 2 stukken karton en leg deze op de uiteindes en leg hier een zwaar stuk metaal/steen op zodat deze de spoiler op zijn plek houdt. Dit voorkomt schuiven/glijden van de spoiler en zorgt voor een goed contact met de achterklep. Boren is niet vereist!
Werk nu de punten bij waar de kit langs de randen van de spoiler gelopen is (dit voorkom je toch niet want je wilt niet te weinig kit gebruiken hierdoor krijg je gaten in de randen van je gekitte oppervlak). Je kunt makkelijk met wat ontvetter de kit resten van de randen afstrijken en een mooie gladde rand creëren zodat het optisch goed lijkt.
Laat de kit 24 uur uitharden en je kunt de gewichten verwijderen en je nieuwe spoiler "proberen" op de snelweg.
De Volvo montage kit bestaat uit 2 beugeltjes en 2 kit-tape plakkers, ik ben echter van mening dat een goede kit (over het gehele oppervlakte) een beter houvast heeft.
Je kunt ook een set verzwaarde achterklep gasveren bestellen bij de dealer, prijs weet ik niet precies.
Spoiler monteren S70
Voor kenners: de "Roffel"
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
TheDutchTango
Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors