Pagina 1 van 1

HU 1205

Geplaatst: 13.08.2006 - 12:51
door Robbedoes
April dit jaar heb ik mijn 240 van '92 met 430.000 op de teller verruild voor een V70 2.4 170pk van oktober 1999.

Ik wil een bigfront radio 605 of SC 805 of een HU 1205 navigator aanschaffen en uit het napluizen van diverse sites maakte ik op dat in mijn auto (V70's geproduceerd vanaf mei '99) de grote groene + grijze stekkers aanwezig dienen te zijn. Vreemd genoeg trof ik echter twee zwarte stekkertjes aan, een brede en een normale. Kennelijk was de info niet helemaal juist of is er zeer ingenieus aan mijn auto gerommeld.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen, behalve de stekkertjes in elkaar klikken, als ik een hu1205, hu605 resp. SC805 wil aansluiten. Maw heb ik verloopstekkertjes nodig, waar zijn deze dan verkrijgbaar en/of moet ik nog op zoek naar losse draadjes voor bv. het juiste signaal (snelheid) voor de hu1205.

Tenslotte stuitte ik achter het dashboard nog op een onderdeeltje waarvan ik benieuwd ben wat het is. Het is zwart, cilindrisch, circa 2 cm diameter en 5 cm lang, zit aan een stekkertje, er lijkt een bimetaaltje en een ronddraaiend schoepje in te zitten. Er staat ook een (part- ?) nummer op: 3524841 - 4970. Wellicht is er een onderdelen-fanaat die mij bij dit raadsel kan helpen.

Alvast bedankt,
Groet, Robert

Re: HU 1205

Geplaatst: 13.08.2006 - 16:07
door marzz
Robbedoes schreef:
Tenslotte stuitte ik achter het dashboard nog op een onderdeeltje waarvan ik benieuwd ben wat het is. Het is zwart, cilindrisch, circa 2 cm diameter en 5 cm lang, zit aan een stekkertje, er lijkt een bimetaaltje en een ronddraaiend schoepje in te zitten. Er staat ook een (part- ?) nummer op: 3524841 - 4970. Wellicht is er een onderdelen-fanaat die mij bij dit raadsel kan helpen.
Klinkt als de voeler voor de automatische airco.

Geplaatst: 13.08.2006 - 17:21
door CeeBee
Verloopstekkers van oud naar nieuw zijn bij de dealer te koop, en dat ding onder je dash is idd detempsensor vd airco, deze hoort achter het kleine roostertje rechts onder je tellers.

Geplaatst: 13.08.2006 - 22:05
door theboz
de bus die gevonden heb is inderdaat van temperatuur voeler( binnen) hoort vast tezitten in dashboard rechts van stuur hier zit een rooster daar achter
gr theboz

Geplaatst: 13.08.2006 - 23:22
door Robbedoes
Bedankt!!!

Ik zie zo 123 onder het dashboard geen rooster, alleen een soort zwart pijpje. Kan iemand wellicht nog wat gerichte aanwijzingen geven waar ik met dat "voelertje" heen moet.

Nog even mbt HU1205: dus alleen verloopstekkertjes en verder geen gepruts nodig?

Groet, Robbedoes

Geplaatst: 13.08.2006 - 23:35
door Hans
wellicht moet je nog een snelheidssignaal wegpakken ergens.
Ik geloof dat alleen de x40 modellen echt plug and play zijn voor de HU-1205.
Maar de volvo garage kan je hier heel vlot bij helpen. En anders iemand met Vadis ook.

Geplaatst: 06.09.2006 - 21:59
door Robbedoes
Ik heb inmiddels een HU-1205. Moest verloopstekkertjes hebben die bij Volvo nauwelijks te verkrijgen bleken, ca. 10 dealers gebeld. Uiteindelijk gelukt: eur 38,- Vervolgens merkte ik dat ook voor de antenneaansluiting een verloopkabeltje nodig was: eur 18,-. Nooit geweten dat ik bereid was om zo'n 125 gulden voor een paar verloopstekkertjes neer te leggen (bij dit soort prijzen wordt Wilders in me wakker en reken ik weer guldens).

Inbouwen was zeer eenvoudig zeker omdat het snelheidssignaal al aanwezig was (draadje zit er in v70 classic vanaf mei '99).

Al met al wel erg tevreden over het zeer fraai ogende systeem, de eenvoudige menu's en de afwezigheid van een toch niet zo bijster mooie zuignap op je voorruit. Ook het niet hoeven meezeulen van een frontje en/of losse navigator bevalt me zeer, waarbij ik me toch enigszins angstig afvraag of de gemiddelde junk ook niet op de hoogte is van het gebruik van een anti diefstalcode en hij er voor de zekerheid toch maar voor kiest het raam in te slaan en het apparaat eruit te halen. Maar goed, dat hoort er ook weer bij.

Robbedoes

PS Roostertje voor temperatuurmeter ontdekt. Enorm zitten klooien tot ik erachter kwam dat ook op de bevestigingsplaats nog een rubbertje zat. Dit verwijdert en toen KLIK klaar!

Geplaatst: 07.09.2006 - 06:23
door Hans
Het zit allemaal lekker logisch in elkaar hé! Je hebt in elk geval weer je auto beter leren kennen.

Geplaatst: 07.09.2006 - 17:06
door Gabber
Olla Robbedoes, welk draadje is dan de snelheidspuls, die zoek ik namelijk ook, als jij weet waar die zit en het kleurtje weet, kan ik ook weer een zoektocht afsluiten!

Alvast dank! (V70 jan 2000... vandaar)

Geplaatst: 07.09.2006 - 23:01
door Robbedoes
Uit m'n hoofd, van auto naar radio:

1) dun geel draadje met zwart streepje.

2) aangesloten op pinnetje 7 van de smalle stekker. D.i. stekker waar luidsprekers op zitten, zie plaatje.

3) als je een volvo-radio gebruikt: van de verloopaansluitkabels die lopen van de zwarte stekkers van de Volvo tot de groene en de grijze die in de volvo-radio gaan, is het de dikke, grijze met groene draad.

4) van de groene stekker die in de radio of hu-1205 gaat, is het pinnetje nr. 4 als onderstaande volgorde wordt aangehouden:

1 2 3 4 5 6

7 8 9 10 11 12

waarbij pinnetje nr. 12 de massa voorstelt = zwart.

Succes!

Robbedoes

Geplaatst: 15.09.2006 - 11:43
door Gabber
Olla, gevonden, aangesloten en in werking!

bedankt hoor!

Geplaatst: 09.03.2007 - 17:31
door joost
Als je nou geen draadje hebt voor het snelheidssignaal (1997), hoe dan verder?

Geplaatst: 10.03.2007 - 22:06
door Robbedoes
Tsjaa...

Er moet in jouw wagen ook zo'n snelheidssignaal aanwezig zijn: mijn 240 van '92 had al een elektrische teller. Alleen (via deze site) even uit zien te vinden / navragen waar je dit signaal kunt vinden en of je eea - zonder gevaar voor de elektronica - zelf kunt aansluiten.

Succes,
Robbedoes

Geplaatst: 11.03.2007 - 10:00
door joost
Dat het snelheidssignaal aanwezig is, geloof ik onmiddelijk. Maar hoe krijg ik e.e.a. op elkaar aangesloten? Heeft iemand dit al eens gedaan?

Joost.

Geplaatst: 11.03.2007 - 10:04
door Oceanracer
De classic is (gelukkig) nog zo'n degelijke Volvo zonder allerhande netwerkachtige aansluitingen. In principe kun je dus gewoon met de aloude blauwe (scotch?)blokjes aan 't werk. Alleen; waar moet op op heh? Er is hier vast wel iemand die dat al eens nageplozen heeft. Bij mijn classic (van '99) was 't een eitje, maar daar heb jij nu niets aan.