Pagina 1 van 1

Wiellager vervangen

Geplaatst: 13.08.2006 - 16:11
door LuukNL
Beste Volvorijders,

Zo te horen moet mijn wiellager rechts voor vervangen worden, is dit gemakkelijk zelf te doen, of kan ik dit beter aan de specialist overlaten?

In de 10 jaar dat ik nu Volvo rijd heb ik nog geen bedrijf gevonden die meer dan het hoogst noodzakelijke aan mijn auto doet, vandaar de afweging om meer zelf te gaan doen, of heeft iemand soms een tip voor een goed adres? ( ik woon in de buurt van Rotterdam)

Is het ook verstandig het lager linksvoor, en achter ook gelijk te vervangen? Mijn V70 is een nieuw model uit 2000, ik heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt.

Alvast bedankt voor de respons,

Luuk

( ik zal me zo "even voorstellen")

Geplaatst: 13.08.2006 - 16:37
door Romke
Volgens mij hoef je niet direct aan beide kanten de wiellagers te vervangen. Ik zie regelmatig (maar da's bij Renault, maar ik denk niet dat het merk in deze kwestie uitmaakt) werkorders voorbij komen met teksten als 'wiellager rechts achter vervangen'.

Maar m.b.t. "heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt" - als dat zo is, dan zou ik wel direct beide kanten fixen. Maar òf dat zo is, kan ik je weer niet vertellen...

Geplaatst: 13.08.2006 - 22:19
door theboz
als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz

Geplaatst: 23.08.2006 - 21:50
door Frumpy
theboz schreef:
4 bouten los naaf er uittikken
Is daar veel geweld voor nodig, of is het raadzaam om de naaf met een pers er uit te drukken?
Zit er ook nog iets van de ABS, etc. waar je aandacht aan moet besteden?

Geplaatst: 24.08.2006 - 08:39
door wimwerf
theboz schreef:als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
zit de lager niet gewoon in de naaf geperst...want volgens mij is dat niet een geheel?

Geplaatst: 25.08.2006 - 14:30
door theboz
origineel is lager en naaf een
mogelijk de er wel een los lager te krijgen
daar geen ervarig mee

Geplaatst: 26.08.2006 - 00:07
door Frumpy
Het is eigenlijk simpeler dan ik gedacht had, om zo'n complete naaf met lager te vervangen bij een S80.
Voor zo'n 150 euro :( een naaf met lager van SKF gekocht, de beschrijving van "theboz" ter harte genomen en gaan sleutelen. Speciaal gereedschap is niet nodig.
Viel eigenlijk reuze mee.

Geplaatst: 26.08.2006 - 10:12
door Gast
Bouten onderin weer met loctite vast gezet?
Het laatste wat je wil is dat die los gaan.

Geplaatst: 26.08.2006 - 10:51
door Frumpy
Nee, ik heb geen loctite gebruikt, maar ik denk dat je uit ervaring spreekt dat het wel nodig is. Zal het dan nog wel even aanbrengen.

Maar, welke bouten bedoel je precies, die van de remklauw of van de ophanging/veerpoot?

Geplaatst: 26.08.2006 - 12:41
door Gast
De twee onder de veerpoot.
Of heb je er twee nieuwe bouten bij gekregen?

Geplaatst: 26.08.2006 - 22:24
door Frumpy
Of heb je er twee nieuwe bouten bij gekregen?
Dat kan toch niet voor die 150 euro :evil: , een wiellager/naaf EN twee nieuwe bouten. :lol:

Bij Volvo betaal je trouwens voor exact hetzelfde onderdeel ruim 40 euro meer. Zal wel door het Volvo doosje komen.

Geplaatst: 29.07.2009 - 17:27
door Voorn
Ja, na 172.000 km is mijn rechterwiellager kapot gegaan.
Mijn eigen algemene dealer had het druk dus dacht ik, kom ik ga even langs de volvodealer. € 325,-- meneer !!!!!!!!!!!
Wiellager kost € 185,-- ex en dan 1 1/2 uur arbeidsloon meneer...

Toch maar weer terug naar mijn eigen algemene dealer.
Omdat ik al veel langer bij deze garage ben wilde hij mij wel tussendoor helpen.
Wiellager kost € 95,-- ex en komt uit dezelfde fabriek (SKF). De garage heeft er 1 uur over gedaan en de totale kosten........€ 214,20.
Dus ongeveer €110,-- goedkoper dan de volvodealer. :P
Jammer, ik had het de volvodealer best gegund. :cry:

Geplaatst: 29.07.2009 - 22:11
door denkweb
SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation

Geplaatst: 29.07.2009 - 22:34
door Voorn
denkweb schreef:SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation
Wauw 8) Dank voor de info, dat wist ik niet.

Geplaatst: 30.07.2009 - 10:52
door denkweb
Bijkomstigheid van veel te veel tijd op internet... ;)

Je leert er van alles bij. Kwam deze informatie tegen tijdens een foto-zoek-spelletje op het 850-forum een paar jaar geleden.