Pagina 1 van 1
Airbags
Geplaatst: 21.04.2016 - 21:21
door Msuidgeest
Ook ik ben soms nieuwsgierig naar botsproeven en hoe een auto daar uit komt. Maar wat mij het meest intrigeert is de werking van airbags.
Dat ze opblazen met een gas middels een explosie mag bekend zijn maar ze zitten in het stuur, de zijstijlen of stoelenleuning, dashbord bijrijder, komen uit het dak.
Maar als eerste moet natuurlijk een kapje openen in het stuur voordat de airbag kan uitklappen. Dus waar blijft dat kapje? Welke botsproef ik ook bekijk ik zie geen kapje die eerst opent of opzij slaat voordat de airbag komt. Zelfde geldt natuurlijk voor de bijrijder: dat zijn nogal eens grote lappen kunststof waar SRS op staat en die gemaakt is om open te scheuren of weg te klappen.
Zelfde vraag natuurlijk wat er gebeurt met de mens die met een sigaret in zijn mond zit als de airbag af gaat. Of een sigaar. Om maar niet te spreken van een pijp want die moet volgens mij via de nekwervels aan de achterkant weer naar buiten komen.
Re: Airbags
Geplaatst: 22.04.2016 - 12:03
door Henriƫtte
Goeie vraag. Ik heb ook weleens gehoord dat je gezicht kan verbranden door dat spul wat in de airbag zit.
Re: Airbags
Geplaatst: 22.04.2016 - 12:16
door lint
Interessante vraag over de airbags en het gevaar bij het in werking komen van die dingen. Misschien de importeur bellen voor nadere informatie?
Re: Airbags
Geplaatst: 22.04.2016 - 22:05
door Msuidgeest
"De" importeur bellen hoeft natuurlijk niet direct. Welke zou dat dan moeten zijn in mijn geval? Een Volvo heb ik niet, zakelijke Vivaro is van de zaak en die andere wordt hier "niet echt gewaardeerd".
Het zijn wat gedachtenspinsels omdat ik wel regelmatig botsproeven voorbij zie komen maar nooit iets lees of zie over het eerste moment: openklappen van het stuur.
Re: Airbags
Geplaatst: 22.04.2016 - 22:14
door Fredhead
Dat kapje scheurt uit elkaar en blijft dus "in het stuur" zitten.
Bij mijn vorige S60 is de airbag af gegaan en nee ik heb niets in mijn gezicht gehad

De daadwerkelijke klap herinner ik mij niets van, het moment na de klap wel.
Dat was een auto met een ondertussen leeggelopen airbag in het stuur en de auto vol met talkpoeder waardoor het niet zo prettig was om erin te blijven zitten.
Met een pijp in je mond een aanrijding krijgen is denk ik inderdaad geen aanrader....denk dat een sigaret oid. af zal breken en in het ergste geval slik je er een deel van door.
Re: Airbags
Geplaatst: 22.04.2016 - 22:18
door Marcnij
Haha die vraag heb ik een collega ook horen stellen toen de airbag 'nieuw' was: "krijg je dan eerst die plaat van het stuur op je vreter?"
Volgens mij zitten er bewust gecreerde zwakke en sterke plekken in de materialen over de airbag zodat deze open scheuren, maar wel vast blijven zitten en een kant op buigen waar ze geen schade aan personen aanrichten.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je van een zij(stoel)airbag behoorlijk blauw wordt.
Re: Airbags
Geplaatst: 23.04.2016 - 06:27
door V.I.K.
Het klopt Mark.
Ik heb in mijn leven al aardig wat uitgeklapte airbags gezien. Jammer genoeg ook veel gewonden personen erbij. Maar niemand van de bestuurders hoefde de rest van zijn leven met het woord "gabriA" op zijn voorhoofd verder.
Maar als je goed kijkt op plaatse waar de airbag ingebouwd zitten zie je heel vaak een smal streepje lopen waar het "deksel" op de airbag zit. Je kan dat heel vaak zien bij auto's, vooral op het stuur en op het dashboard bij de bijrijder.
Toch komen er nog wel eens verwondingen voor door ontploffende airbags. Dit zijn dan hoofdzakelijk brandwond plekken. Veelal veroorzaakt doordat de personen niet goed zijn gaan zitten bij het begin van de rit. Draag daarom altijd de veiligheidsriem en trek die strak over de heup als je zit. De gordelspanners werken dan vele malen beter in geval van een aanrijding.
Toen de airbag in opkomst kwam, ging het helaas nog wel eens mis. Het kwam nog wel eens voor dat de airbag op een ongewenst moment uitklapte. Vandaar dat hulpverleners en bergers die bij een ongeval komen waar de bestuurders airbag er nog niet uitgekomen is, een metalen kap over het stuur plaatsen om verder verwondingen te voorkomen.
Helaas is bij Honda recent een probleem ontstaan door ontploffende airbags waarbij mensen zijn overleden, vermoedelijk door rondvliegende stukjes metaal en plastic. Als je de stukken daarover naleest, komt dat voor bij de airbags van Takata. Dus niet het materiaal van de auto vliegt hierbij in het rond, maar het materiaal van de airbag........althans dat blijkt uit de onderzoeken.
Kortom Mark de airbag komt als een duveltje uit een doosje. Wel schrik, maar geen gewonden daardoor.
Re: Airbags
Geplaatst: 23.04.2016 - 07:59
door Paul
Zou het zeker niet adviseren, roken in de auto!
Re: Airbags
Geplaatst: 23.04.2016 - 08:01
door Marcnij
Paul schreef:
Zou het zeker niet adviseren, roken in de auto!
Ook slecht voor de restwaarde van de auto.
Re: Airbags
Geplaatst: 23.04.2016 - 11:24
door lint
Roken in de auto is smerig, je blijft het maar ruiken.
Re: Airbags
Geplaatst: 23.04.2016 - 14:23
door snorremans
Msuidgeest schreef:
Ook ik ben soms nieuwsgierig naar botsproeven en hoe een auto daar uit komt. Maar wat mij het meest intrigeert is de werking van airbags.
Dat ze opblazen met een gas middels een explosie mag bekend zijn maar ze zitten in het stuur, de zijstijlen of stoelenleuning, dashbord bijrijder, komen uit het dak.
Maar als eerste moet natuurlijk een kapje openen in het stuur voordat de airbag kan uitklappen. Dus waar blijft dat kapje? Welke botsproef ik ook bekijk ik zie geen kapje die eerst opent of opzij slaat voordat de airbag komt. Zelfde geldt natuurlijk voor de bijrijder: dat zijn nogal eens grote lappen kunststof waar SRS op staat en die gemaakt is om open te scheuren of weg te klappen.
Zelfde vraag natuurlijk wat er gebeurt met de mens die met een sigaret in zijn mond zit als de airbag af gaat. Of een sigaar. Om maar niet te spreken van een pijp want die moet volgens mij via de nekwervels aan de achterkant weer naar buiten komen.
Zie bijgaande foto alle klepjes springen open maar breken niet af.