Pagina 1 van 1

Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 26.04.2016 - 19:38
door MartijnAbel
Hallo allen,

Ik heb met de V50 vaak dat de bak enigzins stroef schakelt, zeker bij een koude motor.
Het is net of moet dan de pook in 2x in de versnelling.
Het eerste waar ik aan zat te denken zijn de synchromesch ringen, ware het niet dat er met een warme motor/bak zo goed als niks aan de hand is.
Tevens is het in elke versnelling
Dat de bak dus aan zijn einde is lijkt mij nogal stug, zeker gezien de kilometerstand van 183k.

Nu heb ik her en der wat gelezen dat het eventueel iets met schakelbussen kunnen zijn.
Ik kan er alleen vrij weinig over terug vinden.

Ik zat zelf ook te denken om eens de bakolie te laten vervangen, misschien dat dat het gewenste resultaat op kan leveren.

Schakelstang kan natuurlijk ook nog.

Waar zouden jullie beginnen?

Thx alvast!

Edit: dit net ook nog even gevonden:
http://www.eeuroparts.com/blog/4739/is- ... read-this/

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 09:14
door MartijnAbel
Niemand die een idee heeft?

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 11:08
door snorremans
Afstelling van de pook ? kan ook via kabels lopen heb ik begrepen.

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 12:40
door MartijnAbel
snorremans schreef: Afstelling van de pook ? kan ook via kabels lopen heb ik begrepen.
Dat is idd ook nog wel een goeie. Is het na laten kijken waard in iedergeval. Thx!

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 13:05
door Luuk87
Onze bak werkt inderdaad met kabels, maar daar gaat zelden of nooit iets mee mis en ze zijn zeker niet afhankelijk van het opwarmen van de motor. Ik zou eens beginnen met de bakolie te verwisselen, dat hielp bij mij 2.0D enorm. Koud een klein beetje traag schakelen blijft er wel in zitten, maar met 2,5 ton op de teller vind ik niet dat er iets raars aan de hand is.

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 14:17
door Bas1982
Zou met de bakolie beginnen, toen ik mijn alles ging vervangen bleek er weinig in te zitten.

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 16:12
door MartijnAbel
Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Voor hetzelfde geld zit er idd niet al teveel in. Thx!

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 27.04.2016 - 17:28
door wim de jong
De ene bak kraakt nu eenmaal wat eerder, en meer dan de andere.

In mijn V50 - D2 ging de bak naar de eeuwige jachtvelden, met 199.500 km op de teller en was in dec 2015.
Ervoor geen enkel kraakje, schakelklik en/of geklok te horen tijdens schakelen, maar ineens was de bak niet meer in de derde versnelling te krijgen.
Met of zonder koppeling een gigantisch gekraak bij het proberen, het lukt via zgn "double clutchen".

Diagnose: synch naar de filistijnen van de derde versnelling.

Bij volvotune een spiksplinternieuwe bak erin, en oimdat alles toch open lag, incl nieuwe koppeling, drukgroep en dualmass vliegwiel laten monteren.
De nieuwe bak schakelt standaard stroefer, en je hoort duidelijk de schakelklikken, en klokken bij het schakelen. Vooral bij het kiezen van de derde en vierde versnelling.
Nu is er al ruim 20.000 km mee gereden, maar het wordt er niet beter op, en is temp onafhankelijk.

Al een maand geleden nieuwe olie erin, maar maakt niets uit. Moet er maar mee leven..... [nieuwe bak !]

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 29.04.2016 - 08:35
door sebastiaan84
Begin maar eens met frisse bakolie, dat kan een wereld van verschil betekenen, zeker bij koude starts.

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 29.05.2016 - 23:30
door MartijnAbel
Hmm, begon toch te twijfelen en heb even nagezocht of ik toch niet al eena de bakolie had laten vervangen...
En ja hoor haha.
Maart 2015. Lijkt me niet heel erg veel zin hebben om dat nog eens te doen neem ik aan?

Re: Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004

Geplaatst: 30.05.2016 - 09:40
door MartijnAbel
Toch nog maar eens laten vervangen heb ik net afgesproken. Kan zijn dat er wat vuil losgekomen is.
Garage gaf aan dat het hoe dan ook vreemd is dat het bij koude motor naar voren komt en niet bij de warme motor. Zou dus een oliedingetje kunnen zijn qua viscositeit, ware het niet dat het de juiste olie is. We gaan het zien morgen :p