Pagina 1 van 1

vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 27.04.2016 - 09:18
door blacklizard
Hallo,

Mijn accumulator en condensor zijn stuk en daardoor werkt de airco dus niet meer. Is al van voor de winter.
Heb een bestek laten maken bij volvo dealer en kom op 829 euro.

Ik heb ongeveer aan 300 a 400 euro stukken nodig (niet origineel van volvo als ik het zelf doe)
ik overweeg het dus om zelf te doen. Ik heb de stappen afgeprint van volvo VIDA.

zijn er mensen die dit al zelf hebben gedaan? Zijn er dingen waar moet op gelet worden?
Ik er ergens gevaar met eventuele gas die nog op de airco kan zitten?

Het gaat hier om een volvo v50 bouwjaar 2007 2.0d

Het vullen van airco moet ik natuurlijk bij de volvo dealer laten doen.

wie weet wat tips?

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 27.04.2016 - 11:42
door wim de jong
Ik weet niet preciers waar je woont......

ik heb 2 jaar terug ook zelf deze zaken vervangen, incl droger en aircopomp. Niet moeilijk, secuur en vooral schoon werken, met nieuwe "o"-ringen.
Vettigheid is slecht voor vacuum, dus alle interne zaken goed schoonmaken, de ringetjes heel klein beetje invetten met vac-olie wat ook in het systeem zit. (ik had vacuum-vet, is beter)
het vullen heb je inderdaad 2 opties.... dealer of speciaal airco boertje.
bedenk dat een aantal dealers zelf geen STEK-gecerticeerde monteurs hebben (verplicht, anders mag je dit niet doen) en het dus ook uitbesteden bij zo'n bedrijf.
bij navraag rekende de dealer € 125,00 voor het vacumeren en vullen met koudemiddel, met klein beetje fluor (later makkelijk, als er een lekje zit), zo'n bedrijf naast de dealer rekende maar € 39,00 voor dit alles.

niet moeilijk deze keus dus, op naar "GCG", zit naast SERVA in Amersfoort. Werkt nu al 2 jaar goed. Maar ik denk dat google je vriend is en bij je woonplaats ook wel zoiets kan vinden.

bijv:
https://www.google.nl/maps/@52.161756,5 ... 312!8i6656

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 27.04.2016 - 13:55
door blacklizard
Ja ok

wat er ook op de offerte staat is de O ringen 2 stuks dit zullen deze zijn die moeten vervangen worden.

Wat ik niet snap is dat er op offerte ook koelmiddel R134 staat en ook Olie voor AC compressor.

Heb ik da koelmiddel en compressor olie dan nodig om die kondensor en accumulator te vervangen of is dat voor deze die de airco vult?

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 27.04.2016 - 15:05
door lint
Dat koelmiddel R134 en de olie voor AC compressor heb je nodig want anders werkt de AC nog niet na de vervanging van de accumulator en de condensor.

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 27.04.2016 - 17:33
door blacklizard
@ wim de jong wat bedoel je met interne zaken schoonmaken? :-/
Ik zelf woon in België en daar doen sommige kleine garagisten het vullen van airco zelf. de dealer spreekt op offerte van 90 euro dacht ik.
Welke stukken heb jij dan allemaal vervangen WIM?
@lint ja ik weet dat ik het koelmiddel en de AC olie voor compressor nodig heb om te airco te laten werken :-) maar mijn vraag is of was

ik ga de accumulator en condensor vervangen moet ik deze AC olie en het koelmiddel er zelf op gieten of doet de firma (dealer of onafhankelijke garage ) dit wanneer ze de Airco vullen.
Mag ik wanneer de accumulator en condensor vervangen is met de auto rijden zonder dat deze AC olie en koelmiddel er op is?
Ik ga trouwens de compressor niet vervangen enkel de condensor en de accumulator. Blijft de olie dan niet op de compressor zitten of loopt die weg wanneer ik de condensor en de accumulator vervang?

Misschien stel ik wat veel vragen maar ik wil zeker zijn van mijn stuk. dat lukt wel maar ik maak eerst mijn huiswerk voor ik aan iets begin :D

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 28.04.2016 - 00:58
door wim de jong
als je eea zelf gaat vervangen, heb je geen koudemiddel ( R134 ) en AC olie nodig, natuurlijk. Dat levert het vulstation.
dat het op de offerte staat, vind ik een beetje vreemd.......dat soort zaken is gewoon vullen door het station...... kost dus in A'foort € 39,00 , incl koudemiddel, olie en fluor.
je kan niet naar een vulstation gaan met koudemiddel en olie in een busje oid.

Ik heb vervangen: condensor, aircopomp, filter met droger, (zit naast de condensor) en een slang tussen eenvan deze zaken (maar weet niet meer precies welke.

met schoon werken, bedoel ik dat je niet met vette vingers aan interne zaken zit, zoals de binnenkant van de diverse aansluitingen.

zodra je ook maar iets loshaalt, ben je direct alles kwijt, koudemiddel. olie en eventueel fluor.
Als je alles gemonteerd hebt, kun je gewoon rijden naar een vulstation. (maar je airco werkt niet....de pomp zal nooit draaien, is beveiligd omdat er geen systeemdruk is, immers,;hij is toch leeg )

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 04.05.2016 - 10:14
door blacklizard
Alles vorige week vervangen en vandaag laten vullen. is redelijk vlot verlopen.
Is de ziekte van de V50 , S40 modellen dat de accumulatoren en condensors kapot gaan. Zijn nog ford onderdelen. Volvo garage werknemer wist me dit te zeggen.
Wat is wel heb gedaan is de mouse die op de oude radiator van de airco lag er op de nieuwe niet meer opgezet. deze mouse was nat en natte mouse op ijzer denk ik niet goed te zijn.
Airco werk normaal dus ga ik eens moeten uittesten na een lange rit.

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 09.05.2016 - 08:43
door blacklizard
Ik vind toch dat de airco niet goed werkt.
Deze blaast niet of niet voldoende koude lucht.
Zaterdag was het buiten 27° de auto stond in de volle zon. Op dashbord toonde hij 35°.
Nu bij vertrek met auto blaasde hij warme lucht. Dit vind ik wel ergens normaal maar na een rit van 10 a 15 km nog altijd warm das niet normaal.
Accumulator en condensor vervangen en airco laten vullen. druk was goed na het vullen en toestel gaf geen fout aan.
kan dit een storing zijn? moet wagen ook uitgelezen worden na vervangen accumulator en condensor? ik dacht van niet.

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 09.05.2016 - 10:29
door BattleShort
Lijkt me niet normaal, met een minuut of 2 moet het toch aardig afgekoeld zijn.
Hoor je wel de 'klonk' van de airco compressor als deze inschakelt? Auto starten met AC uit. Dan na ongeveer 10 seconden AC aanzetten, je zou dan de compressor moeten horen inschakelen.
Er is naar mijn idee niets te 'resetten' na het vervangen. Als de druk goed is moet de compressor inschakelen.
Je kunt in VIDA de druk van het systeem uitlezen, een aantal temperaturen en zien of de compressor wordt aangestuurd.
Als de aansturing goed is moet je in de richting van de compressor gaan zoeken: Spanning (draadbreuk), magneetkoppeling (stuk of te grote luchtspleet).

Re: vervangen accumulator en kondensor

Geplaatst: 09.05.2016 - 11:17
door blacklizard
Ja de compressor slaat aan. je hoort de tik als je hem aan zet. Dit heb ik onmiddelijk gecontroleerd als hij gevuld was. Daarom dat ik het niet snap