Pagina 1 van 1
Volvo V40 kopen
Geplaatst: 15.08.2006 - 18:43
door Tammestein
Mijn oog is gevallen op een 1.8i V40 uit '99 met 130.000km. Er zit volgens de RDW gegevens een motor met een inhoud van 1834 cm3 in. Dit is toch de beruchte GDI motor? Ik heb nog niet onder de motorkap kunnen kijken en wil hem laten keuren door de anwb.
Maar is de GDI echt zo slecht dat je hem niet moet kopen of valt het wel mee? Wie heeft er ervaringen mee?
Alvast bedankt voor de reacties..
Geplaatst: 15.08.2006 - 19:47
door menjo
Er staan zo veel V40's te koop dat je bij twijfel er wel 1 kan laten staan. Zelf zou ik de GDI iig altijd laten staan, heeft totaal geen voordeel tov de gewone 1.8 en je neemt ook nog eens een groter risico.
Geplaatst: 15.08.2006 - 23:45
door Hans
Die motor is niet slecht hoor. Alleen in de V40 doet ie het gewoon niet lekker.
Veel problemen met de eveneen mitshubishi versnellingsbak. En bij mij indertijd, en die had pas 30000 gelopen, was het hopeloos met ingeschakelde ECC. Dus als dat er ook nog opzit bij het door jouw beoogde exemplaar....
Probeer het maar eens uit. Ga 120km per uur rijden, schakel de cruise control in en de ECC aan op pakweg 20 graden....wedden dat ie gaat lopen inhouden en schokkerig rijden...superirritant en niks aan te doen.
Geplaatst: 16.08.2006 - 10:28
door V480-S60
De GDI is een zogenaamde Lean Burn Engine. Die moet zwavelvrije brandstof hebben. Dat betekent dat je in NL momenteel alleen maar V-power kan tanken. Dit geldt ook voor be, fr, esp etc.
Als je dat doet zul je geen koolaanslag op je kleppen krijgen en geen verontreinigde en uiteindelijk kapotte EGR-klep. (Wat een kostbare reparatie zal zijn.)
En dan heb je inderdaad het probleem van Hans anesthesie met de ECC en dat komt door de "magere" loop (lean burn) van de motor.
Als je de keus hebt zou ik er omheen lopen.
Geplaatst: 16.08.2006 - 10:46
door Tammestein
Toch maar even verder kijken dan. Ik lees toch echt teveel negatieve verhalen. Waarom de kat op het spek binden? Jammer, hij was zo netjes.
thnx.
Geplaatst: 16.08.2006 - 14:13
door MDA
hans anesthesie schreef:
Probeer het maar eens uit. Ga 120km per uur rijden, schakel de cruise control in en de ECC aan op pakweg 20 graden....wedden dat ie gaat lopen inhouden en schokkerig rijden...superirritant en niks aan te doen.
Hee, wacht eens effe: mijn V40 2.0 uit 1997 doet dat ook... is inderdaad heel irritant. Ik dacht eerst dat er wat mis was met de motor, maar door ervaring kwam ik erachter dat het door de ECC kwam. En ik heb geen GDI voor zover ik weet...
Geplaatst: 16.08.2006 - 14:57
door SanderS40
Als dit allemaal echt zo beroerd is met die GDI, waarom heeft een merk als Volvo die dan toch jaren geproduceerd in Europa ? Erg slechte zaak als je het mij vraagt.
Geplaatst: 16.08.2006 - 15:02
door bart simpson
SanderS40 schreef:Als dit allemaal echt zo beroerd is met die GDI, waarom heeft een merk als Volvo die dan toch jaren geproduceerd in Europa ? Erg slechte zaak als je het mij vraagt.
Simpelweg door een contractuele verplichting aan Mitsubishi, deze leverde GDI´s en Volvo leverde diesels (van Renault)
Geplaatst: 16.08.2006 - 17:55
door Tammestein
Toch nog even gebeld met een Volvo Parts specialist in A'dam, bij hun zijn geen bijzondere problemen bekend met de GDI's.
mhh..zet me weer tot nadenken
Geplaatst: 16.08.2006 - 19:11
door Kweep
Als je maar lang genoeg wacht is een probleem vanzelf niet bijzonder meer...
Geplaatst: 16.08.2006 - 19:22
door Romke
De GDI is een zogenaamde Lean Burn Engine. Die moet zwavelvrije brandstof hebben. Dat betekent dat je in NL momenteel alleen maar V-power kan tanken.
Wat vreemd is, want toen de GDI-motoren op de Nederlandse markt werden losgelaten, bood Shell nog geen V-power aan. Ik weet niet hoe het toen zat met anderen benzinepompen...
Geplaatst: 16.08.2006 - 20:57
door Hans
Die van mij was nog erg jong en had nagenoeg niks gelopen toen ik 'm kocht. Was wel een van de eerste Phase II toendertijd...
Met de airco uit liep ie als de brandweer, niks mis mee. Gemiddeld 1:12 mwaoh... maar zodra je de ECC inschakelde begon het feest. Toerental valt terug, je moet bij het verkeerslicht substantieel meer gas geven om weg te komen zonder de motor af te laten slaan..das lastig.
En als inruiler zien ze je ook niet graag komen. Ik heb 'm toen bij van Aarle ingeruild op een hele jonge V70....ja en die wilde mijn gele V40GDI dus wel hebben :roll:
Geplaatst: 18.08.2006 - 14:53
door Tammestein
Heb gister een V40 1.8 Europa Elegance '02 gekocht. Geen GDI dus.
Krijg hem dinsdag a.s., kan niet wachten.
Geplaatst: 18.08.2006 - 15:12
door Canard
Gefeliciteerd! Naar mijn mening heb je een goede keus gemaakt door de 1.8 (zonder i) te kiezen.
Toen ik mijn 1.8 kocht had de garage ook nog een 1.8i staan, hij gaf ook de voorkeur aan de 1.8 vanwege de lagere onderhoudskosten.
Geplaatst: 18.08.2006 - 15:24
door Hans
Gefeliciteerd. Ik denlk ook dat je een goede keus hebt gemaakt zonder de GDI tekort te doen.
Geplaatst: 18.08.2006 - 15:41
door V480-S60
Romke schreef:De GDI is een zogenaamde Lean Burn Engine. Die moet zwavelvrije brandstof hebben. Dat betekent dat je in NL momenteel alleen maar V-power kan tanken.
Wat vreemd is, want toen de GDI-motoren op de Nederlandse markt werden losgelaten, bood Shell nog geen V-power aan. Ik weet niet hoe het toen zat met anderen benzinepompen...
Die hadden het toen ook nog niet, maar in Japan wel. Daar had Mitsubishi (en indirect ook VOLVO) even niet goed over nagedacht. Het is de grootste miskleun geweest die je je kunt indenken.
Maar weer on topic;
Tammestein gefeliciteerd met je aankoop.
Geplaatst: 22.08.2006 - 07:37
door Renkel
Gefeliciteerd!, vandaag dus de auto halen......
Afgaande op de verhalen rond GDI is dit een goede keus dan maar geen ' i ' , ik ben benieuwd naar foto's & specs.