Pagina 1 van 1
2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 19.05.2016 - 20:16
door MathieuMiep
Hoi allemaal, nieuwe gast hier! M'n pa heeft net een 2ehands Volvo v40 gekocht, 2003, 2.0 Europa Sports edition AUT, met maar 119000 KM!
Hij is helemaal gaaf, rijdt heerlijk, zelfs nog in onze garage op de brug gezet, geen enkel spoortje roest. alleen wat oliespoortjes maar alle vloeistoffen zijn voor aflevering bijgevuld, dus dat zal het wel zijn.
nu hebben we een klein dingetje, niks ergs, maar m'n vader "wilt alles perfect hebben"
wij hebben dus de climate control met de 2 automatische knopjes en een temperatuur knop die een blauw vakje /18/20/22/24/26 rood vakje heeft.
nu gebeurt er tussen de 18 en 26 bijna helemaal niks. de airco werkt wel, op 22 koelt hij bijna niet, op 18 wordt hij ijskoud, die werkt naar behoren.
alleen als je hem op het rode vakje zet, wordt hij ineens bloedheet.
wat kan dit zijn? de aanjager en postitieknop werken prima, alhoewel hij wel erg bromt op de hoogste stand.
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 19.05.2016 - 21:05
door lint
Klinkt als een defecte temperatuurregelaar van het klimaatsysteem.
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 19.05.2016 - 22:03
door MathieuMiep
lint schreef:
Klinkt als een defecte temperatuurregelaar van het klimaatsysteem.
Hoi,
Bedoel je daarmee het bedieningspaneel? Moet dat helemaal vervangen worden? Die van ons heeft de stoelverwarming, maar nog schaarser, DSA. Dus ik weet niet of daar iets vervangends voor is. Of is het iets anders?
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 19.05.2016 - 22:05
door lint
Het kan in het paneel zitten maar kan ook een sensor zijn. Ik weet niet of je het klimaatsysteem kan laten uitlezen op foutcodes.
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 20.05.2016 - 02:53
door volvo-s40
Vervang eerst de weerstand, is het goedkoopst
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 20.05.2016 - 09:19
door MathieuMiep
volvo-s40 schreef:
Vervang eerst de weerstand, is het goedkoopst
Bedoel je de kachelweerstand? Die is toch alleen voor de aanjager?
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 20.05.2016 - 11:49
door Jers3n
Voorzover relevant, maar een de S/V40 reeks staat er om bekend dat de plaknaden van de luchtkanalen achter/onder het dashboard loslaten. Een goede lucht doorstroming is dan niet meer mogelijk, bv voorruitontwasemen gaat erg slecht/duurt lang. Dat kan ook zijn invloed hebben op (snelheid) van de temperatuur regeling, onze V40 Sports Edition uit 2003 had daar ook last van. Wellicht wijs dat ook te controleren.
Mocht dit het geval zijn, de beste remedie is een nieuw dashboard, maar dat loopt aardig in de kosten. Andere mogelijkheid is laten plakken (wat wij toen hebben laten doen), ook niet goedkoop en lastig omdat 'herstellers' er niet happig op zijn en er over het algemeen geen garantie op gegeven wordt.
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 20.05.2016 - 12:38
door MathieuMiep
Jers3n schreef:
Voorzover relevant, maar een de S/V40 reeks staat er om bekend dat de plaknaden van de luchtkanalen achter/onder het dashboard loslaten. Een goede lucht doorstroming is dan niet meer mogelijk, bv voorruitontwasemen gaat erg slecht/duurt lang. Dat kan ook zijn invloed hebben op (snelheid) van de temperatuur regeling, onze V40 Sports Edition uit 2003 had daar ook last van. Wellicht wijs dat ook te controleren.
Mocht dit het geval zijn, de beste remedie is een nieuw dashboard, maar dat loopt aardig in de kosten. Andere mogelijkheid is laten plakken (wat wij toen hebben laten doen), ook niet goedkoop en lastig omdat 'herstellers' er niet happig op zijn en er over het algemeen geen garantie op gegeven wordt.
daar dacht ik dus ook al aan, maar er komt zover wij weten hartstikke veel lcuht uit de roosters en uit de vooruitontwaseming komt ook gewoon lucht.
Re: 2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?
Geplaatst: 27.05.2016 - 09:21
door volvo-s40
Er zitten er 2 (verschillende) 1 zit in je (airco) behuizing tussen de kachel en motor, deze meet de temperatuur, de 2e zit onder motor, die regeld de snelheid.
Omtrent luchtroosters fixen... Dat is prima zelf te doen. Alle info daarover staat op het volvox40forun