Volvo 850, welke ECU (Begrinnersvraagje)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

Beste forumleden, ik heb hier een beginnersvraag, niet 100% zeker of ik op goede forumplek zit (zie zo 123 geen apart ECU forumdeel)

Ik heb een 850 station 1996, met een B5252S R5 2.5L motor, 106 KW 144PK

Zit er in deze Volvo nu altijd een Siemens Fenix 5.2 ECU, of kan het ook een ander model zijn?
En als er verschillende modellen zijn, is dit uit te lezen welk model het is of moet ik op de ECU zelf kijken wat erop staat of kan ik het ergens anders aflezen?

Is de VOL-FCR de enigste uitlezer die met deze auto werkt?
Of werken een iCarsoft of een Autophix ook?

Heb dus een VOL-FCR, hiermee wel een ABS foucode uit kunnen lezen, echter het resetten van het service lampje werkte niet.
(N.b. ergens in een help bestandje bij de VOL-FCR zag ik staan, Motronic 4.3, voor de 850 '96 V10))

Dus Fenix 5.2 en Motronic 4.3, geprobeerd om het service lampje resetten, met beiden niet gelukt, toen maar gestopt, mischien geen goed idee om zo maar alle keuzes te gaan proberen.
Dus wil graag beetje zekerheid welke ECU er nu op zit om verder te sleutelen.

Hoop dat iemand een antwoord heeft.

Groet Willem
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Gebruikersavatar
hilko73
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 16.05.2016 - 21:49

In jouw auto zit een Fenix ecu.
Uitlezen kan, als je tenminste een OBDII aansluiting hebt, inderdaad met Vol-FCR of met Brick-diag (Google is je vriend).

Vergis je niet in de OBDII aansluiting; in werkelijkheid is het eerder OBD1,5. Alleen specifieke software kan het uitlezen, niet de fancy bluetooth OBD readers.
Het is een soort van systeem! © Buurman&Buurman

10 kleppen roffelt hard zat.
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

@hilko73. dank je voor de reactie.

Goed dat ik nu zeker weet dat er een Fenix 5.2 inzit.

Er zit i.d.d. een ODB2 contact in, onder het muntenbakje voor de schakelpook.

Alleen meteen een nieuwe vraag, heb dus VOL-FCR 1.3.06 in bezit, en was aan het rondkijken of er toevallig al een nieuwe versie bestaat, die bestaat i.d.d.
Echter kwam er achter dat juist de Fenix 5.2 en de Motronic 4.3. daarmee niet (met geen enkele versie VOL-FCR) kan uitlezen, VOL-FCR zegt dan die kan je alleen met een led flash tooltje (zelf te maken) op de ODB2 aansluitng uit kan lezen.

Als er iemand is die hier meer van weet, hoor ik het graag,

Dus maar op zoek naar een andere lezer, nu las ik hier en daar dat juist 1996-1998 standaard ODB2 codes hebben dus juist een standaard lezer zou moeten werken.
Later dus pas Volvo eigen codes.

Hoor graag ook of dit klopt of niet, dus of I.d.d. een standaard ODB2 lezer werkt.

Zat zelf aan de iCarsoft of een Autophix te denken, nog beetje normaal prijsnivo.
Een VCT200 blijf ik beetje te duur vinden.

Alvast bedankt.
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Gebruikersavatar
hilko73
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 16.05.2016 - 21:49

Google maar eens op Brick-diag. Met die software en een (aangepaste) VAG-COM kabel kun je Fenix uitlezen. Met een standaard OBD lezer zal het nooit lukken.
Het is een soort van systeem! © Buurman&Buurman

10 kleppen roffelt hard zat.
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

Ja heb i.d.d even opgezocht en gelezen over dat Brick-Diag Free, en lijkt mij i.d.d mooie software.

Heb ook wel gelezen dat het weken kan duren voordat je registratie op volvo.de geaccepteerd wordt.
Heb dus registratie verzoek gestuurd en nu maar wachten echter als iemand hier mij via en pm een downloadlinkje ( of de precieze naam van het te downloaden bestandje, kan ik zelf verder zoeken) zou kunnen sturen, heel erg welkom.

Heb ooit dus, volgens mij een VAG-COM, ODB2 kabeltje gekocht waarbij ik dus een werkende VOL-FCR erbij geleverd werd ( werd als Volvo set verkocht), neem even aan dat het de juiste kabel is.
Heb hiermee wel ABS foutcode uitgelezen dus werkt wel.
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Gebruikersavatar
hilko73
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 16.05.2016 - 21:49

Dat setje heb ik ook en bij mij stond Brick-diag ook op het schijfje. Ergo: ik heb dat :)
Het is een soort van systeem! © Buurman&Buurman

10 kleppen roffelt hard zat.
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

Aha ok, zal ik ook even op het schijfje kijken, alleen schijfje ligt in Zweden, ik heb dus de 850 op mijn vakantieadres in Zweden staan.

@hilko73, Toevallig ook van QT car diagnostics?
Dan ga ik er een beetje vanuit dat het ook op mijn schijfje staat, en hoef ik wat minder hard te zoeken.
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Gebruikersavatar
hilko73
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 16.05.2016 - 21:49

Als je het niet kunt vinden kan ik ook wel iets regelen.
Het is een soort van systeem! © Buurman&Buurman

10 kleppen roffelt hard zat.
Gebruikersavatar
TheDutchTango
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
Locatie: Emmen

Ik heb zelf een S70 uit 1998 met hetzelfde B5252FS 144pk blok. Ik gebruik voor mijn Siemens Fenix ECU Volvo Vida om hem uit te lezen, werkt perfect, krijg alle codes, kan enkele variabelen uitlezen en kan ook SRS codes lezen/restten + alle manuals en werkplaats beschrijvingen worden automatisch toegevoegd aan de codes. Scheelt af en toe een hoop gedoe en kan je goed op weg helpen. Heb zelf geen ervaring met de andere progamma's maar mijn setup werkt verder prima, je moet wel een Vida Dice kabel kopen en hem aansluiten op een laptop met Vida software, deze kabel is vrij prijzig dat is wel jammer. De software kun je her en der uit verschillende jaren op internet vinden (let wel op de correcte Windows versie, dat is soms een gedoe).

Het kan zijn dat de ECU voor de x70 modellen toch 1 of andere upgrade heeft gehad zodat het werkt met Vida, de meeste 850 ECU's kunnen namelijk niet met Vida worden uitgelezen, maar hé ik heb in feite een 850 blok dus qua ECU zal dit redelijk overeenkomen gok ik zo. De latere 2.4 140pk blokken hebben wel OBDII standard protocol support en kunnen vrij simpel worden uitgelezen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik doe het met een led en een weerstand, daarmee kun je alles uitlezen, testen en resetten. Is alleen iets meer werk, maar kost verder niets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

Ja gevonden, op schijfje stond i.d.d een versie Brick Diag 0.0.6.6, als dit laatste versie is ga ik het hier maar mee proberen.

@TheDutchTango, als ik beetje rond lees zit volgens mij de grens precies op 1997-1998 van wel of niet werken van de Dice, en de 850 1996 werkt volgens verschillende bronnen helaas niet met de Dice.
Hoewel ik erg nieuwsgierig ben, toch ook ietsje te duur om zomaar te proberen.
Hoewel een tweedehands van €20.- of zoiets zou het wel waard zijn.

@edraket, i.d.d. toch van plan als reserve zo'n setje te bouwen, voor die paar euro, misschien wel handig als ik het eventueel met Brick Diag niet voor elkaar krijg, ik begrijp hoe je hiermee codes kan uitlezen echter zou je kunnen vertellen of een linkje, hoe je daarmee codes kan resetten.
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hier zie je een duidelijke uitleg, simpeler kan bijna niet. Je communiceert met de auto door pulsen te geven. De codes van de 850 zijn altijd 3 getrallen, deze geef je mbv de drukknop door. Bijv 3-2-4 is 3 keer drukken pauze 2 x drukken pauze 4 keer drukken. Je kunt zo alles doen wat je met elk ander programmaatje kan doen. Ook inleren van bijv de airco kun je op deze manier doen.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=83897
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
WillemRd
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.05.2016 - 21:39

Dank voor alle tips, kan nu hier wel verder mee.

Denk alleen dat ik wel het flash tooltje met weerstandje en led en schakelaartje ga bouwen en niet die zoals op volvoforums.org.uk.
En nog even op zoek hoe ik met dit tooltje ook foutcodes kan resetten.

En op naar mijn volgende topic.
VOLVO 850-516 SE 2.5, Station, 1996, B5252S R5 2.5L, 106 kW 144 PK.
Vincde
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:45

hilko73 schreef: Dat setje heb ik ook en bij mij stond Brick-diag ook op het schijfje. Ergo: ik heb dat :)
nice!

kan je hem met mij delen?

heb wel een kabel maar zat geen brick software bij :-(
Volvo S70 2,5 G3 automaat comfortline met 140Pk bj 1998 455 dkm
Opel Tigra 1.4 bj 1998 199dkm
een BMW K100RT met 90 PK bj 1988 220 dkm
en een Kawa Z550 met 50 PK bj 1982 58 dkm
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”