Defekte bobine ervaring

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Vorige week donderdag moest ik de motor en het onderstel van mijn S80 T6 uit 2003 laten reinigen voor de APK keuring op vrijdag hier in Geneve (die eisen dat de auto helemaal schoon is als je hem ter keuring aanbiedt). Toen im de auto donderdag ophaalde liep hij stationair niet helemaal lekker, maar dat ging in de loop van de avond weg. "Beetje vocht van het schoonmaken" dacht ik. Maar de volgende ochtend, vlak voor ik bij het APK station aankwam, begon de motor te stotteren en het 'check engine light' ging branden.
Lang verhaal kort, met de icarsoft scanner uitgelezen die meldde dat het om een 'misfire cylinder 6' ging. De bobine had de geest gegeven. Ik vermoed dat die al zwak was, en dat er door de stoomreiniging vocht bij is gekomen. De keurmeester van het APK station zei ook meteen 'Komt door het schoonmaken', die zullen dat wel vaker meemaken.
Was wel fijn om het mankement mbv de scanner en wat basisgereedschap (en internet) zelf te hebben kunnen verhelpen. Ik doe inmiddels alle onderhoud en reparaties helemaal zelf, terwijl ik een paar jaar geleden nog dacht dat ik dat nooit zou kunnen bij modernere autos met computers etc. Het blijkt wel mee te vallen. Auto rijdt weer als een zonnetje.
Ik heb reserve-bobines besteld voor als de volgende de geest geeft.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
VolvoRulez
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12

Wat raar dat je auto dan schoon moet zijn zeg. Is de APK daar niet puur voor de veiligheid van het voertuig?

Wel fantastisch dat je het zelf hebt kunnen oplossen!
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

is hier in Duitsland ook het geval. Lekkage is afkeurpunt.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Wij hebben een kennis in Zwitserland en die vertelde dat hun (uit NL afkomstige) Mercedes was afgekeurd omdat de zomerwielen die er op zitten geen onderdeel van de type-goedkeuring voor Zwitserland van dat model zijn. Pas nadat er een document van Mercedes opgevraagd was waaruit blijkt dat die wielen (type en grootte) ook door hen getest en geleverd waren werd er alsnog goedgekeurd. Kortom onze APK is in veel opzichten heel wat milder.....

Toch goed dat hij er is. Je hoort eigenlijk nooit meer over ongevallen door achterstallig onderhoud.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

zo gaat dat hier (in Duitsland) dus ook. Voor dat soort zaken is een ABE - Algemeines Betriebs Erlaubnis.
Voor bepaalde zaken is het nodig om bij het ingebouwde product (dus remslangen, velgen etc.) een ABE van de fabrikant te hebben waarin verklaard wordt dat dit product voor die specifieke auto/model getest en goed bevonden is. Geen ABE = afkeur.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Ik kreeg ook een aanmerking op het keuringsrapport voor de foutmelding voor het alarm (batterijtje sirene is al zo lang als ik de auto heb, sinds 2010, defect, een veel voorkomend mankement). Dus gisteren een nieuwe sirene ingebouwd, van Skandix (€130) en de foutmelding is nu weg. Dus alles aan de auto moet echt tip-top zijn.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Ok nu zijn we 6 jaar verder, en er is een update.
Eergisteren met de S80 zoonlief en zijn vriendin 320 km naar Parijs gereden. Deze S80 is een T6 automaat.
In Parijs aangekomen begon de motor onregelmatig te lopen terwijl we voor een stoplicht stonden te wachten. Zodra we weer konden rijden leek alles prima; ook als ik de auto in de 'N' zette liep de motor normaal. Maar in de 'D' (drive) stand, stationair en ook bij optrekken, stotterde de motor voelbaar. Het eerste dat ik dacht was 'misfire' maar omdat in de neutraal en op snelheid de motor normaal liep dacht ik meer aan de versnellingsbak, die niet de beste reputatie heeft.
Na een zenuwslopend uur in 'stop and go' filerijden bij 30 graden in Parijs spitsuur, hebben we de 320 km tocht terug naar huis redelijk kunnen doen: constant 110 op de snelweg was ok. Maar zodra ik wat moest optrekken vanaf stilstand, de laatste paar km, liep de motor erg onregelmatig, en 1x kwam het 'check engine light' aan (ging vervolgens weer uit). Duidelijk een ernstig probleem, ik dacht al aan de sloop en een vervangende auto zoeken.
Gister ochtend de scanner aangesloten: code "cylinder 3 misfire". Een van de twee nieuwe reserve bobines (uit 2016, zie hierboven) van de plank gepakt, turbopijpen en cylinderkop-kap losgehaald, nieuwe bobine erin en alles gelukkig weer 100%. Voor onder de €50.
Auto heeft nu ruim 220 duizend km, en ik hoop dat we er nog zo'n 100 duizend bij kunnen rijden voordat het 'op' is. Ik overweeg de andere 4 bobines preventief te vervangen. Misschien beter om een basissetje gereedschap, de scanner en een reserve bobine gewoon in een doosje in de kofferbak te gooien: bobine vervangen is in minder dan een uur prima langs de weg te doen!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “S80”