Pagina 1 van 1
Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 25.05.2016 - 23:57
door MartijnAbel
Hoi allen!
Even een, waarschijnlijk, domme vraag vanaf mijn kant.
Ik ga binnenkort de xenon inbouwen in mijn V50.
Nu ben ik ,op aanraden, van plan om een losse massadraad te trekken vanaf de xenon naar een los punt in de auto.
Nu zitten er op de veerpoot meerdere massadraden.
Is het handig om de extra massadraad hier bij op aan te sluiten?( 1 van de kabels loshalen en de extra er bij op plaatsen) of heeft dat dan invloed op elkaar? Of kan ik beter een ander punt pakken waar nog niks zit?
Thx alvast!
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 10:54
door NicoV40
Ik geloof dat een beter punt dan dat niet bestaat.
De massa van accu gaat er ook naar toe dacht ik.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 12:51
door edraket
De gehele carosserie en het motorblok is massa, dus maakt niet zoveel uit waar je die aansluit.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 15:27
door MartijnAbel
Het is dus geen probleem om de massadraad op 1 van de andere massadraden aan te sluiten begrijp ik?
Nogmaals dank!
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 16:00
door edraket
ligt eraan hoeveel stroom erdoor gaat. Het chassis zelf kan heel veel stroom transporteren, maar een enkele draad is beperkt. Als de stroom dus door die betreffende draad laat lopen moet je wel oppassen.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 16:02
door E.Werker
Ik zou de draad bevestigen op het massapunt van de veerpoot. De beperkende factor is op dat moment alleen de dikte van de (bijgeleverde) draad, en je kan er vanuit gaan dat deze om een reden een bepaalde dikte heeft.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 16:03
door E.Werker
Ik zou de draad bevestigen op het massapunt van de veerpoot. De beperkende factor is op dat moment alleen de dikte van de (bijgeleverde) draad, en je kan er vanuit gaan dat deze om een reden een bepaalde dikte heeft.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 26.05.2016 - 16:33
door MartijnAbel
Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 27.05.2016 - 22:45
door Msuidgeest
Je zult een of twee AMP-kabelschoenen moeten gebruiken. Zie foto voor een idee.
De rode zijn voor draden van 1,5 mm2, blauw voor 2,5 mm2 en geel voor 4 en 6 mm2.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 28.05.2016 - 07:43
door snorremans
MartijnAbel schreef:
Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Ga je de xenon set buiten je verlichting om aansluiten ? Lijkt me met het can bus systeem tricky om het e.e.a. zomaar ergens aan massa aan te sluiten.
Re: Massa draad trekken, waar aan te sluiten?
Geplaatst: 29.05.2016 - 00:15
door MartijnAbel
snorremans schreef:
MartijnAbel schreef:
Top, dan doe ik dat. Het gaat om de massadraad van een xenonset. Ik wil dus zelf een kabel trekken om de WMM te ontlasten. Is er een dikte qua kabel aan te raden? Thx!
Ga je de xenon set buiten je verlichting om aansluiten ? Lijkt me met het can bus systeem tricky om het e.e.a. zomaar ergens aan massa aan te sluiten.
De massa in iedergeval wel. De stroom pak ik wel gewoon via de + van de aansluiting. Mocht het gebeuren moeilijk doen, dan trek ik ook een massa draad vanaf de - kant naar het frame. Het is puur om te voorkomen dat bij inschakelen de WMM op zijn donder krijgt door de ballast die opstart.