roetfilter vervangen - V50 2.0d
Geplaatst: 31.05.2016 - 15:04
Even kort mijn situatie schetsen.
Eén maand terug een tweedehands V50 2.0d van 2007 gekocht met 140.000 km. Deze werd aangekocht bij een handelaar en bij het eerste gesprek duidelijk gevraagd of de roetfilter reeds vervangen was. Dit was volgende de verkoper niet nodig bij dit model.
Na een week merkte ik dat mijn gemiddeld gebruik rond de 8l/100km (12.5km/l) zat bij gewoon verbruik, de dagen dat ik weinig lange afstanden deed zat deze zelfs op 9.5l/100km. Op mijn boordcomputer schommelt het verbruik extreem, dan 5l/100km, dan ineens 9l/100km, dan even 11l/100km en dit in cruise controle tussen 1500 en 2000 toeren tegen 90km/u. Ik heb de garage gecontacteerd waar de wagen altijd op onderhoud is geweest en gevraagd of de roetfilter wel vervangen was op 120.000 km (ondertussen wist ik dat dit wel degelijk nodig was), zij vertelden mij eerlijk dat dit niet gebeurd was, maar zij zeiden ook wel direct dat dit niet nodig is. Ik heb mijn handelaar gecontacteerd en ik mocht de wagen binnen brengen bij dezelfde Volvo garage. Ik heb hen duidelijk het probleem uitgelegd en gezegd dat volgens mij de roetfilter vervangen moet worden.
Volgende hebben zij gedaan die dag.
- computer uitgelezen en alles zou in orde zijn
- roetfilter onder de wagen uitgehaald, deze zat volgens hun niet vol
- mij opgebeld om te zeggen dat ze het probleem gevonden hadden, de ECM unit moest een update krijgen
- testrit gedaan en volgens hun was het verbruik terug in orde
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de handelaar zonder problemen deze kosten op hem heeft genomen. Dus geen slecht woord over hem.
Diezelfde dag de wagen terug opgehaald en volgens mij was er niets verandering. Ik heb mijzelf voorgenomen een volledige tank terug op te rijden, zodat ik los van de boordcomputer kan uitrekenen wat het verbruik nu is. Ongeveer een week nadat ik de wagen heb opgehaald bij de garage merkte ik dat mijn verbruik ineens 'normaal' was, in hetzelfde voorbeeld als hierboven (cruise controle 90 km/u) zat mijn verbruik ineens op 4.5 tot 5l/100km. Daar waar men gemiddeld verbruik daarvoor op 9l/100km zat, zat ik nu op 6.5l/100km.. maar we zijn weer enkele dagen verder en het verbruik is weer abnormaal hoog. Zojuist 100km autostrade gedaan, 120km/u in 6e en een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat het probleem bij de roetfilter zit en kan ik dit verhalen op de handelaar als dit effectief zo is? Voor de rest rijdt de wagen goed, tot zeer goed.. Al heb ik wel de indruk dat ik minder trekkracht heb als bij aankoop.
Sorry voor de lange post en alvast bedankt voor de raad, hulp, tips..
Eén maand terug een tweedehands V50 2.0d van 2007 gekocht met 140.000 km. Deze werd aangekocht bij een handelaar en bij het eerste gesprek duidelijk gevraagd of de roetfilter reeds vervangen was. Dit was volgende de verkoper niet nodig bij dit model.
Na een week merkte ik dat mijn gemiddeld gebruik rond de 8l/100km (12.5km/l) zat bij gewoon verbruik, de dagen dat ik weinig lange afstanden deed zat deze zelfs op 9.5l/100km. Op mijn boordcomputer schommelt het verbruik extreem, dan 5l/100km, dan ineens 9l/100km, dan even 11l/100km en dit in cruise controle tussen 1500 en 2000 toeren tegen 90km/u. Ik heb de garage gecontacteerd waar de wagen altijd op onderhoud is geweest en gevraagd of de roetfilter wel vervangen was op 120.000 km (ondertussen wist ik dat dit wel degelijk nodig was), zij vertelden mij eerlijk dat dit niet gebeurd was, maar zij zeiden ook wel direct dat dit niet nodig is. Ik heb mijn handelaar gecontacteerd en ik mocht de wagen binnen brengen bij dezelfde Volvo garage. Ik heb hen duidelijk het probleem uitgelegd en gezegd dat volgens mij de roetfilter vervangen moet worden.
Volgende hebben zij gedaan die dag.
- computer uitgelezen en alles zou in orde zijn
- roetfilter onder de wagen uitgehaald, deze zat volgens hun niet vol
- mij opgebeld om te zeggen dat ze het probleem gevonden hadden, de ECM unit moest een update krijgen
- testrit gedaan en volgens hun was het verbruik terug in orde
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de handelaar zonder problemen deze kosten op hem heeft genomen. Dus geen slecht woord over hem.
Diezelfde dag de wagen terug opgehaald en volgens mij was er niets verandering. Ik heb mijzelf voorgenomen een volledige tank terug op te rijden, zodat ik los van de boordcomputer kan uitrekenen wat het verbruik nu is. Ongeveer een week nadat ik de wagen heb opgehaald bij de garage merkte ik dat mijn verbruik ineens 'normaal' was, in hetzelfde voorbeeld als hierboven (cruise controle 90 km/u) zat mijn verbruik ineens op 4.5 tot 5l/100km. Daar waar men gemiddeld verbruik daarvoor op 9l/100km zat, zat ik nu op 6.5l/100km.. maar we zijn weer enkele dagen verder en het verbruik is weer abnormaal hoog. Zojuist 100km autostrade gedaan, 120km/u in 6e en een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat het probleem bij de roetfilter zit en kan ik dit verhalen op de handelaar als dit effectief zo is? Voor de rest rijdt de wagen goed, tot zeer goed.. Al heb ik wel de indruk dat ik minder trekkracht heb als bij aankoop.
Sorry voor de lange post en alvast bedankt voor de raad, hulp, tips..