V70 D5 brandstoflekkage op retourcircuit
Geplaatst: 06.06.2016 - 18:59
Hallo Forumleden,
Ben Lars, heb een V70 D5 '02 met 430.000 km en vers op dit Forum en had een vraag/probleem omtrent een brandstoflekkage icm een onwillige motorloop bij stationair toerental.
Ik wil even het eea toelichten omdat er het nodige aan vooraf is gegaan; wellicht dat dit duidelijkheid verschaft.
We zijn net uit Zweden teruggekomen met caravan waarbij de pompunit in de (rechter) tank vervangen is vanwege een afgebroken aansluiting op de gele deksel waar de 2 snelkoppelingen op aangesloten zijn. Deze zat kennelijk af fabriek te strak aan de leiding waardoor deze licht krom stond en het plastic (wat naar voren wijst)tuutje is gescheurd/afgeknapt waardoor ernstige lekkage uiteraard ontstond.
Er is een nieuwe gemonteerd (400 euro) bij de Volvo dealer in Arjäng maar door de te korte slang (er zat geen "slack" in om ruimte te creëren) heeft men de gehele brandstofleiding vanaf de pomp tot de motor vervangen en middels slangklemmen vastgezet wat prima heeft gewerkt zonder enige lekkage. Al met al een kostenplaatje van ruim 800 euro incl arbeidsloon en waarbij de motor na reparatie niet lekker stationair liep; de Motor Management Spoed melding verscheen kort na het starten.
Na een verzoek om uit te lezen heeft men dit ook getracht maar de draadloze verbinding met de laptop naar de auto ging kennelijk niet. Tijdens het beroerd nagelend lopen van de motor in de garage aan de monitor zag ik een lekkage aan de rechter zijde (als je ervoor staat kijkend naar de motor) bij de retourleidingen links naast de brandstofpomp en boven het common rail gebied; daar waar allerlei slangetjes/leidingen samen komen vanaf de injectoren. Het retourcircuit wat uiteindelijk met een dwarse horizontale stalen leiding aan het blok naar links en dan naar beneden wordt weggeleid. Op mijn verzoek heeft de monteur deze lekkende ruim 10cm gekromde rubber slang even vervangen de lekkage was verholpen.
De storing van de slechte motorloop was daarmee niet weg, maar als ik hem boven stationair toerental hield na het starten liep de motor goed en zelfs de M.M. Spoed melding bleef achterwege. Na een korte afstand bleef ie zelfs ook weer netjes stationair lopen. Alleen bij korte pauzes en koude motor was het nagelen en M.M. Spoed storing. Zo zijn we uiteindelijk toch thuisgekomen waarbij de auto fantastisch liep zonder enige klap verkeerd. Bizar.
Thuis ontdekte ik toch weer een lekkage in het eerder genoemde retourgebied en heb toen met mijn MaxiScan MS509 een uitlezing gedaan: P0088 en P0089 resp onlogisch klepsignaal en brandstofdruk te hoog. (vandaar die lekkage???)
Omdat de brandstofdrukregelaar 3 jaar geleden al eens is vervangen (waarbij hij toen ook beroerd liep en het opgelost was toen deze was vervangen) besloot ik deze nogmaals maar te vernieuwen. Helaas is het euvel (lekkage) er nog steeds en het M.M. Spoed springt bijna gelijk in beeld na het starten en het beroerde lopen stationair is er ook nog. Bij hogere toeren klink de motor wel goed, maar bij terugzakken in stationair en dan gasgeven loopt ie onregelmatig en jo-joot de toerentellen licht.
Ik hoop dat er nu nog één item is die dit veroorzaakt en vrij gemakkelijk te repareren is; de auto heeft al behoorlijk wat gekost en is het wezenlijk niet waard qua geld maar wel in rijplezier. met 430.000 km verbruikt ie zga géén olie en loopt als een tijger met de caravan achter zich aan dus niets dan lof voor deze beul.
Het stuurhuis en de stuurpomp zijn vernieuwd vlak voor Zweden dus met deze 1100 euro wordt het bijna een dilemma.
Hij hoeft niet weg, maar heel veel geld erin gaan stoppen wil ik ook niet meer. Bijv. de brandstofpomp aan de motor...ajb niet.
Wie weet raad???
Thanx voor alle input die tot de oplossing leiden; ik zorg voor een grote doos gebak als ik nog niet failliet ben !
Groeten, Lars
Ben Lars, heb een V70 D5 '02 met 430.000 km en vers op dit Forum en had een vraag/probleem omtrent een brandstoflekkage icm een onwillige motorloop bij stationair toerental.
Ik wil even het eea toelichten omdat er het nodige aan vooraf is gegaan; wellicht dat dit duidelijkheid verschaft.
We zijn net uit Zweden teruggekomen met caravan waarbij de pompunit in de (rechter) tank vervangen is vanwege een afgebroken aansluiting op de gele deksel waar de 2 snelkoppelingen op aangesloten zijn. Deze zat kennelijk af fabriek te strak aan de leiding waardoor deze licht krom stond en het plastic (wat naar voren wijst)tuutje is gescheurd/afgeknapt waardoor ernstige lekkage uiteraard ontstond.
Er is een nieuwe gemonteerd (400 euro) bij de Volvo dealer in Arjäng maar door de te korte slang (er zat geen "slack" in om ruimte te creëren) heeft men de gehele brandstofleiding vanaf de pomp tot de motor vervangen en middels slangklemmen vastgezet wat prima heeft gewerkt zonder enige lekkage. Al met al een kostenplaatje van ruim 800 euro incl arbeidsloon en waarbij de motor na reparatie niet lekker stationair liep; de Motor Management Spoed melding verscheen kort na het starten.
Na een verzoek om uit te lezen heeft men dit ook getracht maar de draadloze verbinding met de laptop naar de auto ging kennelijk niet. Tijdens het beroerd nagelend lopen van de motor in de garage aan de monitor zag ik een lekkage aan de rechter zijde (als je ervoor staat kijkend naar de motor) bij de retourleidingen links naast de brandstofpomp en boven het common rail gebied; daar waar allerlei slangetjes/leidingen samen komen vanaf de injectoren. Het retourcircuit wat uiteindelijk met een dwarse horizontale stalen leiding aan het blok naar links en dan naar beneden wordt weggeleid. Op mijn verzoek heeft de monteur deze lekkende ruim 10cm gekromde rubber slang even vervangen de lekkage was verholpen.
De storing van de slechte motorloop was daarmee niet weg, maar als ik hem boven stationair toerental hield na het starten liep de motor goed en zelfs de M.M. Spoed melding bleef achterwege. Na een korte afstand bleef ie zelfs ook weer netjes stationair lopen. Alleen bij korte pauzes en koude motor was het nagelen en M.M. Spoed storing. Zo zijn we uiteindelijk toch thuisgekomen waarbij de auto fantastisch liep zonder enige klap verkeerd. Bizar.
Thuis ontdekte ik toch weer een lekkage in het eerder genoemde retourgebied en heb toen met mijn MaxiScan MS509 een uitlezing gedaan: P0088 en P0089 resp onlogisch klepsignaal en brandstofdruk te hoog. (vandaar die lekkage???)
Omdat de brandstofdrukregelaar 3 jaar geleden al eens is vervangen (waarbij hij toen ook beroerd liep en het opgelost was toen deze was vervangen) besloot ik deze nogmaals maar te vernieuwen. Helaas is het euvel (lekkage) er nog steeds en het M.M. Spoed springt bijna gelijk in beeld na het starten en het beroerde lopen stationair is er ook nog. Bij hogere toeren klink de motor wel goed, maar bij terugzakken in stationair en dan gasgeven loopt ie onregelmatig en jo-joot de toerentellen licht.
Ik hoop dat er nu nog één item is die dit veroorzaakt en vrij gemakkelijk te repareren is; de auto heeft al behoorlijk wat gekost en is het wezenlijk niet waard qua geld maar wel in rijplezier. met 430.000 km verbruikt ie zga géén olie en loopt als een tijger met de caravan achter zich aan dus niets dan lof voor deze beul.
Het stuurhuis en de stuurpomp zijn vernieuwd vlak voor Zweden dus met deze 1100 euro wordt het bijna een dilemma.
Hij hoeft niet weg, maar heel veel geld erin gaan stoppen wil ik ook niet meer. Bijv. de brandstofpomp aan de motor...ajb niet.
Wie weet raad???
Thanx voor alle input die tot de oplossing leiden; ik zorg voor een grote doos gebak als ik nog niet failliet ben !
Groeten, Lars