Pagina 1 van 3

Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 06.06.2016 - 20:42
door Silver S70
Hallo mensen,

Bezit sinds kort een C30 T5 (automaat, net 37.250 km. op de teller) uit feb. 2007. Een zwarte in Summum uitvoering en enkele Lines. Zwart leer en open dak (lekker!). Sagitta velgen. Willen de wagen nog completer maken/ verbeteren.

Toont als een doorsnee lease C30, is erg zwart. Gunstig/ niet gunstig? 2 uitlaatpijpen zeggen genoeg :devil:

Nu overweeg ik de aankoop van een veerpootsteun/-brug. Doen/niet doen?

Als je de keuze had, welke 17 inch (Volvo) velgen zou je er zelf onder doen? 18 inch vinden we te groot, zullen we inboeten op comfort.

Welke banden? Ben erg gesteld op rust en comfort. Huidige Conti's maken een bak herrie.

Graag jullie advies. Bij voorbaat dank!

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 06.06.2016 - 21:50
door Xanthine
De voorste veerpootbrug zal enkel voor het uiterlijk zijn, de veerpoten zitten namelijk zo dicht tegen de achterwand dat er zo goed als geen beweging op het chassis zit. Wat wel enorm helpt is een achterste chassis brace en sway bar.
Qua 17" vind ik de Spartacus velgen best wel mooi!

& 37k op teller op 9 jaar tijd? daar is amper mee gereden!

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 06.06.2016 - 22:06
door wim de jong
Da´s gemiddeld iets van 4000 - jaar.

Ik weet niet eens of ik zo´n auto wil hebben met zo´n stand in 9 jaar. Liever eigenlijk eentje met meer dan 100.000 km erop in 9 jaar.
Deze staat misschien weken stil....kijk uit voor uitgedroogde rubbers, koelwater-, rem- of turboslangen, , vastzittende of roestende bewegende delen (remmen, schokbrekers, veren etc)

Alleen met mijn vakantie´s rijd ik al ruim 5000 km.

En OT; ik heb juist de 17 inch eraf gesodemieterd van de V50, en nu vorige maand ook van de C30, en gegaan naar 16 inch met bijbehorende banden........lekker comfort, dat moet ik hebben, de wagen lijkt gewoon een stuiterbak met 17, en al helemaal met 18.
Maar een ieder zijn smaak. (gelukkig maar)

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 07.06.2016 - 00:48
door MartijnAbel
Heeft vrij weinig zin. Dan zijn er nog wel een aantal andere modificaties die je meer opleveren zoals bijvoorbeeld de onderste motorsteun vervangen door een sterker exemplaar(focus electric) voor minder beweging in je blok. Achterste swaybar moet ook een goede toevoeging zijn.

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 07.06.2016 - 10:02
door m-kliko
Nice! Mooi zo'n C30 met een lage km-stand!
Heb je foto's!

Ik heb zelf spartacus onder mijn auto liggen voor de winter. Die vind ik erg mooi! (Staat ook wel ergens een foto van op dit forum).

Hier: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=25qqgx2&s=8

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 07.06.2016 - 10:34
door Xanthine
MartijnAbel schreef: de onderste motorsteun vervangen door een sterker exemplaar(focus electric) voor minder beweging in je blok.
Dit inderdaad ook, echt een merkbaar verschil (en best goedkoop) :D

Goeie tip!

Geplaatst: 07.06.2016 - 19:06
door Silver S70
Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

De Spartacus velgen staan, net als Mestra en Ixion, al hoog op mijn verlanglijstje. Ga eerst maar eens wat kilometertjes maken om kennis met hem (en z'n eventuele manco's) te maken. Goede tip van die motorsteun. Voorlopig nog maar even geen veerpootsteun kopen.

Bemerk nu al z'n flinke dorst, maar ben van 12,8 liter per 100 km. intussen naar 11,7 liter gezakt. Hopelijk binnenkort nog wat gunstiger.

Binnenkort zal ik wat fotootjes plaatsen. Het ding rijdt verder best aangenaam, ruikt nog als nieuw. Heb me 2x verrast over de respons op het gaspedaal. Auto is behoorlijk tweeslachtig; zowel poeslief als een beest.

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 11:09
door Xanthine
De T5 drinkt wel graag ja! Ik zit op 21.8L/100km, maar ik gebruik het gaspedaal ook wel :D Als je echt gelijk een oud vrouwtje gaat rijden kan je net onder de 10L geraken (ik toch) :p

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 13:58
door wim de jong
21.8L/100km ; da's bijna 1:5....... dat is geen drinken, dat is zuipen als een dokwerker.

ik had bij mijn v70 - 2,5T (vergelijkbare motor) ongeveer 10-11 l/100 km, veel stadsverkeer, en ik trok ook behoorlijk door, vooral op de snelweg.
de v70 is ong 400 kg zwaarder dan de c30,

of je rijdt als een Verstappen, of er is iets mis met de afstelling/turbo oid.

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 19:00
door MartijnAbel
Xanthine schreef: De T5 drinkt wel graag ja! Ik zit op 21.8L/100km, maar ik gebruik het gaspedaal ook wel :D Als je echt gelijk een oud vrouwtje gaat rijden kan je net onder de 10L geraken (ik toch) :p
Die 21,8 zal wel 12,8 zijn. Het eerste getal is namelijk onmogelijk, of hij moet het er aan de achterkant onverbrand uitgooien.
Ik heb het laatst voor elkaar gekregen om de teller op 14L per 100KM te krijgen. Maar daar moet je toch echt je best voor doen. Het is met rustig rijden ook met gemaak haalbaar om 8L per 100 km te doen.

11,3 liter per 100 km. nu!

Geplaatst: 08.06.2016 - 20:38
door Silver S70
Begint er nu eindelijk op te lijken: 11,3 liter per 100 km. Gecombineerd stad en, meer, snelweg. Anderhalf liter zuiniger dus, is flink.

Uiteraard: voor de zuinigheid had ik een ander type moeten kiezen, voor de lol echter voldoet 'ie nog steeds.

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 21:26
door Xanthine
MartijnAbel schreef: Die 21,8 zal wel 12,8 zijn. Het eerste getal is namelijk onmogelijk, of hij moet het er aan de achterkant onverbrand uitgooien.
Ow het is 21.4, excuses :D (& ik heb het gemiddeld verbruik nog nooit gereset). Ik doe ongeveer 220km met een volle tank.

Afbeelding

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 22:08
door MartijnAbel
Xanthine schreef:
MartijnAbel schreef: Die 21,8 zal wel 12,8 zijn. Het eerste getal is namelijk onmogelijk, of hij moet het er aan de achterkant onverbrand uitgooien.
Ow het is 21.4, excuses :D (& ik heb het gemiddeld verbruik nog nooit gereset). Ik doe ongeveer 220km met een volle tank.

Afbeelding
En nog geloof ik er geen reet van :p
Ik krijg dat hoe dan ook niet voor elkaar, behalve als ik net de trip monitor gereset heb, net getankt heb en wegplank in de 1 en 2.

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 08.06.2016 - 23:53
door wim de jong
van amersfoort naar groningen rijden plankgas, alleen in de eerste versnelling misschien?

er is iets niet goed. op de snelweg gaat de brandstofmeter nog sneller dan de ruitenwisser.

je zal de radio wel wat harder moeten zetten, om boven het geluid van die draaikolk in de tank uit te komen? of een badkuip leegloopt.

maar zonder dollen, de T5 geeft natuurlijk een heerlijke kik bij het wegrijden, en optrekken, maar 21,4 l/ 100 km????
ik zou daar goed naar laten kijken, lekkende turboslang, defecte zuigerveren, lekkende brandstof-injectoren?
nogmaals... met mijn v70 reed ik makkelijk meer dan 600 km met een volle tank, met ruim 400 kg meer, ook af en toe vrij sportief optrekken.

Een T5 lust ze graag

Geplaatst: 09.06.2016 - 07:04
door Silver S70
Herinner me nog graag het verbruik van mijn oude V70 Classic, die is overgenomen door een kameraad. 1 op 12 reed die wagen gemiddeld, ondanks 170 pk.'s en automaat.

Met de T5 hoop ik in ieder geval 1 op 10 gemiddeld te kunnen rijden. Net als vroeger met de 850's.

Verder rijdt het ding heerlijk hoor :D

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 09.06.2016 - 08:23
door m-kliko
Nooit de auto/filmpjes/verhalen gezien van Xanthine?
Ik geloof het gelijk hoor. :) Hij is zeg maar een C30 duurtester en stresstester. Alle onderdelen van zijn Race-C30 zijn al eens vervangen geloof ik. :)

Ik begon met mijn auto ook vrij hoog, 12,4L/100km. Maar het was ook gewoon te leuk om gas te geven.
Inmiddels woon-werk verkeer met aardig wat snelweg en ik zit op de 9,4L/100km. Ik ben er aardig tevreden mee :)

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 09.06.2016 - 09:39
door Xanthine
m-kliko schreef: Nooit de auto/filmpjes/verhalen gezien van Xanthine?
Ik geloof het gelijk hoor. :) Hij is zeg maar een C30 duurtester en stresstester. Alle onderdelen van zijn Race-C30 zijn al eens vervangen geloof ik. :)

Ik begon met mijn auto ook vrij hoog, 12,4L/100km. Maar het was ook gewoon te leuk om gas te geven.
Inmiddels woon-werk verkeer met aardig wat snelweg en ik zit op de 9,4L/100km. Ik ben er aardig tevreden mee :)
Ik heb de mijne eens op 9,8 gekregen, en dat was door vlak achter een vrachtwagen te rijden tegen 90km/u :happy:
& ik zou eens wat nieuwe filmpjes moeten maken, vooral van de acceleratie. Maar ik weiger 300 euro te betalen voor een Gopro :ninja:

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 09.06.2016 - 15:38
door DannyC30D5
Veerpootbrug brengt wel degelijk op in combinatie met een 18" setje.Qua comfort scheelt dat bijna niks toz van 17".

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 09.06.2016 - 22:10
door MartijnAbel
m-kliko schreef: Nooit de auto/filmpjes/verhalen gezien van Xanthine?
Ik geloof het gelijk hoor. :) Hij is zeg maar een C30 duurtester en stresstester. Alle onderdelen van zijn Race-C30 zijn al eens vervangen geloof ik. :)

Ik begon met mijn auto ook vrij hoog, 12,4L/100km. Maar het was ook gewoon te leuk om gas te geven.
Inmiddels woon-werk verkeer met aardig wat snelweg en ik zit op de 9,4L/100km. Ik ben er aardig tevreden mee :)
Zeker, heb het topic wel doorgelezen van em haha. Maar dan nog, met dat vermogen zo'n verbruik hebben vind ik alsnog buitensporig hoog...

Re: Veerpootsteun C30 T5. Wel/ niet?

Geplaatst: 10.06.2016 - 08:07
door m-kliko
MartijnAbel schreef:
m-kliko schreef: Nooit de auto/filmpjes/verhalen gezien van Xanthine?
Ik geloof het gelijk hoor. :) Hij is zeg maar een C30 duurtester en stresstester. Alle onderdelen van zijn Race-C30 zijn al eens vervangen geloof ik. :)

Ik begon met mijn auto ook vrij hoog, 12,4L/100km. Maar het was ook gewoon te leuk om gas te geven.
Inmiddels woon-werk verkeer met aardig wat snelweg en ik zit op de 9,4L/100km. Ik ben er aardig tevreden mee :)
Zeker, heb het topic wel doorgelezen van em haha. Maar dan nog, met dat vermogen zo'n verbruik hebben vind ik alsnog buitensporig hoog...
Zijn motor zal wel heel rijk lopen door de tuning vermoed ik. :P