@MartijnAbel:
Die zwarte voldoen ook aan de specificaties. Het verschil met de andere valvoline (als je het vergelijkt met de huidige lijn) is dat het o.a. een verouderde A3/B4 specificatie lijkt te betreffen, welke overigens prima voldoet. Er bestaan o.a. ACEA A3/B4 -04 normen, maar ook A3/B4-08, A3/B4-12 etc etc, echter hoeven fabrikanten niet perse te vermelden om welke A3/B4 het gaat. De vermelding A3/B4 op de fles is voldoende, wel is dit weer op te maken uit de TD's die beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld de grossiers, hier moet dit wel op worden vermeld.
Valvoline vs BO?? Kwa specificaties overtreft de BO olie t.o.v. de Valvoline. Echter heb ik geen idee (en dat is voor ons consumenten en zelfs de grossiers bijna niet te achterhalen) of er verschil in aditieven zit waardoor de 1 beter is dan de ander.
Op basis van de specificaties zou ik neigen naar de BO olie van BIG BAZAR. Valvoline is dan wel is waar een van de meest gerenomeerde merken, maar legt het hier toch echt af op basis van specificaties. BO olie is ook een gerenomeerd merk in de motorsport, welke (voor zover ik vandaag via internet heb kunnen achterhalen) onlangs ook is gestart met een volledige automotive lijn.
Overigens heb ik de genoemde valvoline van de action onlangs ook gebruikt, geen bijzonder heden

Ik rijd circa 55.000 km tot 60.000 KM per jaar in mijn V70 diesel en wissel de olie preventief tussen de 10.000 km en 12.500 KM. Sommige verklaren mij voor gek, maar voor de +/- Eur 30,- aan olie weet ik zeker dat mijn blok voldoende schone smering krijt om de 100.000.0 KM te gaan halen hahahaha. Dus 5 tot 6 keer paar jaar een olie wissel, met verschillende merken en specificaties. Is mij ooit iets opgevallen aan een andere olie?
Ja, drie zaken.
1) Bij de HX 7 olie van shell
lijkt mijn D5 minder te verbruiken, +/- 0,25 op 10.000 KM
2) De TECHNO olie van de action, meer geluid vanuit de motor en een hogere temparatuur.
3) Het enorme prijsverschil in Olie bij de verschillende (internet)aanbieders
Ik heb wel besloten om volgende week tijdens de oliewissel van mijn V70 een monster van de huidige olie op te laten sturen naar een lab, om vervolgens na exact het zelfde aantal KM's de volgende olie weer op te sturen. Ik ben erg benieuwd of er dan verschil is op te maken en wat ze kunnen testen. Klint raar en gaat misschien wat ver, maar ik wil nu gewoon eens weten wat men uit een olie monster kan halen en of er te achterhalen is wat er van de smeerfilm is achter gebleven. Overigens hangt dat laatste wel van de eventuele kosten af, moet wel leuk blijven hahahaha.
Olie Nu: shell HX7 10w40, wordt vervangen door Shell Ultra 5w40 (heb ik staan) of de BIG BAZAR BO olie (om eens testen

)