Pagina 1 van 1

Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 19.06.2016 - 19:16
door Silver S70
Beste allen,

Bezit sinds kort een C30 T5 (220 pk. uit 2007, met automaat). Net 40.000 km. op de teller.

Heb in de afgelopen 2 weken bijna 2500 km. gereden. Zo af en toe ook richting de 200 op de teller. Ervaar het ding niet als echt snel (eerder comfortabel), bespeur een soort van laat/ traag reageren op het gaspedaal. Is dit (turbogat?) normaal bij dit type?

Verder valt me nog een krakende bestuurdersstoel op, beschadiging plastic B-lijst waar gordel tegenaan schuurt en meldingen over 'iets van spanning batterij'.

Herkent u dit?

Groet, Dick

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 19.06.2016 - 21:03
door MartijnAbel
Turbogat is wel merkbaar, maar zou vrij klein moeten zijn. Een ECU spacer kan helpen met de gasrespons en verkleining van het turbogat.
Eveneens is een Intercooler upgrade een optie. De stock IC is namelijk te klein waardoor de temperatuur oploopt en daardoor voelt het turbogat nog groter.

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 19.06.2016 - 21:13
door Xanthine
Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 19.06.2016 - 22:39
door MartijnAbel
Xanthine schreef: Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.
Je vergeet de DP nog :p

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 20.06.2016 - 00:07
door Xanthine
MartijnAbel schreef:
Xanthine schreef: Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.
Je vergeet de DP nog :p
Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 20.06.2016 - 08:42
door Silver_R
Xanthine schreef: Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.
Waarom is dat zinloos?
In een einddemper zit veel restrictie. Als je die vervangt zul je een een enorme toename in de flow merken, wat weer meer koppel met zich meebrengt.

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 20.06.2016 - 10:16
door Xanthine
Silver_R schreef:
Xanthine schreef: Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.
Waarom is dat zinloos?
In een einddemper zit veel restrictie. Als je die vervangt zul je een een enorme toename in de flow merken, wat weer meer koppel met zich meebrengt.
Bij een C30 is de downpipe de grootste bottleneck (samen met de katalysator). Einddemper gaat enkel wat meer herrie maken, maar de winst in vermogen is echt verwaarloosbaar.

Re: Turbogat T5. Normaal?

Geplaatst: 20.06.2016 - 20:46
door Silver S70
Zow, wat een boel extra (nuttige!) informatie. Zal ook eens op die Amerikaanse website kijken. Heel veel dank hiervoor mensen :-)

Wastegate actuator bijgesteld

Geplaatst: 05.05.2017 - 09:28
door Silver S70
Men heeft de wastegate actuator van de turbo bij Volvoservice in Elst wat bijgesteld/ aangedraaid. Kuba doet dit in een paar tellen. Respons op gaspedaal is nu duidelijk beter.